Full version: Min Hoya Linears
Marie_76
Har fått hem min Hoya Linears idag, men är lite osäker på skötselråd då jag hittar olika på nätet. smile.gif Norrfönster, svalt. På ett annat ställe stod det söderfönster, men ej i direkt solsken. wacko.gif HJÄLP! Fungerar ett öst eller västfönster (då många Hoyor trivs i öst eller väst) med persiennen som skuggar när det är som mest sol? Alla råd mottages tacksamt rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Mina Hoya linearis sitter ganska soligt och varmt. Nu när det är varmt och soligt hakar jag ner dem och vattnar igenom dem rejält någon gång i veckan innan jag hänger upp dem igen. På vintern kan det gå 2-3v mellan vattningarna. Ibland har jag näring i vattnet men inte speciellt ofta och de verkar trivas med det för alla blommar rikligt på höstarna.
MayaS
Hej!
Min H. linearis har jag i ett väster fönster men jag har alltid persiennen nerdragen men inte stängd om du förstår vad jag menar... den får vatten ca 1- 2 gånger i veckan pga att jag har den i en lerkruka då blir de lätt att jorden torkar ut.
Iaf så verkar detta funka.. den växer så det knakar..

Mvh
M.
zaaritha
Har min på ett bord intill söderfönster. Växer bra! Skuggar med bastmatta på sommaren.
Marie_76
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,23-04-2005, 20:13)
Mina Hoya linearis sitter ganska soligt och varmt. Nu när det är varmt och soligt hakar jag ner dem och vattnar igenom dem rejält någon gång i veckan innan jag hänger upp dem igen. På vintern kan det gå 2-3v mellan vattningarna. Ibland har jag näring i vattnet men inte speciellt ofta och de verkar trivas med det för alla blommar rikligt på höstarna.

TACK! biggrin.gif brukar också vattna igenom mina andra Hoyor då och då. Och har dom i öst/västfönster (1 i ett söderfönster) och dom mår bra smile.gif Men blev osäker pga. av att det har stått olika dom råd jag hittat.
Marie_76
CITAT (MayaS @ 23-04-2005, 21:21)
Hej!
Min H. linearis har jag i ett väster fönster men jag har alltid persiennen nerdragen men inte stängd om du förstår vad jag menar... den får vatten ca 1- 2 gånger i veckan pga att jag har den i en lerkruka då blir de lätt att jorden torkar ut.
Iaf så verkar detta funka.. den växer så det knakar..

Mvh
M.

TACK biggrin.gif Då hoppas jag att min kommer att trivas och frodas också... då det är precis som jag har tänkt göra nu när solen börjar bli ordentligt stark igen. Förstår precis hur du menar med persiennen, nerfälld men inte stängd utan bara halvt nervinklad rolleyes.gif Har dock ej lerkruka till min, så jag får vara lite sparsammare med vattningen, men det går nog bra. Fingertoppen brukar vara bra som fuktmätare smile.gif
Marie_76
CITAT (zaaritha @ 23-04-2005, 22:20)
Har min på ett bord intill söderfönster. Växer bra! Skuggar med bastmatta på sommaren.

Då kanske jag kan flytta den till ett söderfönster OM den nu inte trivs i sitt västfönster... bra att veta. Tack! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon