AnnaKlena
23-04-2005, 19:09
Är det någon som har erfarenehet av att anlägga en damm som jag kan odla kräftor i - endast för eget (och vänners) bruk? Eller någon som vet var jag kan hitta information?
TeliaNet
24-04-2005, 18:16
med tiden så slammar dammen igen på botten, då trivs inte kräftorna.
i en damm blir det tusenbröder av att.
det finns en bra sida men jag kommer inte ihåg adressen, sök på kräftor och torsås[i kalmar län]
Ingen praktiskt erfarenhet av just kräftodling, men dammen kommer att vara "stabilare" om man har till och från flöde (bäck). Skall man odla kräftor så behöver de någon form av skydd (de är kannibaler), speciellt när de ömsar skal. Man bruka ösa i tegelpannor eller något annat som bildar håligheter som de kan gömma sig i.
AnnaKlena
27-04-2005, 00:55
Hej Claes,
Tror du att man måste ha ett "riktigt" flöde - eller räcker det med en anlagd liten bäck med pump som cirkulerar vattnet?
tack för svaren så långt!
Vi grävde en damm för tio år sen som är relativt stor. Vi slängde i ett par spannar med kräftor och tänkte väl inte mer på det. Efter nåt år när vi såg att det kröp kräftor upp i bäcken insåg vi att vi hade MÄNGDER med kräftor. De var de största kräftor jag någonsin sett. Vi har årligen haft kräftkalas med fiske för trettio pers och fått kräftor så det räckt och blivit över. Har dock hört att de brukar vara stora de första åren och att de sen minskar i storleken. Får se till sommaren hur de ser ut. Vi har en naturlig bäck som rinner ner till dammen där de tycker om att krypa omkring på kvällarna. Plus ett utlopp. Syre är viktigt, helst inte under 5 mg per liter. Det som gäller för kräftdjur är att PH värdet inte ska vara för lågt i vattnet (kritisk gräns 5,8). Minken är glad i kräftor (har vi haft på besök) likaså häger (har vi ofta på besök!).
Kräftor behöver gott om skydd på bottnen, vi har slängt i massor med gamla tegelpannor där de kryper under. Bottnar av sand och grus är inte alls bra, lera är bra eftersom de kan gräva gångar. De bästa bottnarna består av mycket sten.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.