maarit
Hej!
Söker information om hästkastanjträdet och undrar om man kan så av fröna? Gror de om man sätter dom i marken, eller ska man spräcka skalet eller ha dom i vatten först eller är det ett hopplöst företag? Vet någon? Har nämligen några kastanjfrön nu som jag gärna vill få till träd... smile.gif
violina
Kastanjerna brukar gro om man planterar och låter dem vara ute över vintern. Har du haft dem inne sedan de plockades vet jag inte hur hållbarheten är. Men prova annars att stratifiera dem i kylen några veckor innan du sår dem. Heter det förresten "sår" med så stora frön? rolleyes.gif
ron
Jag hittade kastanjer där mössen hållt till i vinter där var skott på dom ca 3-4 cm.
Det var i en sandhög ner grävda med en plastduk över så hade det stått hela vintern o det var mycket blöt i sanden.
Så nu är jag ägare till 10st kastanjeträd
Tackar mössen så hjärtligt.
igl
CITAT (maarit @ 23-04-2005, 20:10)
Hej!
Söker information om hästkastanjträdet och undrar om man kan så av fröna? Gror de om man sätter dom i marken, eller ska man spräcka skalet eller ha dom i vatten först eller är det ett hopplöst företag? Vet någon? Har nämligen några kastanjfrön nu som jag gärna vill få till träd... smile.gif

min son plockade en kastanj på hösten och satte den i trädgården. det var för 19 år sedan. kastanjen är nu stooooor. men väldigt vacker. det tog ung 12 år innan den blommade.
du ska sätta en färsk och mogen kastanj på hösten där du vill ha den. sätt gärna flera ihop det är ju inte alla som gror. har du haft den inne till nu från i höstas har den torkat. men det är ju lätt att få tag på nya. annars kanske jag kan hitta någon i komposten som grott. det brukar finnas. du får höra av dig i så fall.
mvh
inger
Gunvor Nilsson
I vintras köpte jag ätliga kastanjer i en mataffär och lade i varmt vatten i 4-5 dagar och sedan i plastpåse med fuktig vitmossa som jag lade in i kylskåpet. Efter 3-4 veckor hade de grott och då såg de ur så här. Jag planterade dom i krukor och så här stor hade en blivit efter ytterligare tre veckor i tilläggsbelysning (krukan till vänster). Förmodligen kan inte den äkta kastanjen klara sej i min zon III men det är ett kul experiment. Det måste väl vara lika lätt att få hästkastanjen att gro.

/Gunvor
Monica
Låter intressant. Fungerar det på samma sätt med bokträd? Jag har just satt några gamla bokfrön jag plockade för något år sedan. La först fröna i vatten över natten och satte de sen i jord. Tror ni jag kan få de att gro?
KURT
CITAT (Monica @ 24-04-2005, 21:40)
Låter intressant. Fungerar det på samma sätt med bokträd? Jag har just satt några gamla bokfrön jag plockade för något år sedan. La först fröna i vatten över natten och satte de sen i jord. Tror ni jag kan få de att gro?

Grobarheten varierar väldigt mycket mellan olika växter, endel msåte sås samma säsong. Men även bokfrön bör köldbehandlas på samma sätt som kastanjen. Enklast är ju att plocka färska frön på hösten, och plantera dem i nergrävd kruka på hösten. Krukan bör skyddas med nät eller liknande så att inte gnagare kommer åt den
maarit
Hej igen!
"Sådde" mina kastanjefrön för en tid sedan, men ingenting har hänt. sad.gif Börjar tro att dom hade torkat och inte kommer att gro mera. Bor på Åland och vet inte riktigt var jag ska hitta mera av dom, har ni tips? Kan man tex köpa såna om jag inte springer på kastanjeträd snart? Och om jag springer på såna, måste jag då ändå vänta tills hösten före jag får frön o kan så dom?

många frågor igen..
unsure.gif

maarit
Hannele
Mamma hade sina på sin balkong, jag har fått "ärva" några.
Eftersom vi inte har någon jätteträdgård, tänker jag göra så här:

Hamlad kastanj!
Cilla
Man kan till och med klippa dem i mindre något format om man börjar från början, Hannele. Beskär man ung ved varje juli-augusti går det att ha dem ungefär som bollpilar.

Överallt där man beskär förgrenar det sig, så det blir tätt som tusan och man ser inte bladen för allt bladverk.

Inte är det snyggt i mina ögon, men trädet kan leva länge och friskt som finskuren bonsai också.

Men att bygga upp grenverk som ska bilda knutor sedan kan vara spännande hantverk det också. Och en utmaning!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon