Full version: KRONÄRTSKOCKOR
Muguet
Sådde förra året kronärtskockor för första gången gick jättebra, sen läste jag att man skulle kunna övervintra dem om man täckte dem. Jag täckte dem med en halmbal och de klarade sig!! Och verkar väldigt kraftiga redan.
Skitgalda Muguet ! smile.gif laugh.gif smile.gif
Svante, zon 1
Kul, vilken sort odlar du?
Muguet
Jag sådde Green Globe från Bröderna Nelson. Sådde samma i år då jag hade frön kvar(visste ju inte om de gamla skulle överleva vintern). Nästa år ska jag testa någon annan sort!
Har du odlat skockor? Jag tar mer än gärna emot tips. smile.gif
KURT
Hann du få några "kronor" förra året?
Muguet
Menar du "skockor" när du skriver "kronor" så är svaret ja!
På 5 plantor fick jag ca: 25 stycken. Ska bli spännande att se om de bär "frukt" i år också.
Muguet
Svante, zon 1
CITAT (Muguet @ 26-04-2005, 12:29)
Jag sådde Green Globe från Bröderna Nelson. Sådde samma i år då jag hade frön kvar(visste ju inte om de gamla skulle överleva vintern). Nästa år ska jag testa någon annan sort!
Har du odlat skockor? Jag tar mer än gärna emot tips. smile.gif

Jag har aldrig odlat kronärtskocka men jag vill gärna göra det. Problemet är att jag dels har ont om plats i grönsakslandet och dels har läst att det skall vara svårt att få dem att övervintra i tung lerjord. Därför har jag sett ut en plats mot husväggen där jag skulle vilja ha dem, men där skall vi gräva för att lägga om dräneringen först.

Med andra ord är det ett framtidsprojekt.
Muguet
Ja plats behöver de.
Mina står i lerjord, och jag bor också i zon 1. så det ska nog inte vara några större problem med en halmbal på! rolleyes.gif
Lycka till när det väl blir av, egna skockor smakar otroligt gott!!!
Muguet
Susanna
Och eftersom de ger skörd redan första året behöver man inte oroa sig för att de ska överleva vintern om man inte vill. Jag har aldrig lyckats med att få dem att överleva vintern så jag drar upp nya plantor varje år. Men skörden blir bra ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon