Magdis
Nu håller jag snart på att trängas ur huset av alla plantor och jag är i ärlighetens namn också ganska less på att skola om en massa plantor av samma sort. Vad händer om jag låter plantorna stå och trängas i samma kruka ända tills de ska planteras ut? Klarar de inte utflyttningen då i och med att de är så små eller dör de kanske rentav innan det är dags?
TeliaNet
antar att du sått i såjord, såjord är näringsfattig, alltså kommer inte dina växter att växa lika bra.
Magdis
Ja det har jag gjort. Men om man gödselvattnar då?
Åsa, mälardalen zon 2
Allt beror på hurpass tätt växterna sitter. Sitter de tätt i sålådan så konkurrerar de för mycket med varann och växterna sträcker då på sig när de skuggar varann = de blir mera gängliga och klena + de blir svåra att dela på längre fram. Om man har ont om krukor brukar man kunna bredskola i en låda där man planterar dem med lite större avstånd. När det är dags att sätta ut dem tar man och gräver upp plantorna ur lådan.
kerstin z5-6
De mår inget vidare och brukar ligga efter sina utskolade vänner hela säsongen ..
ifibi
När kan man egentligen börja skola om t.ex. tomat, gurka m.m.?
TeliaNet
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,24-04-2005, 09:57)
Allt beror på hurpass tätt växterna sitter. Sitter de tätt i sålådan så konkurrerar de för mycket med varann och växterna sträcker då på sig när de skuggar varann = de blir mera gängliga och klena + de blir svåra att dela på längre fram. Om man har ont om krukor brukar man kunna bredskola i en låda där man planterar dem med lite större avstånd. När det är dags att sätta ut dem tar man och gräver upp plantorna ur lådan.

fotosyntesen i bladen tar omkr 380-740 nM, den andra strålningen släpps igenom så när blad skuggar blad under så tar den undre växten upp mörkrött- IR(750-> nM) med hjälp av fytokrom, då sträcker växten på sig.
alltså, får den inte ljus till fotosyntesen så sträcker den på sig.

nä, nu får jag inte skryta mer laugh.gif
TeliaNet
CITAT (ifibi @ 24-04-2005, 12:41)
När kan man egentligen börja skola om t.ex. tomat, gurka m.m.?

när de blivit stora nog så du kan hålla dem.
kerstin z5-6
Allt ska/kan omskolas två till tre bladpar efter hjärtbladen -de första bladparet
Christoffer
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-04-2005, 09:54)
Ja det har jag gjort. Men om man gödselvattnar då?

Ja, jag undrar jag också. Om den står helt ensam i tex en torvkruka eller brikett, utan att något står intill, kan man inte tillsätta flytande näring då?
kerstin z5-6
Visst kan man -men för att den ska växa bra behöver den öka rotens storlek
Magdis
Idag har jag skolat om för glatta livet, det blev bredskolning för de flesta. Man kan ju tro det är sommar idag nästan, har suttit på altanen i gassande sol och petat i jorden.
Jag har haft en termometer i mitt lilla plastväxthus idag och Jösses vad varmt det blir! Det är för varmt för plantorna. Nu har jag vevat ner markisen och ska se hur varmt det blir då. Jag har ställt dit en testpilot också, en Lupin som inte fick plats när jag skolade om!
Christoffer
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-04-2005, 15:27)
Visst kan man -men för att den ska växa bra behöver den öka rotens storlek

Kan man även näringsvattna om plantan har stått i gammal, näringsfattig jord i stooor kruka?
kerstin z5-6
Javisst men det bästa för växten är NY jord

Magdis -hihi .. o du som var rädd att de skulle hurves laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Lufta ofta -kolla natttemp om du kan

ev kan du snart ha dem ute där även nattetid -särskilt perennerna
Magdis
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-04-2005, 20:47)
Magdis -hihi .. o du som var rädd att de skulle hurves laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Lufta ofta -kolla natttemp om du kan

ev kan du snart ha dem ute där även nattetid -särskilt perennerna

hihi, ja det känns ju helt absurt! Det blev 40 grader i solen därinne och minst 20 grader i luften. Jag har termometern där ute nu över natten och det är minne på den så jag kan se hur kallt det varit. För en stund sen var det 5-6 grader. Jag får se hur min testpilot mår imorgon bitti då!
Man ska väl inte ropa hej ännu för det bli säkert nåt bakslag med snöstorm och minusgrader snart.
kerstin z5-6
nej -det är lag på att det är bra med snö för i år blink.gif
Magdis
Det låter som en bra lag. Jag hoppas att naturen lyder den nu också.
Har du börjat avhärda dina sådder än? Jag törs inte börja än ifall det blir kallt igen för jag vill inte börja om från början. Hur länge håller man egentligen på med avhärdningen? Skydda från sol och blåst ska man väl bara göra i början för sen ska de väl vänjas vid det också?
kerstin z5-6
jag bär ut alla perenner i växthus -mindre fristående i slutet mars -fläkt håller max + 8 nattetid där .. frostduk som solskydd första dagarna . Därefter inget sånt -dörren är öppen dagtid from maj månad, de sista nätterna har jag inte värmefläkten på , inte ens på natten -slutet maj planteras de ut -häpp -ingen avhärdning smile.gif

Innan växthuset
-avhärdning i backar med lager på lager frostduk/fiberduk -from maj
När jag väl ställt ut dem bar jag aldrig mer in dem igen
Har man ett par frigolitskivor är de bra att ställa på _alt veranda eller liknande
Ett lager duk bort varj 3-4 dag -x skydd frostnätter -fungerade bra
Avhärdning tar 1-2 v -testpiloter utan skydd första natten man prövar det
Ettåringar avhärdas så de är klara för plantering efter 7 juni -
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon