Full version: Hobby
Tangerine
Hur mycket pengar får man tjäna på sin hobby innan det är dags att betala skatt?
peterinas
är inte det en gräns på 10 000 ? har hört nå sånt . min hobby är att bygga till djur och sälja vidare . men gjorde en miss nu , fick en köpare på 3 marsvinshus för 250 kr men tyvärr gick materialet på 200 så vart ingen vinst där men en nöjd kund hoppas jag iaf smile.gif
Anki på Öland
Du är skattepliktig från första tjänade krona och momspliktig vid en årlig bruttointäkt på 30.000:- om jag har fattat det hela rätt.
Anki
Margith
Din fråga är inte helt enkel att svara på, men jag försöker.
Det första du måste reda ut är om det är hobbyverksamhet eller näringsverksamhet. Skillnaden ligger i att om du bedriver hobbyverksamhet har du inget vinstsyfte. Du gör det alltså inte för att leva på det. Typiska exempel på hobbyverksamhet är hemslöjd och trädgård.
Anki på Öland har alldeles rätt i att du är skattepliktig från första kronan du tjänar, MEN du ska först dra av de kostnader du haft.
T ex inköp av moderplantor, fröpåsar, jord, vatten, värme, krukor osv. Och då blev det ingen vinst eller hur? Men har du nu nån moderplanta som du kan sälja sticklingar av för ett sånt pris att du faktiskt går vinst, ska du deklarera och betala skatt för första kronan du tjänade.
I Peterinas exempel med marsvinshusen har han faktiskt gått vinst med 50.- och skulle alltså skatta för dem, men han får göra avdrag för de verktyg som han måste ha använt för att kunna göra dem... Jag tror inte att han gjorde nån vinst i slutänden....
Vad gäller momsplikt, så är hobbyverksamhet undantagen. Momsplikt hör ihop med näringsverksamhet. Om omsättningen i hobbyverksamheten uppgår till mer än 30 000 under ett kalenderår, kan dock hobbyn anses vara näringsverksamhet.
Som slutkläm, gör du underskott behöver du inte deklarera hobbyverksamheten. Går du plus beskattas inkomsten under tjänst.
Hoppas att jag lyckats svara på din fråga... rolleyes.gif
peterinas
CITAT (Margith @ 24-04-2005, 13:42)
Din fråga är inte helt enkel att svara på, men jag försöker.
Det första du måste reda ut är om det är hobbyverksamhet eller näringsverksamhet. Skillnaden ligger i att om du bedriver hobbyverksamhet har du inget vinstsyfte. Du gör det alltså inte för att leva på det. Typiska exempel på hobbyverksamhet är hemslöjd och trädgård.
Anki på Öland har alldeles rätt i att du är skattepliktig från första kronan du tjänar, MEN du ska först dra av de kostnader du haft.
T ex inköp av moderplantor, fröpåsar, jord, vatten, värme, krukor osv. Och då blev det ingen vinst eller hur? Men har du nu nån moderplanta som du kan sälja sticklingar av för ett sånt pris att du faktiskt går vinst, ska du deklarera och betala skatt för första kronan du tjänade.
I Peterinas exempel med marsvinshusen har han faktiskt gått vinst med 50.- och skulle alltså skatta för dem, men han får göra avdrag för de verktyg som han måste ha använt för att kunna göra dem... Jag tror inte att han gjorde nån vinst i slutänden....
Vad gäller momsplikt, så är hobbyverksamhet undantagen. Momsplikt hör ihop med näringsverksamhet. Om omsättningen i hobbyverksamheten uppgår till mer än 30 000 under ett kalenderår, kan dock hobbyn anses vara näringsverksamhet.
Som slutkläm, gör du underskott behöver du inte deklarera hobbyverksamheten. Går du plus beskattas inkomsten under tjänst.
Hoppas att jag lyckats svara på din fråga... rolleyes.gif

hej angående marsvinshusen smile.gif jag gjorde en fin förlust ist med tanke på verktyg,el,tid . så var allt utom en lönande affär wink.gif
Margith
CITAT (peterinas @ 24-04-2005, 14:19)
hej angående marsvinshusen smile.gif jag gjorde en fin förlust ist med tanke på verktyg,el,tid . så var allt utom en lönande affär wink.gif

Förlåt.... det var ju det jag försökte att skriva sad.gif Att med tanke på att du får göra avdrag för verktyg, el och förbrukningsmaterial (dock inte ditt eget arbete) så är det uppenbart för mig att du inte gjorde nån vinst sad.gif
Men jag är säker på att marsvinshusen blev jättefina
wub.gif
peterinas
ingen fara menade inge illa ju toker smile.gif men husen blir iaf fina så du kan få köpa ett parti ( skratt)
Margith
CITAT (peterinas @ 24-04-2005, 15:13)
men husen blir iaf fina så du kan få köpa ett parti ( skratt)

Ber att få återkomma!! Måste köpa marsvinen först!! biggrin.gif biggrin.gif
peterinas
CITAT (Margith @ 24-04-2005, 15:36)
CITAT (peterinas @ 24-04-2005, 15:13)
men husen blir iaf fina så du kan få köpa ett parti ( skratt)

Ber att få återkomma!! Måste köpa marsvinen först!! biggrin.gif biggrin.gif

har såna till salu med så köp ett parti marsvin och hus wink.gif
Tangerine
Tack så mycket för era svar!
Hannele
Biodlare ska i princip ta upp sina inkomster från första honungsburken.
Snöflinga
blink.gif blink.gif blink.gif "Det är häftigt att betala skatt" eller något liknande vill jag minnas att Mona Shalin yttrade någon gång wub.gif

Menar någon här att ni frivilligt tar upp inkomst av hobbyverksamhet i deklarationen ??????

När man läser om de stora elefanterna som dansar omkring i skatte-
smitnings djungeln, så har jag inte det minsta dåliga samvete tongue.gif
Sulawesii
Men, hur är det tex med Tradera? Dom måste väl lämna uppgifterna till skatteverket?
Snöflinga
Vem är Tradera wub.gif wub.gif wub.gif
solkatten
Det absolut bästa stället att få svar på sina skattefrågor är
skatteverket.se

Varför skulle Tradera lämna uppgifter till skatteverket?
Sulawesii
För att dom måste.....? Tycker att dom borde vara tvugna till det.

Tradera
solkatten
Tradera är en auktionsida där man säljer grejer. Jag betalar Tradera för att annonsera där. Ska Blocket.se och lokaltidningen också vara tvungna till det när jag annonserat där?
Rossi
Och efter avslutat inrop på auktion på Tradera så förmedlar Tradera kontakten mellan köpare och säljare och sen har, såvitt jag vet, Tradera ingen koll på OM det överhuvudtaget blir något köp, vilket pris de till slut enas om etc. etc. så hur skulle Tradera kunna anmäla något till Skattemyndigheten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon