Din fråga är inte helt enkel att svara på, men jag försöker.
Det första du måste reda ut är om det är hobbyverksamhet eller näringsverksamhet. Skillnaden ligger i att om du bedriver hobbyverksamhet har du inget vinstsyfte. Du gör det alltså inte för att leva på det. Typiska exempel på hobbyverksamhet är hemslöjd och trädgård.
Anki på Öland har alldeles rätt i att du är skattepliktig från första kronan du tjänar, MEN du ska först dra av de kostnader du haft.
T ex inköp av moderplantor, fröpåsar, jord, vatten, värme, krukor osv. Och då blev det ingen vinst eller hur? Men har du nu nån moderplanta som du kan sälja sticklingar av för ett sånt pris att du faktiskt går vinst, ska du deklarera och betala skatt för första kronan du tjänade.
I Peterinas exempel med marsvinshusen har han faktiskt gått vinst med 50.- och skulle alltså skatta för dem, men han får göra avdrag för de verktyg som han måste ha använt för att kunna göra dem... Jag tror inte att han gjorde nån vinst i slutänden....
Vad gäller momsplikt, så är hobbyverksamhet undantagen. Momsplikt hör ihop med näringsverksamhet. Om omsättningen i hobbyverksamheten uppgår till mer än 30 000 under ett kalenderår, kan dock hobbyn anses vara näringsverksamhet.
Som slutkläm, gör du underskott behöver du inte deklarera hobbyverksamheten. Går du plus beskattas inkomsten under tjänst.
Hoppas att jag lyckats svara på din fråga...