Madeleine1
Hej!

Förra året satte vi en tidig potatis som hette Sprint. Den var enligt vårt tycke och smak helt perfekt. wub.gif Nu är vi på jakt efter den igen, men jag har dessvärre inte hittat den hos någon av handlarna här runtomkring. Förra året köpte jag den i Uppsala.

Någon som sett till sorten i årets sortiment?
Eaglewood
Såg att de hade den på plantagen här i Göteborg. Skulle tro att de har samma sortimnet runt om i landet?

Hittar du inte den så tycker jag trots allt att rocket är godare.

/Lars
Madeleine1
Tack för tipset! Plantagen finns häromkring också, så där ska jag ta mig en titt.
Förutom att Sprint var god som färskpotatis var den helt kanon att äta som 'bakad potatis' och det äter vi ungefär en gång i veckan, så... biggrin.gif
Madeleine1
Hej igen... Det visade sig att det som finns på Plantagen häromkring inte är Sprint. Däremot Swift... huh.gif
Så... jag letar fortfarande. Om någon skulle springa på Sprint får ni gärna höra av er.

Hittade ett par knölar i jorden när jag pulade i trädgårdslandet så de ska jag sätta och förhoppningsvis har jag ett lite större bestånd till nästa år...
KURT
CITAT (Madeleine1 @ 25-04-2005, 20:14)
Tack för tipset! Plantagen finns häromkring också, så där ska jag ta mig en titt.
Förutom att Sprint var god som färskpotatis var den helt kanon att äta som 'bakad potatis' och det äter vi ungefär en gång i veckan, så... biggrin.gif

Konstigt, annars brukar ju inte färskpotatis passa att baka i ugnen. De brukar innehålla alltför mycket vatten och alltför lite stärkelse.
Madeleine1
Jo, jag måste erkänna att jag blev rätt förvånad själv, men det funkade jättebra med dessa! Vi tog upp dem lite senare fram på hösten då de var riktigt stora och fina. De blev jättebra i konsistensen! rolleyes.gif
Pirum
Jag har mailat en grossist som säger sig sälja Sprint, för att höra vilka återförsäljare etc de har. Inget svar än. Får hoppas att de är snabbare än Granngården som jag väntar svar från också (för en annan tråd).

Sprint finns iaf med i deras sortlista för 2005, och beskrivs såhär :
SPRINT är en tidig sort med förmåga att snabbt bygga upp en hög TS-halt vilket ger bra kokegenskaper och goda kok-, mos-, bak- & friteringsegenskaper.
(Berntssons Potatislager, tel 0346/93345 för den desperate:) )
Madeleine1
wub.gif biggrin.gif smile.gif rolleyes.gif
Väntar med spänning...!

...om jag står ut. Annars tar jag nog och ringer...
Tack Pirum för infon!
Pirum
Ackack, Berntssons kunde inte exakt säga till vilka sättpotatisfirmor/återleverantörer de eventuellt levererat Sprint. Tydligen var Sprint ingen succé på marknaden, vilket Berntssons beklagade eftersom de personligen gillade sorten. sad.gif Eventuellt ska de sälja Sprint även nästa år, men eftersom Berntssons inte riktar sig till konsumenter är minsta säcken 25kg, och vanligen köper folk potatis av dem på pallar smile.gif

Hoppas potatisarna du hittade gror så du kan föröka sorten själv, vem vet, om ett par år kanske Sprint är en riktig raritet smile.gif

När du sparar sättpotäter, spara även väldigt små potäter, de gror ju de också oftast smile.gif
Madeleine1
Tjoho! Jag har hittat Sprint.
I trädgårdslandet och komposten! wub.gif
Så nu har jag fått ihop ca 10 stånd av den sorten som växer så det knakar. Alla har grott! Det blir till att spara ett antal potäter till nästa år så jag har några att gräva ner... smile.gif
För närvarande växer ett potatisstånd just I komposten. Blasten sticker ut på sidan av komposten - det ska bli kul att se om det blir något av det. Har även hittat ett par stånd som varit på gång när jag rotat runt i komposten, så de har jag fått placera i varsin hink eftersom det är proppfullt i trädgårdslandet! laugh.gif

Så... hur ska jag bära mig åt för att spara några "guldklumpar" till nästa år, när det är dags att gräva ner dem? Kan jag låta dem ligga kvar i trädgårdslandet över vintern, eller är den varianten för vansklig (även om det funkat det här året)? unsure.gif
Pirum
Jättekul att du hittade dem smile.gif

Jag skulle inte våga låta dem ligga kvar i marken, men visst, gräver man ner dem till tjälfritt djup och sen tar upp dem i mars för att fixa groddar så kanske det går. Kanske andra har mer erfarenheter av att spara potatis under jord?

Vi brukar spara sättpotatisar i kolsvart jordkällare. Tar upp sättpotatisen samtidigt med sista höstskörden av potatisar.
För att ge dem bättre hållbarhet slår man av blasten med lie (kasta blasten långt från åkern) och låter dem stå i jorden 2-3 veckor, då tjocknar skalet en smula. Om det väntas hällregn kan man såklart ta upp tidigare. Men annars tar man upp när det är relativt torrt, och de får lufttorka på en filt i solskenet, innan de åker ner i jordkällaren. Om de är lite gröna gör inget, men de får inte vara sjuka. Har man ingen jordkällare kanske man kan låna av nån, de tar ju inte mycket plats. Lite trälåda, eller välventilerad papperspåse, absolut ej plast. Bör ej lagras ihop med äpplen.
När du har så få potatisar så kan du ju spara även små sättpotatisar, de brukar gro fint de också smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon