Full version: Lavendel i kruka?
Kana
Hej alla,

har spenderat dagen med att läsa en massa inlägg på forumet, vilken otrolig kunskapsbank som finns samlad här! Själv är jag novis på området, men ser fram emot att för första gången kunna odla egna grönsaker och blommor på min balkong nu i sommar! (Titta gärna på min balkong för att se hur det går för mig!)

Hur som helst tänkte jag passa på att ställa min första fråga. Jag köpte en påse lavendelfrö från Impecta, angustifolia står det på påsen, i hopp om en kruka med ljuvlig lavendeldoft. Dock verkar det hela ganska komplicerat, man ska så utomhus i november med mera med mera, och de har en angiven grotid på upp till 15 månader! Kan jag alls ha lavendel i en liten kruka på min balkong? Och hur göra med att så och så vidare?

K.
Åsa, mälardalen zon 2
Köp en planta ute i trädgårdshandeln så enormt dyr brukar inte lavendelplantorna vara så har du en tjusig blommande planta nu denna odlingssäsong. Lavendel går mycket lätt att sticklingsföröka så av en planta kan man göra flera plantor.

+Du kan prova så lavendelfröna, vill du så nu utnyttja kylskåpet, skälet till att det kan ta lång tid för lavendelfrån att gro är att de ofta behöver kallstratifieras, kylskåpet brukar dock gå mycket bra att använda till kallstratifiering. När det gäller de flesta perenner så brukar de inte blomma första året vid sådd utan blommorna börjar ofta dyka upp andra odlingssäsongen när man förökar via frösådd.
Almdalen
Jag har lavendel i kruka på min inglasade balkong, det är en stickling från min rabatt, busenkelt att få till att växa. Så följ Åsas förslag köp en planta.
biggrin.gif
Ingegerd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon