Full version: Physalis
smajlizz
Skall man ta bort sidoskotten på plantan? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nej!
smajlizz
Inte? Men är det inte som med tomater att man ska "tjuva" dom?
smajlizz
Jag planterade physalis förra året och då läste jag nånstans att man skulle nypa bort sidoskotten, men det kanske bara gäller tills plantan blivit större? Eller ska man kanske ta av toppen istället?
Det var en vän till mig som frågade mig om råd för sina plantor och då vill jag gärna ge honom ett riktigt svar smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nej physalis tjuvas inte de ska odlas som busktomater = ej tjuvning. Man kan plocka bort sidoskott ifall man tänkt sig någon slags uppbindning där man vill ha begränsat antal med grenar presis som man gör i yrkesodlingar med ex. paprika där man ofta vill att de ska se ut som ett V för att uppbindning och liknande funkar bättre i växthusen då men är man hobbyodlare kan man låta växten utvecklas fritt.
smajlizz
Ok då vet jag det smile.gif tack så mycket
smajlizz
Om det är någon som har några fler odlingstips om physalis så är dom mycket välkomna! smile.gif
Eva St
Jag har mina i jättehinkar - på hösten tar jag in dem och har dem i ett källarförråd ca 12 grader och extrabelysning. På våren klipper jag ner dem och då tar jag sticklingar och förökar dem med men moderplantorna växer fint vidare år efter år. På sommaren är det mycket vatten värme och näring som gäller
smajlizz
Ok tack så mycket! smile.gif
*Felix matte*
Så här ser min största Physalisplanta ut idag den står i kruka som är 17cm/diameter... största bladet mäter 9cm rakt över. Kan den stå ett tag till i krukan eller ska jag plantera om den i större? Tacksam om någon kan ge råd. wub.gif
bikiv
CITAT (Felix matte @ 07-05-2005, 21:44)
Så här ser min största Physalisplanta ut idag den står i kruka som är 17cm/diameter... största bladet mäter 9cm rakt över. Kan den stå ett tag till i krukan eller ska jag plantera om den i större? Tacksam om någon kan ge råd. wub.gif

Physalisbladen blir jättestora! Och fort går det!
Jag tror inte att du behöver plantera om ännu. Kolla under krukan om du ser rötter, i så fall ja, större kruka.

Förra året prövade jag Physalis som blev riktiga bamseplantor. Jättemycket frukter som, inte alla, tråkigt nog aldrig hann mogna. Regniga och solfattiga sommaren?

Men praktfulla växter blev det! Några av plantorna växte sig ca. 50 cm höga i krukor som inte var mer än ca 20 cm/diameter.
*Felix matte*
CITAT (bikiv @ 07-05-2005, 22:50)
CITAT (Felix matte @ 07-05-2005, 21:44)

Physalisbladen blir jättestora! Och fort går det!
Jag tror inte att du behöver plantera om ännu. Kolla under krukan om du ser rötter, i så fall ja, större kruka.

Förra året prövade jag Physalis som blev riktiga bamseplantor. Jättemycket frukter som, inte alla, tråkigt nog aldrig hann mogna. Regniga och solfattiga sommaren?

Men praktfulla växter blev det! Några av plantorna växte sig ca. 50 cm höga i krukor som inte var mer än ca 20 cm/diameter.

Tack! wub.gif Då väntar jag ett tag med att omplantera.
Nathalie84
har ni fått upp era från frön i affären eller köpta i påsar, jag satt flera frön, men inte ett enda kom upp....nåt råd?
Lady Hamilton
smile.gif Jag sådde köpte frön och hade inte några problem att få de att gro.
Åsa
Bilden på Physalisen i denna "tråd" liknar inte riktigt mina plantor, mina har mer rundade blad och är mer "ludna" - vet att det finns olika sorter - ngn som kan nåt om dem?/Mvh åsa
Ove Grover
unsure.gif Kan ingenting egentligen, utan står mest med samma Physalisfrågor som du. Dock har jag gjort liknande iakttagelser som du gjort. Dessutom - vissa av plantorna har tydligt röda, ludna stammar, där de andra har klart piggelingröna stammar. Bladen ser lite olika ut och är nog lite åt de ludna hållet här också........

Dessutom en märklig sak: När jag delade de små skotten och satte dem i tuffare jord var en knippe physalisskott så tätt sammanslingrade att de fick fortsätta sitt multipartnership. Gissa vilka som växer absolut bäst och är kraftigast trots delat levnadsutrymme... blink.gif Kanske just därför? De ensamma krakarna ser just bara....eh............ ensamma ut.....
Muguet
CITAT (Åsa @ 08-05-2005, 17:23)
Bilden på Physalisen i denna "tråd" liknar inte riktigt mina plantor, mina har mer rundade blad och är mer "ludna" -  vet att det finns olika sorter -  ngn som kan nåt om dem?/Mvh åsa

Ja lite vet jag.... jag gjorde nämligen ett STORT fel förra året när jag inte visstee att Japansk Lykta också heter Physalis. Den är alltså inte ätbar!!! men får väldigt vackra oranga "skal" runt bäret på hösten sorten hette Alkekengi eller nåt sånt. Akta er bara för att plantera ut denna, den sprider sig som ogräs! Denna har blanka och lite rundare blad.
Den riktiga ätbara physalisen däremot har lite ludna och något mer ovala blad. (kolla in i mitt album under Köksträdgården)
Sen vet jag ju inte om det finns sorter av den ätbara physalisen som kanske också har blanka
blad ??? wink.gif
Almdalen
CITAT (Nathalie84 @ 08-05-2005, 17:13)
har ni fått upp era från frön i affären eller köpta i påsar, jag satt flera frön, men inte ett enda kom upp....nåt råd?

Det går också bra att köpa mogna frukter och sätta frön från dem, har gjort det flera år med bra resultat,
/Ingegerd
*Felix matte*
Mina plantor sattes av frön från "Konsumfrukter".. Så här ser de ut idag.
Hur kan det komma sig att de växer så olika? Minsta plantorna är 11 resp. 14 cm höga och den största är 41cm.
Alla har planterats samtidigt.. stått i likadana krukor på samma fönsterbräda och vattnats lika. unsure.gif rolleyes.gif

*Felix matte*
Min stolthet fotad idag... hoppas den ger frukt senare biggrin.gif

Lilla Selma
Hej på er!

Jag har mina i växthuset och där är de nu cirka 1 meter höga och blommar för fullt! Men så har jag ju också värmefläkt som kapar den värsta kylan (sicken sommar... wacko.gif ).

/Selma
*Felix matte*
CITAT (Lilla Selma @ 06-06-2005, 23:08)
Hej på er!

Jag har mina i växthuset och där är de nu cirka 1 meter höga och blommar för fullt! Men så har jag ju också värmefläkt som kapar den värsta kylan (sicken sommar... wacko.gif ).

/Selma

Vad har du för temperatur i växthuset?

Kanske ska jag låta värmeelementet stå på och öka nuvarande +20 unsure.gif
ifibi
Jag har ställt ut mina på balkongen, är det helt galet? unsure.gif
Susanne i Linköping
Inte om du avhärdade dem först.

Själv blev jag fly förbaskad på min kapkrusbär (meterhög hela vintern och ännu högre nu), som egentligen är flera plantor i samma kruka, den har fått vita flygare nu i vår och jag tröttnade på att avlusa den (efter 1 gång) och slängde ut den. Medan jag var på jobbet förvandlades den vackra stilla vädret till vindbyar och regnskurar så de flesta grenarna bröts. Bra, jag borde beskurit eländet för länge sen. Nu får den stå kvar ute.
Lilla Selma
Hej! Felix matte - Jag har nog inte mer än cirka 12-15 grader max nu på natten och kyliga dagar, tidigare hade jag lite högre, när allt var nyss utplanterat. När solen lyser blir det ju betydligt mycket högre...

Hoppas att det stämmer att det ska bli några varmare dagar nu...

Hälsar Selma
ingrid fuxwall
Spännande ! Att man kan vinterförvara plantan. Hoppas nu bara att mina skott tar fart och börjar växa.

ingrid
Lady Hamilton
CITAT (Susanne i Linköping @ 07-06-2005, 02:18)
..........Själv blev jag fly förbaskad på min kapkrusbär (meterhög hela vintern och ännu högre nu), som egentligen är flera plantor i samma kruka..........

Hur stor kruka har du? Och hur många plantor i krukan? HUR mycket plats behöver physalis?
Har insett att jag inte får plats med mina i växthuset, så det vore bra om jag kunde ha dem ute i kruka. Men eftrsom det är "första försöket" har jag ingen erfarenhet
Susanne i Linköping
Krukan är lite större än en tiolitershink, ca 12 liter gissar jag. Antalet plantor vet jag inte riktigt, jag stoppade några frön från en köpefrukt i en liten kruka och nu växer de ihop med varann så det går inte att se hur många de är, jag gissar på ca 8 stycken. De skulle nog hellre stå lite glesare, men nu är det som det är. De starkare får väl tränga ut de svagare.

Som de växer tror jag att en planta skulle gilla att ha en hel 10-litershink för sig själv.

Det trevligaste med kapkrusbären tycker jag (förutom frukterna, som mognade i december) var att jag hade en stor grönskande växt inne hela vintern, den krävde inte mycket ljus, tålde att torka ut ibland när jag glömde vattna och fick trots det inte ohyra förrän frampå våren. Och jag kunde ställa physalisen i vägen för änglatrumpeten så att jag slapp se ängelns vinterkala stammar.
netaave
Köpte en liten planta på Plantagen idag, ska man toppa den?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (netaave @ 10-06-2005, 22:06)
Köpte en liten planta på Plantagen idag, ska man toppa den?

Nej!!
*Felix matte*
Tror att jag sätter en till planta i min stora kruka (ca 15 liter) den ser lite ensam ut nu tongue.gif
Lady Hamilton
Jag vet inte om jag har för trångt i krukan? unsure.gif Hur tycker ni att ser ut?

Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det ser för trångt ut det finns ju ingen plats för sidogrenar, mina physalis brukar skjuta en del sidogrenar så de buskar ut sig på bredden. Minst en 10 liters kruka per planta bör man nog ha.
Lady Hamilton
wub.gif Tack Åsa! Då ska jag åtgärda det, det är inte lätt så här första gången sleep.gif
Men var är bäst att ha physalis? Ute i det fria eller växthuset?
Vill gärna höra era åsikter.
Åsa, mälardalen zon 2
Vart man har dem beror lite på vilken art Physalis det är. Är det kapkrusbäret som brukar säljas som frukt i matbutiken säger jag växthus eller krukodling för då brukar säsongen bli lite längre.

Odlar du gyllenbäret som är en lite mindre, köldtåligare och snabbare släkting så brukar det gå bra på friland i varmt läge. (Fast jag har satt mina gyllenbär i växthuset de är redan fulla av frukter trots att jag sådde dem så sent som början av april och fröerna grodde inte förren slutet på april).
Lady Hamilton
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,11-06-2005, 11:01)
Odlar du gyllenbäret som är en lite mindre, köldtåligare och snabbare släkting så brukar det gå bra på friland i varmt läge. (Fast jag har satt mina gyllenbär i växthuset de är redan fulla av frukter trots att jag sådde dem så sent som början av april och fröerna grodde inte förren slutet på april).

huh.gif Ojdå! Jag har Gyllenbär................
Tycker att jag skött om den "perfekt" sad.gif Haft de i växthus i krukor.
Men inte har jag några bär...............Bara några knoppar...........
laugh.gif Men kanske snart kommer det!
smile.gif Tack för svaret Åsa!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag var ute och fotograferade igår

I växthus kan det hända att man får ödem på bladen ifall det är för fuktigt mm. Ödemen uppkommer av att växten tar upp en massa vatten men den kan inte avdunsta i samma takt, detta beror ofta på att luften är för fuktig eller att det är för mörkt. Detta är inget som påverkar plantan så mycket och det är ingenting som smittar.

*Felix matte*
I dag är min planta prick 1 meter hög men inte en tillstymmelse till blomma eller frukt sad.gif jag satte dit en mindre planta bredvid den men inte heller den har gått i blom sad.gif

Är det kört eller ska jag fortsätta vänta unsure.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Vänta längre tid innan du ger upp, är det kapkrusbär du odlar så tar det längre tid för den att sätta frukt än vad gyllenbäret behöver + jag tror du behöver sätta växten på något ljusare ställe det ser ut att vara långt emellan varje blad vilket är ett tecken på att den får för lite ljus i förhållande till temperaturen. Om det är möjligt så brukar de må bra av utomhusvistelse, fast det kanske är för kallt hos dig fortfarande?
*Felix matte*
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,22-06-2005, 23:29)
Vänta längre tid innan du ger upp, är det kapkrusbär du odlar så tar det längre tid för den att sätta frukt än vad gyllenbäret behöver + jag tror du behöver sätta växten på något ljusare ställe det ser ut att vara långt emellan varje blad vilket är ett tecken på att den får för lite ljus i förhållande till temperaturen. Om det är möjligt så brukar de må bra av utomhusvistelse, fast det kanske är för kallt hos dig fortfarande?

Krukan står vid söderfönster ... fröna satt jag av Physalis som jag köpte på COOP... de med prassligt hölje.

Ska ta ut krukan när temperaturen stiger till mera behagliga... just nu +9,9
Tackar så mycket för råd! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon