krukan
Såg en buske i grannskapet med knallröda blommor som satt i hängen på samma vis som vinbärsblommor. Bladen var flikiga som på vinbär. Finns det vinbärssorter som är framtagna för att dekorera med sina blommor? De är kul i och med att busken blommar redan nu. Det gör mina vinbär med, men de blommorna är ju bara gröna och försvinner i busken.
Åsa, mälardalen zon 2
Rosenrips (Ribes sanguineum) var det nog du såg, en släkting till vinbären.

http://images.google.se/images?q=Ribes+san...le-s%C3%B6kning
Cilla
Rosenrips tycker jag är värd att pryda fler trädgårdar. Rosenripsens illröda och forsythians knallgula vårfägring kommer samtidigt, och det blir en härlig vårskräll när man sätter dem tillsammans.

Rosenropsens grenar och blad doftar dessutom gott liksom svarta vinbär när man rör vid dem.
krukan
Ja, den var det jag såg. smile.gif Jättefin! Jag stal ett löv för att lukta på och visst luktar den precis som svarta vinbär. Det var precis min tanke med det gula och det röda ihop. Man blir glad ända in i själen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon