Tsambiko
Har precis kommit hem från Bergianska trädgården och måste säga att jag tyckte det var fantastiskt.
Har själv dille på att plantera all sorts exotisk frukt, har krukor och plantor överallt.
Nästa gång ska jag dock ta med mig kameran, för det var en hel del imponerande träd. Kan varmt rekommenderas. T.o.m min man tyckte om det och han blir vanligtvis galen på mig och mina plantor. Han ville själv åka tillbaka.

Tycker dock att de borde sälja frön och kärnor, för t.ex kakaofrön är inte precis jättelätta att få tag på, jag menar istället för att låta frukterna förgås.
Sen när man går därifrån så finns det ju ett jättestort Plantagen, som man bara måste gå in och handla i.

Som sagt, ett mycket trivsamt söndagsnöje wink.gif
Mvh Lena
ifibi
Vart var du på Bergianska?
Tsambiko
I Stockholm, vid Frescati.
Kanske tycker ni att mitt inlägg hamnat fel. Men där finns alltså de mest fantastiska exotiska träd.
Bananer som hänger i stora klasar, kakaoträd, peppino, trädtomat, japansk mispel, mango, ja, you name it.

Jag som är tokig i att odla allt exotisk, ville ju rycka skott överallt.Men det får man nog inte.
mvh Lena
noora
CITAT (ifibi @ 25-04-2005, 10:33)
Vart var du på Bergianska?

Jag gissar på Edvard Andresons medelhavsväxthus. Det kostar en slant i inträde, men speciellt under den kyligare delen av året är det underbart att kliva in i medelhavsvärmen och njuta av dofterna. Victoriahuset med näckrosorna är intressant det med, men kostar för mycket jämfört med sin storlek tycker jag.

Passa även på att titta runt i parken runt omkring! Man kan med fördel besöka parken flera gånger under året, eftersom olika växter blommar under olika tider.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon