|
har köpt ett lager önska få råd om skötsel bor i zon 5
Ställ frågan i Kryddväxter, örter & medicinalväxter-avdelningen så får du svar. Du kan också använda sökfunktionen här på forumet och söka på lager och laurus nobilis så hittar du tidigare trådar. Glöm inte att söka även längre tillbaka än 30 dagar så får du flera träffar. Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 24-04-2005, 19:20) Ställ frågan i Kryddväxter, örter & medicinalväxter-avdelningen så får du svar. Du kan också använda sökfunktionen här på forumet och söka på lager och laurus nobilis så hittar du tidigare trådar. Glöm inte att söka även längre tillbaka än 30 dagar så får du flera träffar. Mvh Fenja Ska det vara ett svar?  Varför kan man inte fråga här då? Här verkar det vara mer aktivitet och säkert är det väl nån som är kunnig i ämnet. Eller är det dom som inget kan om växter som håller till i småprat?
"Småprat Prat i största allmänhet. Ej trädgårdrelaterat!" Detta är det som står i rubriken till denna avdelning. Den har kommit till på begäran av forumets medlemmar som vill ha en avdelning där man kunde snacka om annat än trädgård. Det är därför inte något konstigt med ett svar som innehåller tips och hänvisningar OCH dessutom information om det latinska namnet på växten som frågan handlade om. Inte i mina ögon i alla fall.
CITAT (Ina @ 24-04-2005, 20:18) "Småprat Prat i största allmänhet. Ej trädgårdrelaterat!" Detta är det som står i rubriken till denna avdelning. Den har kommit till på begäran av forumets medlemmar som vill ha en avdelning där man kunde snacka om annat än trädgård. Det är därför inte något konstigt med ett svar som innehåller tips och hänvisningar OCH dessutom information om det latinska namnet på växten som frågan handlade om. Inte i mina ögon i alla fall.  Hoppsan, ja där fick man svar på tal.  Jag lovar, jag ska aldrig fråga om nåt som har med växter eller trädgårdar här då.
CITAT (Reserv @ 24-04-2005, 20:21) CITAT (Ina @ 24-04-2005, 20:18) "Småprat Prat i största allmänhet. Ej trädgårdrelaterat!" Detta är det som står i rubriken till denna avdelning. Den har kommit till på begäran av forumets medlemmar som vill ha en avdelning där man kunde snacka om annat än trädgård. Det är därför inte något konstigt med ett svar som innehåller tips och hänvisningar OCH dessutom information om det latinska namnet på växten som frågan handlade om. Inte i mina ögon i alla fall.  Hoppsan, ja där fick man svar på tal.  Jag lovar, jag ska aldrig fråga om nåt som har med växter eller trädgårdar här då.  Det behöver du inte eftersom det finns 15 avdelningar där du kan ställa trädgårdsfrågorna! Sen är sökfunktionen som Fenja talar om en guldgruva om man söker information om till exempel någon speciell växt.
Och dessutom... om man vill söka på lager så gör man det troligtvis bland kryddväxter och inte i Småprat, ej trädgårdsrelaterat och ligger svar här tycker i alla fall jag att det är synd att gå miste om den informationen... Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 24-04-2005, 21:16) Och dessutom... om man vill söka på lager så gör man det troligtvis bland kryddväxter och inte i Småprat, ej trädgårdsrelaterat och ligger svar här tycker i alla fall jag att det är synd att gå miste om den informationen... Mvh Fenja I såna fall så skulle väl östrogentråden hellre varit i örter och medicinalväxter?  Där är det ingen som klagat, jag anser ändå att det är större aktivitet här i småprat, man behöver väl inta vara otrevlig för att nån ställer en fråga i "fel" fack.
Inga från Närke
24-04-2005, 20:27
CITAT (mabbe @ 24-04-2005, 19:12) har köpt ett lager önska få råd om skötsel bor i zon 5 Vänd dig till Småprat om trädgård vid trädgårdsfrågor så får du mera svar för att du hamnar i rätt forum Förlåt jag såg inte de andra trådarna var lite för kvick.
Mabbe, om du inte fått svar från annat håll så håll till godo med det här då Lagern är inte härdig i sverige, den växer på många håll runt medelhavet. Man kan ha den ute i soligt, skyddat läge under sommaren eller odla i växthus, det går även bra att odla sin lager inomhus om man bara ser till att den får ordentligt med ljus. Den har inga speciella krav på jorden. Lycka till med lagern och glöm inte att ta in den innan frosten i höst, den tål inte frost. ser ni, det går att svara på frågor här med
Stackars mabbe!  Få på moppe sådär för en enkel fråga. Men Fenja! när man ställer en fråga är det väl knappast för att andra ska ha ett svar att söka på? Det är väl för att man själv vill veta! Eller...?
fruberglund
25-04-2005, 06:40
Speciellt om man är ny så kan man ju göra misstag och skriva i fel avdelning! Och jag ska väl vara den första här att säga... Välkommen hit Mabbe!
tomas99
25-04-2005, 06:41
Jag tycker att det var ett taskit svar ifrån fenja.hoppas att nykomlingen inte blev rädd efter sitt tredje inlägg.
lisselbo
25-04-2005, 08:31
Tycker väl inte att det var ett taskigt och otrevligt svar från Fenja. Däremot tycker jag att hon hänvisade på ett trevligt sätt. För ställer man frågan i "fel" avdelning är det ju som sagt risk att man går miste om bra information. mvh Marie
Airamya
25-04-2005, 08:39
 Och när var Fenja taskig? Hur jag än vrider o vänder på det hon skrev får jag inte fram en otrevlig ton i det... Småprat är mest en djur-avdelning , här tillverkar vi hönor av fjädrar (*gör mig beredd att åka på stryk*)
CITAT (Airamya @ 25-04-2005, 09:39) Småprat är mest en djur-avdelning , här tillverkar vi hönor av fjädrar ;) :P
(*gör mig beredd att åka på stryk*) Jag hukar mig också! Antar att "Skott kommer"
farbror B
25-04-2005, 09:09
Äsch så mycket trams det kan produceras för en liten fråga bara.. Här tramsas det ju hejdlöst och tas upp allehanda frågor, så inte gör väl det nåt om någon har "frågor på lager"
CITAT (Annlo @ 25-04-2005, 10:03) CITAT (Airamya @ 25-04-2005, 09:39) Småprat är mest en djur-avdelning , här tillverkar vi hönor av fjädrar (*gör mig beredd att åka på stryk*) Jag hukar mig också! Antar att "Skott kommer"  Jag vet inte om ni tror att ni är roliga, eller är ni verkligen så barnsliga? Ska det vara så svårt att svara på en enkel fråga, bara för att den ställs i "fel" avdelning? I östrogentråden avhandlas diverse medicinalväxter, varför hugger ni inte på dom då, och hänvisar till "rätt" avdelning. Eller är det bara "nykomlingar" som ska lära sig sin plats i ledet?
jag tog inte illa upp visste inte att jag var innne på fel sida. ber så mycket om ursäkt ska bättra mej m:v:h mabbe
Du behöver INTE be om ursäkt Mabbe, det var inget illa menat. Jag är glad att du inte tog det så! Precis som du säger är det inte lätt att veta när man är ny. Mvh Fenja
jag tog inte illa upp. men nu är det här glömt tills nästa misstag m.v.h mabbe
Citat från Reserv;s inlägg "Jag vet inte om ni tror att ni är roliga, eller är ni verkligen så barnsliga? Ska det vara så svårt att svara på en enkel fråga, bara för att den ställs i "fel" avdelning? I östrogentråden avhandlas diverse medicinalväxter, varför hugger ni inte på dom då, och hänvisar till "rätt" avdelning. Eller är det bara "nykomlingar" som ska lära sig sin plats i ledet?" Menade faktiskt inget annat än att just vara lite lustig, vilket inte föll i god jord! Jag tycker absolut inte att det spelar någon roll var man skriver sina inlägg om man inte vet var de platsar riktigt... Sen kanske man inte får så bra eller många svar om det inte ligger på rätt avdelning men det är ju redan nämt av flera. Som sagt var inte meningen som något annat än tramsig, stundom barnslig humor vilken jag har en hel del av! *kan inte rå för* Annlouice
Airamya
25-04-2005, 12:03
CITAT (Reserv @ 25-04-2005, 10:10) Jag vet inte om ni tror att ni är roliga, eller är ni verkligen så barnsliga? Ska det vara så svårt att svara på en enkel fråga, bara för att den ställs i "fel" avdelning? I östrogentråden avhandlas diverse medicinalväxter, varför hugger ni inte på dom då, och hänvisar till "rätt" avdelning. Eller är det bara "nykomlingar" som ska lära sig sin plats i ledet?  På fråga nummer ett svarar jag att jag är både barnslig o stundom rolig och trivs med det. Varför ta allting så dödligt allvarligt jämt? På fråga nummer 2 svarar jag att om jag kunde svara på lager-frågan så skulle jag göra det, men jag vet inte svaret. Och östrogentråden började inte som en växt-tråd, det var en hormontråd och torde väl då platsa i Småprat. Och angående nykomlingar vill jag passa på att säga : Välkommen till Odla, mabbe! Hoppas att du finner svar på dina frågor (oavsett var de hamnar) och att du kommer att upptäcka att vi är en riktigt trevlig familj trots allt
CITAT (Reserv @ 24-04-2005, 20:06) Ska det vara ett svar?  Varför kan man inte fråga här då? Här verkar det vara mer aktivitet och säkert är det väl nån som är kunnig i ämnet. Eller är det dom som inget kan om växter som håller till i småprat?  hoppsan!!! är det till att ha vaknat på fel sida idag eller är du alltid grinig?
CITAT (Airamya @ 25-04-2005, 13:03) CITAT (Reserv @ 25-04-2005, 10:10) Jag vet inte om ni tror att ni är roliga, eller är ni verkligen så barnsliga? Ska det vara så svårt att svara på en enkel fråga, bara för att den ställs i "fel" avdelning? I östrogentråden avhandlas diverse medicinalväxter, varför hugger ni inte på dom då, och hänvisar till "rätt" avdelning. Eller är det bara "nykomlingar" som ska lära sig sin plats i ledet?  På fråga nummer ett svarar jag att jag är både barnslig o stundom rolig och trivs med det. Varför ta allting så dödligt allvarligt jämt? På fråga nummer 2 svarar jag att om jag kunde svara på lager-frågan så skulle jag göra det, men jag vet inte svaret. Och östrogentråden började inte som en växt-tråd, det var en hormontråd och torde väl då platsa i Småprat. Och angående nykomlingar vill jag passa på att säga : Välkommen till Odla, mabbe! Hoppas att du finner svar på dina frågor (oavsett var de hamnar) och att du kommer att upptäcka att vi är en riktigt trevlig familj trots allt  Ja, här gör man ingen skilnad på folk och fä när dom välkommnas ("om" man välkommnas)
Surt sa räven.... Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 25-04-2005, 13:53) Surt sa räven.... Mvh Fenja Moget bruden, mycket moget
Airamya
25-04-2005, 13:06
CITAT (Reserv @ 25-04-2005, 13:51) Ja, här gör man ingen skilnad på folk och fä när dom välkommnas ("om" man välkommnas)  Oj, hoppsan! Ber om ursäkt. Välkommen Reserv! Du talar som om du varit här länge o verkar känna alla så väl så det kändes som så också. Vilket ledde till att jag missade att välkomna dig. Ber mycket om ursäkt, det var absolut inte meningen.
CITAT (Airamya @ 25-04-2005, 14:06) CITAT (Reserv @ 25-04-2005, 13:51) Ja, här gör man ingen skilnad på folk och fä när dom välkommnas ("om" man välkommnas)  Oj, hoppsan! Ber om ursäkt. Välkommen Reserv! Du talar som om du varit här länge o verkar känna alla så väl så det kändes som så också. Vilket ledde till att jag missade att välkomna dig. Ber mycket om ursäkt, det var absolut inte meningen.  Vem av alla här verkar jag känna då?  Jag bara tyckte att man kan svara på frågan oavsett var den kommer. Alla är förhoppningsvis växtintresserade på det här forumet, och då även en aning kunniga på olika områden. Men tack för välkommnandet ändå
tycker nog också att du verkar väl orienterad om medlemmar och forumet. men som sagt vällkommen
CITAT (pejori @ 25-04-2005, 14:25) tycker nog också att du verkar väl orienterad om medlemmar och forumet. men som sagt vällkommen   Funderar på om det är en komplimang eller inte  Men tackar ändå  (tror jag)
Sulawesii
25-04-2005, 17:11
CITAT (Ina @ 25-04-2005, 10:08) Jag tycker att ni var riktigt underhållande, tjejer! Och jag är den första att erkänna att jag mellan varven är riktigt omogen, trots min mogna ålder!
kerstin z5-6
25-04-2005, 20:22
Välkommen ! bägge ! -när man är ny är det vanligt att man hojtar om det på något vis, annars är det lite svårt att veta ... Har inte sett dej, Reserv, i nån av trädgårdstrådarna heller -så där har jag inte haft någon möjlighet att hälsa dej Välkommen . Hänvisningar till rätt forumavd är en hjälp. o inget otrevligt Däremot går det bra att svara direkt , även om ett inlägg hamnat fel -det gör det ofta . småprat kom till för inte så länge sedan just för annat prat än trädgård
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-04-2005, 21:22) Välkommen ! bägge ! -när man är ny är det vanligt att man hojtar om det på något vis, annars är det lite svårt att veta ... Har inte sett dej, Reserv, i nån av trädgårdstrådarna heller -så där har jag inte haft någon möjlighet att hälsa dej Välkommen . Hänvisningar till rätt forumavd är en hjälp. o inget otrevligt Däremot går det bra att svara direkt , även om ett inlägg hamnat fel -det gör det ofta . småprat kom till för inte så länge sedan just för annat prat än trädgård  Ingen fara på taket  Jag överlever utan välkomnandet. Jag har varit i småprat om trädgård, prydnadsväxter (tror jag) och örter, kryddor och medicinalväxter. Ogräs och skadedjur också föresten. Så det är inte bara här, även om det blivit lite mycket skrivet här kanske
kerstin z5-6
25-04-2005, 20:40
Jo , jag förstår att du överlever , men det är trevligt ändå med nya tycker jag
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-04-2005, 21:40) Jo , jag förstår att du överlever , men det är trevligt ändå med nya tycker jag tycker jag med och gamla med.
Ännu en skojsig vändning av en tråd! Fast jag vet inte riktigt till vad...  " För Fenja" kanske? " Emot Copycat - Reserv" kanske?
tomas99
26-04-2005, 06:53
CITAT (Berith @ 26-04-2005, 07:49) Ännu en skojsig vändning av en tråd! Fast jag vet inte riktigt till vad...  " För Fenja" kanske? " Emot Copycat - Reserv" kanske?  Jag har ändrat mej ang copycat jag tycket att det är synd att hon har slutat att vara här!så snälla copycat kom tillbaka hit. MVH tomas
CITAT (tomas99 @ 26-04-2005, 07:53) CITAT (Berith @ 26-04-2005, 07:49) Ännu en skojsig vändning av en tråd! :lol:
Fast jag vet inte riktigt till vad... ;) "För Fenja" kanske? "Emot Copycat - Reserv" kanske? :lol: :lol: Jag har ändrat mej ang copycat jag tycket att det är synd att hon har slutat att vara här!så snälla copycat kom tillbaka hit. MVH tomas  Får man välja??
Grejen är väl den att om vi inte frågar i rätt avdelning blir det väldans rörigt till slut. Alla är ju inte intresserade av allt - om man då tex frågar om träd i receptavdelningen är det lätt att en del kunniga missar frågan och man får inte så bra svar som man kanske önskat. Småprat (om allt men inte trädgård) är ju till synes mest aktivt om man kollar på hur ofta folk skriver och svarar, men de andra avdelningarna är också aktiva. Det är bara det att många söker och läser utan att skriva något. Ibland hamnar en del grejer fel ändå och det gör väl inget om det inte blir så hela tiden. Då kan man ju lika gärna ta bort det här med avdelningar och bara skriva allt på ett och samma ställe så hittar man ingenting och måste läsa allt och det är det ingen som orkar. Jag tycker att det var ok att Fenja gjorde en hänvisning till en annan avdelning - det är långt ifrån första gången det hände. Även vi som varit här länge glömmer bort oss ibland och då påminner vi varandra. Alla nya är alltid välkomna här!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|