Full version: Slokande blad...
Åsa - Alingsås
Det har hänt något med min krasse, de enda växterna jag sått som jag verkligen lyckats med! sad.gif mad.gif sad.gif Det här är för tragiskt. Där får man för att man försöker odla sitt intresse...
Två av mina krasse plantor, som senast i morse såg alldeles friska ut, slokar nu alldeles med bladen, ser alldeles "urkramade" ut. De andra typ 15 krasse-plantorna ser lika friska ut som innan. Vad kan detta vara? För mycket sol? Jag blir så ledsen... unsure.gif

Sen undrade jag, sist jag satte ut mina plantor, glad i hågen, och tänkte försöka börja omskola dem, så tog jag död på alla mina kål-plantor och salladen, och nästan tomaterna med, sen dess har jag inte vågat ha dem ute igen. Kan jag försöka igen? Eller ska jag lämna vissa sorter inne? Jag har ju pumpa och gurka också, som jag tror kanske ska få stanna inne till juni eller så, men krassen, tomaterna och aklejorna? Och exakt hur går jag tillväga? Ursäkta en förvirrad nybörjare som trodde att man bara kunde påta ner lite frön i jorden... rolleyes.gif ohmy.gif

MVH, Åsa
violina
Krasse är väldigt känsliga för frost och det har väl varit nattfrost i hela landet tyvärr. sad.gif Tomat och gurka får också hålla sig inne på nätterna ett tag till.
Åsa - Alingsås
Åh, men de var inte ute på natten. Sist (och det var enda gången jag provat) spenderade de endast 2 timmar i skuggan....
kerstin z5-6
Det är aldeles för tidigt och för kallt att avhärda ettåringar och grönsaker -det ska vara + 15 dagtemp o vindstilla innan du börjar med sånt
Många som startar tror att sallad kål , och ettåriga sommarblommor är "lätta>"
jag tycker det är ett himla stök med dem -särskilt om man sår dem för tidigt.
Inte tål de lite kalla vindar och råkar de krypa ner mot + 2 så fryser de ihjäl o det var den sådden .. perenner däremot kan frysa men komma igen med nya blad om de inte är alltför pyttesmå ..
Aklejorna -har de kommit upp? -o är omskolade ? kan de avhärdas ute nu
1 timme första dagen
Åsa - Alingsås
Japp, aklejorna har kommit upp och är omskolade, och de verkade inte heller ha tagit skada av att vara ute sist jag provade, lustigt precis som du sa Kerstin. Jag gillar egentligen perenner bäst så jag får väl hålla mig till det i fortsättningen! biggrin.gif

Ingen som har ngn aning om vad som kan ha hänt min krasse? Detta hände alltså inomhus under loppet av några (de soligaste) timmar...

MVH, Åsa
kerstin z5-6
Krasse tål inte för mkt vatten ..
Dzad
CITAT
Två av mina krasse plantor, som senast i morse såg alldeles friska ut, slokar nu alldeles med bladen, ser alldeles "urkramade" ut. De andra typ 15 krasse-plantorna ser lika friska ut som innan. Vad kan detta vara? För mycket sol? Jag blir så ledsen...  

Mina mindre växter får åtminstone mycket hängiga mjuka blad (svartöga) eller både lite av det och solskador (citrus) om de står lite för länge i direkt sol inomhus... blir ju så väldigt varmt inomhus då solen ligger på.
ylle
Ja, fasen vad ömtåliga de är, de rackarna!
Jag ställde ut några av Ipomoeorna på försök och bladen blev alldeles ledsna på en gång.
Tur att jag har fler att ta av!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon