Full version: Spaljé-hjälp!
Åsa - Alingsås
Jag har tänkt att sätta en klängros i ett litet land som ska grävas precis till vänster om den här rabatten, och sedan skulle jag egentligen vilja ha en spaljé för den att klättra på som sträcker sig i en halvmåne över rabatten hela vägen från ena sidan till den andra.

Problemet är att jag i sådana fall skulle behöva bygga spaljén själv, och jag har inga sådana tidigare erfarenheter, så jag hoppades att någon kanske kunde hjälpa mig med en bra idé. Pengar är, tyvärr, en bristvara, så helst ngt inte för dyrt... rolleyes.gif
Rabatten är c:a 4 meter bred, och spaljén skulle behöva vara kanske 1,5 m hög.

MVH, Åsa!
dammkillen
ja, det där är knivigt, vad man ska använda som går att böja. metall, salix. eller om man tänker sig en sån dära pinnar som man sätter ihop och går att böja, dom håller upp tunneltälten och kupoltälten tror jag. det jag vet inte om det är glasfiberpinnar eller bara plast. det svåra är väl att få det att stå kvar. man kan tänka sig nånting som är böjt i en halvmåne men vad finns det som är böjt i en halvmåne som är fyra meter långt? nä, jag tror metall, att använda nån typ av metallstänger som man skruvar fast i yttersidorna av trästyckena där i rabatten.
du vill väl komma åt effekten av att växten kommer ligga i en halvmåne? då kan du iofs göra en träställning där du kan fästa metallstänger så att du får just den här effekten av att växten ligger i en halvmåne. då är ju meningen att träkonstruktionen som håller upp stängerna ska smälta in och försvinna.
men det där tror jag på att du tar nån typ av smäckrare reglar som du skruvar fast i trästyckena i rabatten, först två reglar rätt upp på utsidan av trästyckena i rabatten, då ska reglarna gå upp så högt som du ville ha 1,5 m alltså. sen lägger du ett järn som det finns stadga i typ ett vinklat järn, skruvas fast i ändarna på dom stående reglarna. nu är stödkonstruktionen klar! nu skaffar du bara en stänger som går att böja i den där halvmåneformen du vill ha och så fäster du den där metallstängen i den här stödkonstruktionen, då får du ju den där halvmåneformen. du får ju dras med den är stödkonstruktionen men jag vet inget annat sätt. det här är kanske krångligt det kanske finns en bättre lösning, men det är ju några ideer. det kanske ger nånting iaf.
man ser ju hur duktiga dom är att lösa hur dom ska bygga i inredningsprogrammen. skulle man konsultera en arktitekt så nog skulle man få en lösning. nu är inte jag nån arkitekt. =) inte nån proffessionell iaf. =) man måste ju kolla så att det finns såna där stänger och material och att man vet hur man ska fästa och skruva fast konstruktionen innan man börjar. det kan ju visa sig att det inte fungerar heller men då har man ju försökt iaf men det kan ju kosta pengar som man kanske tycker man har slängt bort på det som inte fungerade.
Åsa - Alingsås
Tack för svar! Ja, jag tänkte att själva halvmåne-formen nog inte skulle vara så svår (ngt böjbart precis som du sa) men just stabiliteten i sidled är nog svår att få till. Jag ska försöka få min man till att bygga ett högre staket så kanske jag skulle kunna fästa spaljén i det... laugh.gif tongue.gif biggrin.gif
Vi får se vad han säger, hehe. Annars kanske jag kan fixa ngn annan form av klängställning.
Tack för förslaget!

MVH, Åsa!
titti49zon6
Jag skulle tro att dammkillen menar VP rör,såna som man drar elledningar genom-finns i olika dimensioner är ca 2,5 m långa-det finns knutar och skarvar att köpa till så att man kan skarva rören rolleyes.gif
Rättviksknuten passar bra,annons om var man kan köpa dessa brukar finnas i Trädgårdstidningarna
titti49zon6
Rättviksknuten
kerstin z5-6
Annars är väl två stolpar med bra tjocklek o en bit "rutig" armeringsmatta, alt bara armeringsjärn , med eller utan matta , det enklaste -och antagligen billigaste -Finns på byggvaruhus
Åsa - Alingsås
Det lät ju väldigt intressant Kerstin... Hur skulle jag i sådana fall fästa armeringsmattan i stolparna?
kerstin z5-6
Fråga gubben -det gör jag , fast din då -har du nån förresten ? laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Min båge är bara armeringsjärn, svetsat med stag -men jag antar att de går att sätta fast med nån järn mojäng ? o skrivdragare ? .. skruvdragare kanske det heter blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Nu ska jag gå en svetskurs i vår -då jää ska man slippa vänta på allt !
Lycka till laugh.gif
Åsa - Alingsås
Japp, jag har en gubbe. Hans svar på min förfrågan var: "Jag vet inte." ohmy.gif huh.gif rolleyes.gif Jag tycker det luktar ointresse lång väg, haha. Men jag får väl skylla mig själv, mina trädgårdsprojekt och allt...
Jag funderar på om man kanske helt enkelt skulle kunna göra som en rund pelare av armeringsnät och dels gräva ner och dels fästa i träslipersarna som ligger runt landet. Skulle det bli tillräckligt stadigt tro? Och skulle det räcka till rosen, eller hur hög skulle den behöva vara för att inte bli helt överväxt?

MVH, Åsa!
kerstin z5-6
Gör man det själv, uppstår ofta ett underligt intresse från medlevaren -vilket brukar resultera i att han gör jobbet -särskilt om jag startar motorsåg , borr eller liknande apparater smile.gif
Betty
CITAT (Åsa - Alingsås @ 25-04-2005, 22:08)
Hur skulle jag i sådana fall fästa armeringsmattan i stolparna?

Med spikmärlor. De finns i olika storlekar på byggavdelningen, t.ex. på Coop Forum, OBS! m.fl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon