Monica
Min son sådde en apelsinkärna i en kruka för många år sen (10 år sen minst...) När kärnan grott flyttade krukan in i köket, där vi fortsatte att stoppa ner kärnor från grape, citron, mandarin ... Det slutade med att vi hade en kruka med 4 starka plantor som växte och grodde. I somras delade jag på plantorna och gav de varsin kruka. Nu kan jag se att jag har en mycket kraftig, hög planta med stora blad, två ungefär lika stora - dvs ganska småvuxna mer buskiga och en planta som är sådär mitt emellan. De har inte blommat någongång. Det jag finner märkligt är att alla platorna har taggar av olika längd. Har citrusplantor det? Är det någon som har något tips om hur jag ska veta vilken planta som är vad? Och hur ska jag få de att blomma? Jag är inte flink med¨gödsling, däremot flyttar plantorna ut på verandan varje sommar och får stå ute i solen och värmen och ta emot det vatten som bjuds från ovan - med lite påfyll av mig.

Den kraftigaste plantan har i vinter skjutit ett nästan 1 meter långt skott som är mycket kraftigt. Vad ska jag göra med det? Ska det bara få vara eller måste det klippas ner?

Tacksam för alla råd. Har också hört ryktas om att det ska finnas speciell citrusgödsel. Vad är det och var finner man det?
kerstin z5-6
Cirtrus kan gödas så bladen blir grönsvarta .. de behöver massor för fruktsättning -Tyvärr tar det 7-15 år innan en frösådd blommar och ev är frukten inte samma smak som moderplantan heller
De tål att beskäras på våren -efter ev vintervila
Citrusnäring finns på de flesta handelsträdgårdar -men de svarar bra även på annan näring
Monica
Tack för svar. Ska sätta igång och göda mina plantor och se om det ger något resultat.

Hur är det med artbestämning och taggar? Några tips??
TeliaNet
frukten från ett sått träd blir likadan som föräldern/föräldrarna.
att ha dem svalt, ljust och inte göda på vintern underlättar för blommning.
använd hasselfors bevattningsgödsel! den är bäst.
grapen har vingar mellan grenen ocj bladet, apelsiner med, men de har lite mindre vingblad.
TeliaNet
som små har citrus taggar, citron är nog en av de taggigare.

glömde säga att mandarinen kan blomma efter ca 5 år.
Monica
Nu har jag tittat lite extra på mina plantor. Det största (den är 3 gånger så stor som de andra) har stora, kraftiga taggar på de äldre grenarna, inga taggar på årsskotten. Stora gröna blad med vingar - så det är troligen en citron (eller grape ?). De andra är mycket mindre och buskigare. Har spetsigare blad med vingar de också, men inga taggar alls. De är antagligen apelsin eller mandarin enl din beskrivning... Fann en flaska flytande blåkorn och vattnade plantorna. Får se vad som händer....
TeliaNet
CITAT (Monica @ 24-04-2005, 21:59)
Nu har jag tittat lite extra på mina plantor. Det största (den är 3 gånger så stor som de andra) har stora, kraftiga taggar på de äldre grenarna, inga taggar på årsskotten. Stora gröna blad med vingar - så det är troligen en citron (eller grape ?). De andra är mycket mindre och buskigare. Har spetsigare blad med vingar de också, men inga taggar alls. De är antagligen apelsin eller mandarin enl din beskrivning... Fann en flaska flytande blåkorn och vattnade plantorna. Får se vad som händer....

ja blå korn funkar med.

har den vingar mellan bladen och grenen så är det garanterat en grape.

citrus vill ha lerjord, väldrenerad och extremt liten kruka.
du verkar ha klarat av att ta hand om dessa bra så du klarar nog det bra i fortsättningen.

hur vinterförvarar du dem?
Monica
Jag flyttar bara in de från verandan till vardagsrummet när det börjar bli för kallt ute. Sen står de i fönstret i vardagsrummet (västerläge) hela vintern. De får vatten när de ser torra ut - men inte oftare än varannan vecka. Jag vattnar inte oftare, men alla mina blommor växer och frodas och växer mig över huvudet. Jag är urusel på gödning och gör det bara ytterst sporadiskt och tillfälligt.

Alla 4 plantor har stått i samma kruka och haft det ytterst trångt i många herrans år. Det var först i somras jag planterade om och gav de varsin kruka. Den största fick dessutom en självvattnande kruka och den har verkligen dragit iväg i vinter.
annaw
Jag satte några citronkärnor för ca. två veckor sedan och nu har dom kommit upp ungefär 4 centimeter. Jag hade tidigare läst att citrusfrukter som man sår med kärnor inte kunde ge frukt i det klimatet vi har här i Sverige, men det stämmer då tydligen inte rolleyes.gif biggrin.gif

Jag satte dom i vanlig blomjord, bör jag byta till något mer väldrenerad jord när dom växt till sig lite eller tror ni att det fungerar?
TeliaNet
blomjord duger bra, men de får inte stå i vatten.
om man nu får en citrus till att att blomma så sätter den frukt.
förvar svalt och ljust på vintern.
det du behöver göra är att göda mycket på våren och sommaren.
Ingrid på Västkusten
Citrusnäringen på plantskolorna är rena båget - den är för svag för krukodlad citrus - köp den starkaste Du hittar gärna 20-20-20 elelr värre - de äääälskar den sorten och Du kanske kortar tiden till blomning med ett antal ÅR!
kristerh
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 25-04-2005, 09:22)
Citrusnäringen på plantskolorna är rena båget - den är för svag för krukodlad citrus - köp den starkaste Du hittar gärna 20-20-20 elelr värre - de äääälskar den sorten och Du kanske kortar tiden till blomning med ett antal ÅR!

Kan man inte ha dubbla doser wink.gif
krister
Ingrid på Västkusten
Dubbla räcker int e- efetrsom citrusnäringen den kommersiella ä nånstans på 2 - 3 är det alltså tiodubbel dosis som behövs!
Dessutom är den odryg. Min underbara gödning ( nu har jag tre sorter inköpta på kontinenten) tar man 1 - 2 gram per liter vatten d v s en rågad matsked per vattenkanna OCH det är 10-52-10 eller 20-20-20 plus 7 - 12 spårämnen.

Hälsar Ingrid
annaw
Nu har jag helt tappat bort mig i koderna 10-52-10 och 20-20-20 ni skriver om wacko.gif
Antar att jag får klarhet nästa gång i trädgårdshandeln rolleyes.gif tongue.gif
Ingrid på Västkusten
N_P_K
N = Nitrogen = kväve bra för tillväxten

P = fosfor

K = Kalium

Bra för rötter ( P ) och Kalium för blomning & fruktsättning.
Dzad
Mhm... På min växtnäringsflaska (Substral) står det 6-1-5.
Och det ska man blanda en halv kork i en liter vatten och bevattna med en gång i veckan... Är det jättesvagt eller står inte nummern för hur mycket det är av varje näringsämne?
Vilka växter skall ha den här sortens näring?

Hur mycket sånt borde man då ge åt frösådda, lite mindre (5 bladpar eller så) citrusplantor?
annaw
Mina frösådda är på ca. 4 blad just nu. Den ena näringen jag har står det 3-2-5 (Änglamarks) och den andra står det 7-1-6 (Pokon) på.
Mycket bra frågor, vill gärna veta jag med. wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

De mindre frösådda kan man lugnt ge den svagare dosen till. Jag sätter inte igång 'dunderkrutet' förrän de är 1-2 dec höga och har ett etablerat rotsystem och ser ut att vara friska s a s.

6 -1- 5 är mycket riktigt N-P-K-talet. Det är för hungriga växter såsom citrus Brygmansia Hibiskus mfl väldigt litet. För ordentlig tillväxt på våren sommaren & delar av hösten så är ett NPK-tal på 20 elelr högre att föredra.
Läs gärna mer på denna sida ( jag ahr köpt gödning av dem i över tio år kanske tolv t o m )

http://www.globalorangegroves.co.uk/fertilizer.html

Deras Winter Food är den svagare och är på 20-20-20 + 7 spårämnen.

Just nu testar vi en gödning vi köpte i Holland ( proffsgödning) som är på 10-52-10 som verkar helt kanon som vårgödning åt det mesta av Medelhavsväxterna/uterumsväxterna. Den har 11 spårämnen.

Hälsar Ingrid
Dzad
Hmm, min största är nog närmare 20 cm med inte så många blad kanske men med ganska stora blad... får ta och blanda näringsvätskan mycket starkare då.
Men den näring som finns i min näringsvätska... är den till för ettåringar och vanliga krukväxter eller vilka borde jag använda vanlig sats till egentligen?
annaw
Wow, nu måste jag nog invistera i sådant där dunderkrut tror jag smile.gif
Ska jag bara vattna småttingarna med utspädd 7-1-6 näring, eller med bara vatten ibland också?
Ingrid på Västkusten
Hur man gör och tänker runt näring.......nu blir det lite filosoferande här ;-)

Först och främst - vad är växtens näringsbehov? Är det ett träd i Naturen växer den i en öken växer den långsamt etc etc - det får styra valet av styrkan i gödningen. Sedan - är dte en suckulent - växer den mkt på höjdenm, har den stor bladmassa, har den svagt rotsystem, har den svagt rotsystem efetr vintern. Hur lever den hos mig hur är övervintringen?

En massa frågor och det är inte kanske alltid så enkelt att svara på dem - men man kan använda några bra tumregler.

N = kväve ger tillväxt i form av grönmassa. Mkt bra för växter som t ex träd buskar fruktbärande när det är vår sommar och mkt ljus. På vintern i svagt ljus när växten vilar är det itne fullt så välgörande. Bra som start på våren t ex när man vill få igån bildandet av grönmassa - blad.

Men det fungerar inte så bra om rötterna är svaga.

P = fosfor -> bra för rötter/rotbildning. Detta är ju A och O för växtens väl och ve.

Kalium -> frukt och blom.

För t ex pelargoner så är det många som startar med gödning åt N hållet för att övergå till PK-hållet. PK kallas ju ofta potatis/tomatgödning och det är just för att den stärker 'annat' i stället fö r att ge mkt i form av tillväxt ( N bladmassa).

Citrus & Brugmansia & Hibiskus är ju stora starka burkar och i vissa fall även fruktbärande. För att de skall orka så bör de ha en jämn ström av näringsämnen. Jag bruakr ge dem enbart vatten mellan varven också - tror mkt på att 'spola' igenom krukan och krukjorden med.

Och det är aldrig bra t ex att ge näring i torr kruka, börja alltid som nu t ex efter vintern/våren elelr efter en torkperiod med att vattna upp växten. Utan näring, när jorden är jämnt fuktig ett tag DÅ och först DÅ börjar man göda. Torkar det upp någe vansinnigt - enbart vatten igen.

Hälsningar ifrån Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon