CITAT (Pirum @ 01-05-2005, 23:10)
För övrigt, vad gäller stammar, det känns väldigt tveksamt att vi har så många äpplen stående på "identiska" stammar, det borde kunna skapa problem med sjukdomar. (även om kommersiella stammar ofta är "resistenta" mot diverse plågor)
Jag håller med. Jag tror jag förstår varför A2 grundstam på äpple är bra - den är härdig, ger jämna plantor, gör det lättare för odlaren, butiken och oss slutkunder att välja träd i handeln (de är alla så lika).
Men jag tycker inte om genetisk likhet även om den verkar bra och är praktisk. Själv köper jag hellre en frösådd planta som har okända egenskaper, kanske också dåliga, än en klonad som under kort tid verkat bra. Identiskhet är viktigare för den som odlar för att sälja frukt än för oss i trädgårdarna.
Jag har kommit till att förespråka äppelträd på fröstam för den som tänkt sig ett trädgårdsträd som man kan ha hängmatta i, och på svagväxande grundstam om man vill ha ett mindre äppelträd på ca 3 meters höjd och bredd. Äppelträd satt på A2 grundstam (som nästan alla är satta på i handeln) tycker jag endast är till för den som har bråttom och inte hinner be handeln att beställa ett på fröstam.