Odlar
Hej,

har av en granne fått ett stamskott som vuxit i ungefär 3-4 år. Tror att det är paradisäpple. Basen är 2cm i diameter, hela grenen är 1,5 m lång med ett tiotal mindre grenar och står just nu i en hink med vatten.

Fråga: Generellt sett, kan man använda så grova stamskott för att få upp ett nytt träd? Planteras den i så fall direkt i jord, penslas med något ämne eller hurdå? Eller kan man knipsa av någon mindre del av hela grenen?

(Förstår att det beror på typ av träd men vi tror att det är paradisäpple.)

Trevlig vår alla gröna män och kvinnor!

/Lennart
Cilla
Jag tror det är utsiktslöst att få den att slå rot, det är svårt med sticklingar från äpple över huvud taget och det är därför man inte förökar äpple så. Däremot kan du om du har en kortare, ung sidogren på skottet, använda den som ymp och sätta in den i en annan apel. Fast det beror på hur långt knoppsättningen på den kommit förstås. Det man ympar bör vara helt vilande med outvecklade knoppar, medan det man ympar in i kan ha utslagna knoppar.
Hannele

Hittade en intressant artikel:

Förökning av vedartade växter.
Odlar
Tack för länken, flisar nog ner grenen och börjar om från början...

/Lennart
Pirum
CITAT (Hannele @ 30-04-2005, 11:33)
Hittade en intressant artikel:
Förökning av vedartade växter.

Intressant, speciellt "Genom att tillsätta en rotgen till stammen har Margareta och hennes kollegor funnit att de kan förbättra grundstammens rotningsförmåga och växtsvaghet."
Jag förstår inte riktigt vad som menas här. Men kan inte detta innebära att äpplena sen klassas som genförändrade?

För övrigt, vad gäller stammar, det känns väldigt tveksamt att vi har så många äpplen stående på "identiska" stammar, det borde kunna skapa problem med sjukdomar. (även om kommersiella stammar ofta är "resistenta" mot diverse plågor)
Cilla
CITAT (Pirum @ 01-05-2005, 23:10)
För övrigt, vad gäller stammar, det känns väldigt tveksamt att vi har så många äpplen stående på "identiska" stammar, det borde kunna skapa problem med sjukdomar. (även om kommersiella stammar ofta är "resistenta" mot diverse plågor)

Jag håller med. Jag tror jag förstår varför A2 grundstam på äpple är bra - den är härdig, ger jämna plantor, gör det lättare för odlaren, butiken och oss slutkunder att välja träd i handeln (de är alla så lika).

Men jag tycker inte om genetisk likhet även om den verkar bra och är praktisk. Själv köper jag hellre en frösådd planta som har okända egenskaper, kanske också dåliga, än en klonad som under kort tid verkat bra. Identiskhet är viktigare för den som odlar för att sälja frukt än för oss i trädgårdarna.

Jag har kommit till att förespråka äppelträd på fröstam för den som tänkt sig ett trädgårdsträd som man kan ha hängmatta i, och på svagväxande grundstam om man vill ha ett mindre äppelträd på ca 3 meters höjd och bredd. Äppelträd satt på A2 grundstam (som nästan alla är satta på i handeln) tycker jag endast är till för den som har bråttom och inte hinner be handeln att beställa ett på fröstam.
Pirum
Ja, efter en helt ovetenskaplig undersökning hos släktens äppelträd så har de frösådda klarat sig bättre än "köpeträden". Jag vet dock inte vilka stammar som köpts, tror att vårt drygt 25-åriga Transparente Blanche måste varit på svagväxande stam dock, för det är väldigt litet ännu. Inte ens 2 meter högt smile.gif (men så har älgen, harar, rådjur och frost varit på det också)

Dessutom inbillar jag mig som sagt att det ofta är enklare att ympa på frösådd, och det är ju kul smile.gif

Jag har för övrigt försökt notera träden i Göteborg på senare veckor. Många äppelträd har verkligen stympats sad.gif Andra ser jättefina ut, trots att de måste vara över 50 år gamla (vilket ju inte är nån ålder för en apel).
signe
Jag har dragit upp en hel del frösådda äppelträd men inte lyckats få någon "Lottovinst" ännu. Jag har också tagit reda på en del rotskott och de brukar gå att plantera. Däremot är det nog svårt, om inte omöjligt, att få grenar att rota sig. Jag läste någonstans att man kunde böja ner en gren till marken och få den att rota sig. Är det någon som försökt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon