|
En av mina Dahliaknölar, planterad i mull och instoppad i ett "plastväxthus" i väntan på att bli permanent planterad, klarade inte nattens frost! De gröna bladen har blivit svarta! Är det slut med den nu? Eller kan jag hjälpa den, att trots allt, skjuta nya skott? Vad ska jag göra?
Eva i Skåne
24-04-2005, 21:43
Det som svartnat finns ingen bot för, MEN det kommer säkert upp nya skott  . Bara ta det lugnt  Alltså: Ta bort det svartnade och gör för övrigt ingenting, mer än vänta på nytt.
CITAT (Eva i Skåne @ 24-04-2005, 22:43) Det som svartnat finns ingen bot för, MEN det kommer säkert upp nya skott :D . Bara ta det lugnt :wub: Tack för ditt råd, Eva i Skåne! Idag har det kommit upp tre nya skott!  Och jag som tänkte kasta bort knölen! Nu ska den passas för det blir säkert frostnätter igen!
Eva i Skåne
04-05-2005, 20:43
KUL ATT DET LYCKADES Idag har jag planterat alla mina dahlior (60-70 st), utan att ha förgrott i krukor men det var ändå groddar på nästan alla, så jag hoppas vi slipper mer nattfrost.
CITAT (Eva i Skåne @ 04-05-2005, 21:43) Idag har jag planterat alla mina dahlior (60-70 st), utan att ha förgrott i krukor men det var ändå groddar på nästan alla, så jag hoppas vi slipper mer nattfrost.  Oj!  Vilket grävande du måste haft. Fick någon träningsvärk? Jag har också stoppat ner mina dahlior idag. Ett tag trodde jag att mina rosa "Lucky Number" hade gått åt pipsvängen men det var små söta rosa skott på dem alla. De vita dahliorna "Wittem" hade 10 cm långa skott. Det blir nog bra bara vi slipper frosten. Men jag tror att det är lungt, i alla fall här nere i södra Skåne. Ciczi
CITAT (Eva i Skåne @ 04-05-2005, 21:43) Idag har jag planterat alla mina dahlior (60-70 st), Men vad??? 60 - 70 st???? Planterar du i krukor eller på friland? Och hur lång tid tog det? Imponerad! I somras var jag på Kurrebo (Br. Nelsons utanför Växjö) och såg deras Dahliaplanteringar. Du kan inte ligga långt efter...
Eva i Skåne
04-05-2005, 22:19
I år har jag planterat alla på friland. Det tog nog bara ett par timmar, men de sista gick jag runt med och kollade vilken rabatt jag skulle kunna peta ner dem  . Men så imponerande är det nog inte. Det är lite blandat, några här och några där. Ifjol var jag på Sofiero och DÄR kan man tala om imponerande  men jag är glad för mitt Snart är det dags at göra plats för några hundra sommarblommor Träningsvärk?  Jo, imorgon känns det nog..
CITAT (Eva i Skåne @ 24-04-2005, 22:43) Det som svartnat finns ingen bot för, MEN det kommer säkert upp nya skott :D . Bara ta det lugnt :wub:
Alltså: Ta bort det svartnade och gör för övrigt ingenting, mer än vänta på nytt. Jag tänkte slänga min Dahlia som frusit i början på Maj! Men så följde jag Eva i Skåne´s tips och tack snälla... I dag "trädgårdens stolthet"! Jättestora blommor och massor med knopp! Stjälken till den stora blomman mäter ca 5 cm i diameter.
Maria i Helsingborg
05-08-2005, 08:16
Dahlior är roliga blommor! Inte så mycket knussel som man först tror och sedan mångdubbel belöning........för allt man inte gjort Makalös blomma. Men jag läste chockad om 60-70 st. Du måste ha en enorm trädgård, Eva. Dahlian är ju ingen petit liten fröken
Eva i Skåne
05-08-2005, 21:25
Kul att det blev så bra resultat Birgitta! Jätteträdgård vet jag inte om jag har, men en stor tomt (skog). Mina dahlior står ganska trångt i vissa rabatter, kan jag se nu. Foto lägger jag väl in i höst, men nu när jag bor i stugan får jag nöja mig med att njuta och ta bilder.
Maggan H
07-08-2005, 19:50
Ljuuuuvlig dahlia, önskar mig en vit eller gul nästa gång jag ska ha en! Men ni höll på att skrämma slag på mig med att frosten redan hade slagit till!
CITAT (Margareta Hansson @ 07-08-2005, 20:50) Ljuuuuvlig dahlia, önskar mig en vit eller gul nästa gång jag ska ha en! Men ni höll på att skrämma slag på mig med att frosten redan hade slagit till! Ja, visst är den underbar! Den fanns med i ett paket med "vita knölar" från Odla. Ska nog beställa det nästa år om det finns då! Tyvärr hade slagregnet i natt nästan knäckt en av stjälkarna. Det såg inte ut som om stjälken gått av men en av de bautastora blommorna fick jag ta in och pryder nu sin plats på soffbordet! Hoppas att frosten dröjer åtminstone 2 månader...
evelina
08-08-2005, 05:38
Jag beställde 2 sådana paket i år från Odla och dom är så fina den vita dahlian är gigantisk. Det enda man får tänka på när det gäller Dahlior är av staga upp dom från början så dom inte bryts.
Jag älskar Dahlior, men inte höjden. Öht tycker jag att höga blommor måste bindas upp till förb-else och det gillar jag inte!! Letar ständigt efter låga och hittar en och annan emellanåt.
De enda riktigt säkra, höga, är nog Sköldpaddsört. Över metern höga står de utan att duka under för slagregnen. Snart blommar de också. Inte undra på att de var Årets perenn 2004.
CITAT (Ewa L @ 15-08-2005, 10:32) Jag älskar Dahlior, men inte höjden. Öht tycker jag att höga blommor måste bindas upp till förb-else och det gillar jag inte!! Letar ständigt efter låga och hittar en och annan emellanåt.
De enda riktigt säkra, höga, är nog Sköldpaddsört. Över metern höga står de utan att duka under för slagregnen. Snart blommar de också. Inte undra på att de var Årets perenn 2004. Ja, jag håller med! Ena dagen är de höga växterna jättefina och så kommer det ett slagregn och allt ligger huller om buller. Det är inte lätt att få ordning! Sköldpaddsört, du säger att de snart blommar? Men är inte det lite sent? Vilken zon bor du i? Och hur ser dom ut innan blommningen? Står dom och "tar upp plats" och bara är gröna tills i slutet av augusti? Jag vill ha blommande perenner heeeeeeela sommaren :-)
Jag var ju sent ute med mina Dahlior.
Sanningen att säga så viste jag inte att det fanns sådana blommor före slutet av maj i år. Dom knölar jag fick tag i hade redan börjatt gro i plastpåsen med långa gula...... vad man nu kallar det.
Efter en titt i ett album här på Odla sprang jag ner till OBS och köpte knölar. Det var en bild på Dahlior och Krasse som fullständigt väkde ut ur fotogtafiet so inspirerade mig.
Mina är nu 1,5m och mörkt vinröda och gula. Tack och lov band jag upp mina tidigt när jag såg åt vilket håll det verkade barka.
I bland har man mer tur än förstånd!!! Dahliorna står i nära anslutning till klematisen, Södertälje och färgerna matchar varandra perferkt. /Anki
CITAT (bikiv @ 15-08-2005, 22:14) Sköldpaddsört, du säger att de snart blommar? Men är inte det lite sent? Vilken zon bor du i? Och hur ser dom ut innan blommningen? Står dom och "tar upp plats" och bara är gröna tills i slutet av augusti?
Jag vill ha blommande perenner heeeeeeela sommaren :-) Många frågor Här kommer svaren: Ja, knopparna spricker upp inom någon vecka. Nej, det är nu de skall blomma, men de vita är i vanlig ordning senare ändå (och betydligt lägre). De blir gröna tidigt. Har letat fram en bild där de syns. Den är tagen från den skuggiga delen i min stora rabatt (Woodland) den 30:e juni i år. Sköldpaddsörten syns längst till höger, längst bak i bild (som egentligen är framsidan). Redan höga, men gröna. Tar alltså definitivt plats, men har upptäckt att de är ett härligt stöd för veklingar som ex.vis Spansknäva som alltså klänger på Paddisarna. Kanske inget för en ytte-pytte trädgård.  Jag bor väl snarast i zon 3-4, men med det mikroklimatet jag har försökt skapa har jag flera zon 2 växter och en och annan för zon 1. Jag vill också ha blommande perenner heeeela sommaren, och just i denna har jag från feb--mars tills frosten, samtliga i blå/rosa. Att däremot få samtliga att blomma samtidigt... Då är det nog bara annueller som gäller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|