Pust
Vi har planterat vintergrön liguster runt vår tomt för en vecka sedan.
Vi bor i Uppsala och runt om finns inga uppvuxna häckar så vi har gått på att en lokal handelsträdgård sagt att det funkar att ha den vintergröna varianten där vi bor. De hävdar också att de bara tar in och säljer växter för vår zon....
Grannen sa att de gärna satte samma häck mellan oss, så vi var nöjda och glada....tills nu.
De hade tydligen hört sig för på Plantagen som hävdar att den inte är härdig här (dock säljer Plantagen i Uppsala även den vintergröna). Så nu vill grannarna ha "vanlig " liguster mellan oss, men om det är så att den gröna funkar vill ju vi ha den....
Hjälp,
Har vi planterat en häck som nu inte kommer att växa här? Bor ca 2 mil söder om Uppsala.
Vad jag har förstått ska detta vara zon III.
Aldrig ska man sova lugnt...*ler
Ngn som har häcken i fråga i Uppsala området eller så?
Tacksam för råd och lite klapp på axeln...
/Aja
Ingen?
Någon som vet vad som händer med busken om det nu är på gränsen?
Tappar dem bladen då på vintern, eller dör hela växten?
/AJa
Den vintergröna ligustern är inte alltid så vintergrön. Vi bor nere i Skåne i zon 1 och har s.k. vintergrön liguster men den tappar bladen på vintern.
Hur det är med härdigheten vet jag inte men vår har galant klarat av dryga tjugo minusgrader utan problem.
Big Gardener
26-04-2005, 12:09
Generellt anses det att vintergrön liguster är härdig i zon I-III, medan vanliga liguster är härdig i zon I-IV.
Som ni vet är zonverktygen väldigt grova instrument som används generellt för ett visst område. Zontalen inom ett område kan höjas och sänkas väldigt mycket beroende på det växtnära klimatet, s.k. mikroklimat. Mikroklimatet bestäms av flera faktorer såsom vind/lä, sol/skugga, värmeackumulerande ytor, dränering, vattentillgång m.fl.
Exempel: Du befinner dig vid ditt hus i ett vanligt villaområde. Zonen för din region är enligt zonkartan zon IV. Men på södersidan har du en innergård som är skyddad från vind och du har dessutom plattlagt hela din uteplats. Just på denna plats kan du pågrund av vindskyddet, de värmeackumulerande plattorna och söderläget anse att zontalet är lägre, kanske zon III-II. Men på andra sidan av huset kanske förhållandena är det totalt motsatta, skugga, blåst, kall jord m.m. Här kan zontalet anses vara högre, kanske zon V.
När det gäller just din ligusterhäck tror jag inte du behöver vara orolig. En växt kan mycket väl klara sig bra i högre zontal än vad som anges förutsatt att mikroklimatet är bra samt att man ger växterna en bra etablering. Möjligtvis kan de växa lite långsammare, men normalt är det inga större problem.
När det gäller vintergrön kontra vanlig liguster är det tyvärr vanligt förekommande med dåliga plantor, oklart modermaterial samt sammanblandning av vintergrön och vanlig liguster. Detta leder till oenhetliga häckar och urholkning av begreppet vintergrön. Bor man i zon I-II bör man istället välja Bredbladig liguster (Ligustrum ovalifolium) som är överlägsen i grönhet om vintern.
Dessutom bör man komma ihåg att vinterhärdighet inte bestäms av hur kallt det är på vintern utan hur lång växtsäsongen är. En mycket exotisk växt kan klara många minusgrader på vintern förutsatt att växtsäsongen är lång och att temperatursumman för hela växtsäsongen är hög.
CITAT (Big Gardener @ 26-04-2005, 13:09)
Dessutom bör man komma ihåg att vinterhärdighet inte bestäms av hur kallt det är på vintern utan hur lång växtsäsongen är. En mycket exotisk växt kan klara många minusgrader på vintern förutsatt att växtsäsongen är lång och att temperatursumman för hela växtsäsongen är hög.
OK, tack! Då har jag lärt mig något som jag aldrig tidigare funderat så mycket över.
När det gäller just liguster så inser jag ju att det måste vara så som du skriver men jag trodde att det fanns exotiska växter som inte tålde minsta lilla frostnatt.
Big Gardener
26-04-2005, 15:05
Jo, ok. Med exotiska växter så tog jag i kanske lite väl mycket. Vissa växter klarar ju inte den minsta frost som du säger, men vad jag var ute efter var de vedartade buskar och träd som går in i en natulig vintervila.
Exempelvis Kinesträdet, Koelruteria paniculata, blir hur stort och ståtligt som helst i Peking, men måste stå väldigt varmt för att klara sig i Sverige. Peking har ett betydligt tuffare och kallare vinterklimat än vad vi har i Sverige, men träden klarar detta eftersom sommaren är väldigt varm och lång. Växterna kan på så sätt bygga upp tillräckligt med energi för att gå in i den tuffa vintervilan.
Då förstår jag. Tack för infon!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.