Hej,
Jag har skrivit om min syrén på en annan tråd härinne.
Nu ska den få en underplantering. Själva krukan står i skugga även om trädet sedan står i sol. Underplanteringen får gärna vara perenn. Har funderat bla på oxalis, men fågan är om den klarar vintern ute?
Andra förslag för underplantering åretrunt i skugga?
Oxalis corniculata, gröna blad med gula blommor eller röda blad med gula blommor, är perenn här i zon 4, den sprider sig häftigt! Finns bild på åtminstone den röda i mitt album.
Mvh
Fenja
tack för tips!
i somras hade jag en oxalis triangularis i kruka ute. den trivdes jättebra och växte! i höstas tog jag in den, för jag var osäker på om den klarar vintern. någon som vet? bor i sthlm.
väl inne så säckade den ihop, det blev för stor omställning. men nu kommer den med aldrig skådad kraft!
den är röd med rosa blommor, en väldigt mjuk men sofistikerad färgställning. skulle vilja plantera ut den om det fungerar.
Ulrika på balkongen
29-04-2005, 11:53
Och så kan man ju ställa lite krukor under trädet. Det blir flexibelt och kan vara fint.
CITAT (gunde @ 25-04-2005, 20:12)
tack för tips!
i somras hade jag en oxalis triangularis i kruka ute. den trivdes jättebra och växte! i höstas tog jag in den, för jag var osäker på om den klarar vintern. någon som vet? bor i sthlm.
väl inne så säckade den ihop, det blev för stor omställning. men nu kommer den med aldrig skådad kraft!
den är röd med rosa blommor, en väldigt mjuk men sofistikerad färgställning. skulle vilja plantera ut den om det fungerar.
Oxalis triangularis är inte härdig, men klarar sig fint ute under sommaren. Under vintern vissnar de ner helt och kommer igen på våren när man börjar gödselvattna dem. Den behöver delas när det blir knökfullt i krukan.
Mvh
Fenja
aha, så den kommer alltid att "dö" på hösten?
har nu hittat en ny favorit, snöflinga, sutera cordata. någon som provat?
Så vitt jag kan förstå är sutera cordata - snöflinga en vegetativt förökad anuell, som alltså inte frösås och dör på hösten. Möjligen kan den övervintras svalt och ljust. Jag har inte odlat den själv, men den är väldigt söt!
Mvh
Fenja
idag har jag köpt och planterat björngräs och alunrot under mina skruvpilar.
under syrénen planterade jag murgröna och silverarv.
känner mig än så länge nöjd med det...
i min magnoliabok står att man kan ha t ex smultron som undervegetation till magnolia. någon som vågat prova underplantering vid magnolians känsliga rötter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.