Full version: Formklippa tall
Milex
Vi har några unga tallar på vår baksida. Såg en bild någonstans där man formklippt en tall.
Hur gör man det? Någon som vet?
Hannele
Är de stora vilda skogstallar?
Stora beskärnigar görs på vårvintern, alla toppskott kortas på sommaren.
Vill man ha japansk stuk eller leka med former, som jag gjort?
Jag har sågat av toppen, för mina tallar kan och får inte bli stora på berget.
Milex
Hur växer de sedan? Fortsätter sidogrenarna att växa ut? Kommer de nya grenar från toppen?
Hannele
CITAT (Milex @ 24-04-2005, 22:55)
Hur växer de sedan? Fortsätter sidogrenarna att växa ut? Kommer de nya grenar från toppen?

Du får korta även sidogrenar.
Man får gå runt och studera sitt formklippta träd hela tiden för att få balans.
(Tycker man inte det är roligt, ska man låta bli.)
kristerh
Om du vrider av de nya skotten med hälften nu på våren så blir den tätare o tätare för varje år, obs om man klipper kan det skada barren, så det blir snyggare om man bara vrider av skotten, obs trädet måste få växa lite annars dör det.
krister
nypan
hej, vad kul, visste inte att tallar tål stryk! kärleksfullt stryk förstås. visst var det så att ulla molin sågade av t ex granar och fick jättefina gröna grantottar? funderar på om man skulle kunna spara ngn snabbväxande gran på naturtomten medelst att såga av säg 8 meter av toppen och få en grann gran i annan format i stället? om det funkar, hur och när bäst gå tillväga? hur lång tid tar det för grantotten att återhämta sig och växa till sig? menar så att sågandet inte ser ut som en våldtäkt i grannarnas ögon? /mvh nypan
Hannele
CITAT (nypan @ 26-04-2005, 09:19)
ulla molin sågade av t ex granar och fick jättefina gröna grantottar? funderar på om man skulle kunna spara ngn snabbväxande gran på naturtomten

Absolut värt att testa!
Själv håller jag på att skapa en platt julgran på berget.
Ulla Molins gran-svamp.
Det går inte så fort, man får ha lite tålamod.
Du kan köpa böcker om Topiary eller söka på nätet.
nypan
...tack, hannele det blir till att söka på ´topiary´på nätet, den billigaste kunskapsbanken, pengarna har redan gått för årets trädgårdsbudget... hemskt roligt, helt nya vyer:D
nypan
Milex
Nu ska jag leta på nätet och sen ut och vrida skott.
Tack för hjälpen smile.gif
Caprice
Kul tråd..! wub.gif

En trädgårdsmästare har gjort denna, av en helt vanlig gran...

Inte i min trädgård, men var tvungen att fota den... wub.gif

Caprice
mamamaggan
Skum gran!

Hur har han burit sig åt? Antar att det inte " bara " är att sätta igång i klippa. unsure.gif

En så´n gran skulle jag faktiskt kunna stå ut med smile.gif .
Hannele
Underbart, Caprice!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon