Monica
Förra sommaren upptäckte vi att en ödla bosatt sig i vår trädgård. Nu är inte vår trädgård så vacker då... Det är mer fyllmassa och krossad leca än jord på vissa ställen, men just på ett sånt torrt, stenigt ställe bor (bodde) vår ödla. Det är bara en liten sandödla, men det är trevligt att ha invånare i trädgården.

Nu håller vi ju på att förbättra trädgården vilket innebär att ödlans miljö riskerar att raderas ut. Är det något som vet något om sandödlor, hur/var de bor och vad vi ska tänka på så att den har drägliga livsvillkor där den håller sig? Jag har ett ungefärligt hum om var i trädgården den bor så vi håller oss undan det området just nu iallafall.
Monica
Korrektion - jag tror inte det är en sandödla - snarare en skogsödla som bor hos oss. Vi bor dessutom i utkanten av en stor skog...
amaira
Vad härligt med någon som värnar innevånarna i trädgården!! wub.gif

Vet inte så mycket om just ödlor (bara " vattenödlor" (salamandrar) som finns gott om i min trädgård.

"Stenigt" skriver du. Och det är nog just vad de vill ha!

Själv skulle jag försöka få till ett mysigt stenröse! Kanske något med idéer från odlingsrösen, omgjort så det passar trädgården.

Här står om odlingsrösen (och skogsödla):odlingsrösen.

Urklipp ur länken:
CITAT
Odlingsrösen får på sydsidan ett mycket gynnsamt mikroklimat där det tidigt på året blir varmt. När väl stenarna blivit uppvärmda lagrar de värme under kyligare perioder. Detta gör att växelvarma djur som reptiler och insekter, som kräver värme för att kunna vara aktiva, uppskattar rösena. Det varma mikroklimatet gynnar också en tidig vårblomning, vilket i sin tur är gynnsamt för insekter som utgör föda åt fåglar och groddjur.

Växter
Själva odlingsröset är underlag för många ljusälskande lavar och mossor som trivs på sten i öppen miljö, t.ex. färglav och andra bladlavar, olika skorplavar och raggmossor. Lavfloran kan vara mycket artrik, i synnerhet i dammpåverkad miljö som vid åkrar.

Vegetationen vid odlingsrösen kan vara artrik. Om den är opåverkad av gödsel och bekämpningsmedel och inte har vuxit igen kan här finnas en vacker ängsflora med ängsvädd, ängsviol, gökärt, rödven, svinrot m.fl. I torra och sydvända lägen kan det finnas växter som blåklocka, mandelblomma, femfingerört, bockrot, gråfibbla och fårsvingel. En del mer högvuxna växter kan också förekomma, t.ex. björnloka, nässelklocka, rödklint och väddklint. Ormbunkar som majbräken, skogsbräken, stensöta och träjon kan växa i kanten på röset eller i själva röset. Rösen som är påverkade av gödsel och kemiska bekämpningsmedel har ofta en vegetation dominerad av hallon, åkertistel, brännässla, hundkex och hundäxing. För rösen i åkermark se också kapitlet Åkerholmar.

Många buskar kan förekomma vid rösen. Det gäller bl.a. druvfläder, slån, björnbär, hagtorn, krusbär och nyponros liksom trädarter som asp, ask, alm, lind, sälg, hägg, körsbär, oxel och rönn.

Djur
Den öppna solbelysta miljön är en lämplig biotop för olika gräshoppsarter. På solbelysta stenar ser man ofta fjärilar som gräsfjärilar och blåvingar sitta och värma sig. Flera nyttoinsekter som humlor, nyckelpigor och rovsteklar finner föda, skydd och övervintringsplatser i vegetationen invid rösena och mellan stenarna. De äter skadegörare i åkergrödorna och hjälper till med pollineringen av odlade och vilda växter. Olika snäckor finner skydd mellan stenarna. Vid torrt väder kan de dra sig tillbaka för att behålla fuktigheten. Spindlar, gråsuggor och mångfotingar kilar omkring under stenarna.

Insekterna är i sin tur föda åt bl.a. fåglar, groddjur och fladdermöss. Sädesärlan ses ofta sitta och vippa på sin stjärt på odlingsrösen. Stenskvättan med sitt typiska smackande och färgteckningen med grå rygg, lysande vit innerdel och svart ytterdel på stjärten är lätt att känna igen. Den placerar sitt bo i skrymslen mellan stenblocken.

Ormar, skogsödla och salamandrar använder odlingsrösen som övervintringsplatser. Ormar, skogsödla och kopparödla trivs bra vid odlingsrösen när vårsolens strålar vänner. Hermelin och småvessla finner skydd och jagar bland stenarna

Lycka till med era härliga förutsättningar!!
Gossen Ruda
Skogsödlor är söta små djur. Jag har dom ofta boende i trädgården. Ett par gånger har dom även förökat sig och då kan man se honan komma ut och sola sig omgiven om pyttesmå ödleungar. Hon föder levande ungar och dom stannar hos henne att tag. Ödlorna trivs bara dom har nånstans att gömma sig, under lite stenar eller bräder och om det inte är alltför välstädat. Jag hade en gång lite bräder stående mot en stor björk. När jag sen flyttade undan dom hittade jag en ödla i en barkspringa bakom den innersta brädan 2 meter upp på stammen.
Aries
Vi har också ödlor på tomten.
Igår när jag påtade i marken vid en berghäll låg en ödla och solade precis bredvid. De verkar inte så rädda av sig.
Mysigt inslag på tomten! Och ingen skada gör de heller.
amaira
VILL HA ÖDLOR ohmy.gif !!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon