Full version: syren frn
annikka
mste man fr s syren frn eller kan man s dom direkt utomhus
e_sedell
svr frga, jaghar alldrig stt det eller hrt ngon annansom gjortdet. Detskulle vara kul att testa det. Men den vanligaste frkningsmetoden fr syren r via rotskottochsticklingar...
Gran
Jag tror att syrenfrna mste ha gtt igenom en kldperiod (stratifiering) fr att kunna gro s det bsta hade nog varit att stta ut frna redan i hstas p den plats dr du vill ha dem. Frer frn mnga buskar och trd har detta som ett slags skydd fr att fret i naturen inte ska gro innan vintern kommer.
Marcus S
Det finns en risk nr man sr syrenfrn, det r att de inte alltid behver f samma frg p blommorna som moderplantan, d de kan ha befruktats med pollen frn en annan syren. Jag vet inte om detta gller alla syrener, men det gller i alla fall Syringa vulgaris.

Men det gr ju kanske inte s mycket heller, lite blandade frger.
Gran
CITAT (Marcus S @ 20-03-2003, 16:40)
Det finns en risk nr man sr syrenfrn, det r att de inte alltid behver f samma frg p blommorna som moderplantan, d de kan ha befruktats med pollen frn en annan syren. Jag vet inte om detta gller alla syrener, men det gller i alla fall Syringa vulgaris.

Jo s r det skert, vill man ha ngon speciell (del) sort fr man i s fall ympa in denna p frstammen man fr fram.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon