Full version: syren frön
annikka
måste man för så syren frön eller kan man så dom direkt utomhus
e_sedell
svår fråga, jaghar alldrig sått det eller hört någon annansom gjortdet. Detskulle vara kul att testa det. Men den vanligaste förökningsmetoden för syren är via rotskottochsticklingar...
Göran
Jag tror att syrenfröna måste ha gått igenom en köldperiod (stratifiering) för att kunna gro så det bästa hade nog varit att sätta ut fröna redan i höstas på den plats där du vill ha dem. Fröer från många buskar och träd har detta som ett slags skydd för att fröet i naturen inte ska gro innan vintern kommer.
Marcus S
Det finns en risk när man sår syrenfrön, det är att de inte alltid behöver få samma färg på blommorna som moderplantan, då de kan ha befruktats med pollen från en annan syren. Jag vet inte om detta gäller alla syrener, men det gäller i alla fall Syringa vulgaris.

Men det gör ju kanske inte så mycket heller, lite blandade färger.
Göran
CITAT (Marcus S @ 20-03-2003, 16:40)
Det finns en risk när man sår syrenfrön, det är att de inte alltid behöver få samma färg på blommorna som moderplantan, då de kan ha befruktats med pollen från en annan syren. Jag vet inte om detta gäller alla syrener, men det gäller i alla fall Syringa vulgaris.

Jo så är det säkert, vill man ha någon speciell (ädel) sort får man i så fall ympa in denna på fröstammen man får fram.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon