AndreasBlomquist
25-04-2005, 01:41
Efter snart 2 månader i mitt nya hus så har jag upptäckt att grannens enorma armada av Kirskål sakta börjat arbeta sig in på min trädgård. Jag har tagit upp problemet med grannen och vi är båda överens om att tackla denna bestialiska växt med all kraft som vi kan.
Vi har funderingar att täcka hela området som är "infekterat" med presenning och sen anlägga typ rabatt eller liknande ovanför. Hur tror ni detta skulle funka? Är det bättre att köra på någon markfolie som är mer anpassad till att användas på detta sätt och i så fall, var hittar man dem?
Sök t ex på våtbädd/blötbädd om ni vill ha helt tätt nedåt. Tänk på att dra ut presenningen 20-30cm förbi "kanten" på kirskålen, så den inte kan sprida sig utåt.
Annars går det säkert med vanlig markfolie om ni inte vill ha en blötbädd. Ta inte för billig, de har ofta för sora maskor som släpper igenom ogräset. Vi köpte i en välsorterad plantskola.
AndreasBlomquist
25-04-2005, 23:21
Jag var iväg idag och köpte en markfolie som var svart med gröna streck i. Den skulle enligt personalen på handelsträdgården göra susen och låter inte någon Kirskål tränga igenom. Ska bli intressant hur det är med det egentligen!
Åh. jag vill gärna ha en rapport hur det funkade för vi har oxå en massa kirskål har jag upptäckt...
Airamya
26-04-2005, 07:42
Ni har väl sett att det finns en artikel om detta på Odlas förstasida?
Hur blir man av med kirskålOch... Lycka till!
lisselbo
26-04-2005, 07:44
Har lagt ut sådan markduk över min ofrivilliga kirskålsodling.
Hoppas att jag slipper eländet nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.