som växte bakom pionerna, (vit busk, lila träd, vit busk). Nån som har något förslag på fina växt(er). De får vara uppåt 1.2m höga men helst inte bredda sig för mycket. De ska som sagt åxå matcha vit och lila...
Kram ni duktiga därute...
Ingrid på Västkusten
25-04-2005, 08:28
Riddarsporrar! Finns i alla upptänkliga färger och färgkombinationer.
Annie-72
25-04-2005, 09:00
Hej Ingrid!! Det är typ det stuket jg vill ha. Jag har riddarsporre i ramma rabatt en bit bort och ville nog gärna ha nåt annat men annars var det ett mkt bra tips...
kerstin z5-6
25-04-2005, 10:08
Du menar att blommningstiden ska infalla samtidigt som pionerna ?
Annie-72
25-04-2005, 11:03
Nejdå, inte alls. Tvärtom är det ju bra om de inte bråkar om uppmärksamheten samtidigt . Så de får gärna blomma senare i sommar.
jenny eltebo
25-04-2005, 11:09
silverax, vackert, finns variant med rödaktiga blad, 1,5 M, Rosenflockel, mörkt rödaktig blomställning, viss snigelvarning Echinea Purpurea, solhatten, mkt fin kungsljus rosa nattviol -visst heter den så, tvåårig kulturväxt Rallarros Min favo, fingerborgsblomma
netaave
26-04-2005, 16:03
Kejsarvinda, min nya favorit, jag ska samplantera röda med blå luktärtor.
kerstin z5-6
26-04-2005, 19:17
silverax, "Brunette" med svartrödablad och Rosenflockel, röstar jag också på underbara växter om du inte redan har dem -Helbladig clematis-Cl integrifolia , buske mer -örtartad , är en höjdare fast inte mer än 60 cm bakom pioner -som kan slingra lite lätt i de överblommade piongröna-och Gillenia ! en vit stjärnhimmel på röda stjälkar -plantera dem bakom pionerna
lyckero
26-04-2005, 19:43
Hej! Förutom Cimicifuga "Brunette" som föreslogs (underbar växt, men lite trög i starten), skulle jag kunna tänka mig någon Thalictrum (Ruta), eller en Grekvädd (Knautia Macedonica) som svävade lite i bakgrunden. En konvaljbuske (Clethra Alnifolia)som blommar i augusti med doftande vita eller rosa blommor kanske inte heller skulle vara fel. Jag tror inte att de brer ut sig så mycket. En annan personlig favorit är hortensia, t ex syrenhortensia, men då kommer vi nog över de där 1,2 meterna... mvh Lyckero
Annie-72
26-04-2005, 20:39
HALLÅ!!! Vilka gudomliga pärlor ni är... HAr ni möjligtvis bilder på några av dessa i era album???
KRAM
kerstin z5-6
26-04-2005, 20:57
Gillenia -tyvärr närbild -du får tro mej om vit stjärnhimmel blommor ca 5 cm diam
Cimicifuga racemosa brunette
Eupatorium purpureum flockel
som synes inte dumt med Echinea, röd rudbeckia "Magnus" till den heller
Annie-72
26-04-2005, 21:04
Hej Kerstin igen... har precis gått igenom ditt ena album det med 102 bilder. Gisses vilka fina blommor du har...
Såg en bild som tilltalade mig, just för där bakom pionerna, fransgentiana.. Vet du i vilka färger den finns?? Såg din blå men fanns det även vit??
Gillenian var åxå jättefin... går den att få tag på överallt och hur är växtsättet??
kerstin z5-6
26-04-2005, 21:11
Finns i vitt blått och rosa -blå är nog vanligast o ganska lätt att få tag i
Frö finns här i höst . Gillenia -Bildar en upprätt skir buske" 50-60 hög , sprider sig inte men ökar i omfång -långlivad -står hos mej bakom vita pioner -startar när pionerna är i avtagande o tar över den vita delen av föreställningen Blommar länge , vackert bladverk o stammar
>tack !(Jag har inte hunnit få alla perenner på bild än .. ) Kommer mer i sommar
Annie-72
26-04-2005, 21:16
Här ska åxå fotas i sommar.. Har redan börjat men tyvärr strular mitt lösen till albumen...
Såg att du åxå hade Cl Valge Daam. Jag köpte en i fjol, blommade lite grann. Tyvärr ser stammen sprucken ut nu=livlös. Håll en tumme för att den kommer.. Samplanterade den med två Symphatierosor.
kerstin z5-6
26-04-2005, 21:23
ingen fara med Vaalge - damen .. hon har ännu aldrig övervintrat över ytan o blir 2 meter o mer varje sommar ändå
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.