Kajsa på Sydåsen
Hej!
Jag har två orkideer, vanlig brudorkide. De bor i ett rum mot nordost och utsätts inte för solljus. De står på en bänk vid fönstret men inte över elementet. Jag "dränker" dem en gång i veckan. Den ena är tre år och den andra är två år. Förra sommaren bodde de i korgar i mitt växthus och vattnades lite då och då. Den äldre har satt blomskott men inte fått fram några blommor. Den yngre har haft 7 blommande stänglar. Nu har de sista blommorna vissnat, den har hållit på sedan september. Men i takt med att blommorna vissnar blir de gröna bladen mjuka. Varför och vad kan jag göra åt det?

Undrar Kajsa sad.gif
kristerh
Du skriver att du dränker dem, det kanske är därför wink.gif låt dem torka ut mellan vattningarna, på sommaren kan du kanske vattna en gång i veckan men på vintern blir det nog lite mycket, har du bytt komposten nån gång? kan vara så att den har förmultnat till vanlig jord, byt då ut den, ta vanliga barkbitar i olika storlekar, mycket vitmossa, speciellt om du har dåliga rötter, ge näring nu på sommaren,
om du följer dessa råd är jag säker på att du kommer få dem friska o fina.
krister
Kajsa på Sydåsen
Hej!
Jag ska följa dina tips men vill berätta om dränkningen. Jag nedsänker dem en gång i veckan i en bytta med ljummet vatten, de får rinna av och sedan åker de in på hylla ingen!
Tack!
Hälsar Kajsa laugh.gif
pejori
du ska inte vattna den på vissa dagar. du ska vattna när den är torr rolleyes.gif
det kan vara var tredje dag ibland och var fjortonde ibland smile.gif
lyft krukan varje dag och känn på bottenhålet smile.gif
är det fuktigt, vänta.
samtidigt lär du dej hur den känns blöt och torr. wub.gif jag går efter vikten på krukan snarare än veckodagen unsure.gif
lycka till
Kajsa på Sydåsen
Tack!
Jag brukar försöka med en gång i veckan men hugger dem när en av blommorna slokar! Ibland hinner jag få tillbaka den. Hoppsan! unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon