Jan af Lisö
25-04-2005, 09:43
Har råkat ut för en otrevlig sak under den gångna veckan - när jag kom till landet i lördags så var knopparna på mina magnolior plundrade av fåglarna. Måste erkänna att sånt har jag aldrig hört talas om. Dessutom så tycker jag det är väldigt otacksamt med tanke på att jag har satt upp drygt 20 holkar åt dem !!!
Magnoliorna som drabbades var Sieboldii (ca 30% av alla knoppar, 2:a levnadsåret) samt Charles Coates (ett par knoppar, planterat veckan innan).
Nu undrar jag:
- har någon annan råkat ut för samma sak ?
- hur allvarliga blir skadorna ?
- finns det något annat skydd än bärnät ?
- någon idé vad är det för sorts fågel som gör så ?
Det är ju inte ovanligt att fåglar äter blomknoppar, även om jag inte hört talas om just magnoliaknoppar. Man kanske kan ge dem alternativ mat under just denna del av året, när det inte finns så mycket annat att äta.
Gossen Ruda
25-04-2005, 17:33
En stor knoppätare är domherren.
höll på att svara "skjut dem"...
inget får äventyra mina magnoliaknoppar!!
bättre och mer realistiskt råd har jag inte...
Hannele
25-04-2005, 20:07
Inte på magnolia och jag har inte sett, men det har hänt några gånger,
att en buske som ser ut att må bra, helt plötsligt 'tappar' alla koppar!?
Detta har jag inte sett, undrar vad det är för fågel som inriktat sig på magnoliaknoppar. Ska hålla utkik efter det nu när magnoliorna sväller här.
Jag skulle satt upp några slags fågelskrämmor, och fortsatt att bygga bon och mata dem på andra ställen som du redan gjort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.