Charlotta
Jag har en kollega som befinner sig på Amsterdams flygplats i princip en gång i veckan just nu, och hon har erbjudit sig att köpa lökar åt mig i lökaffären de har där på flygplatsen. Hurra!

Vet däremot inte om det är något speciellt som kan finnas där som inte finns här hemma, är det någon av er som vet vad som kan vara värt att skicka bud om?

Lökar förresten, ska inte de köpas och sättas på hösten? Kan man köpa och sätta dem nu med?

Charlotta
Kakaduan
Planteringstiden är olika på olika löksorter. Sådant som blommar nu - påskliljor, tulpaner, etc skall ner på hösten.

Har själv tittat på lök på Schipol, men tyckte inte att det var sådär särdeles billigt. Kollade på Amsterdams blomstermarknad i höstas och de var inte heller jättebilliga, däremot kan man få tag i sorter som inte finns här (om de nu är härdiga här ens).

Kakaduan
solkatten
Nä, de har inte några tulpanlökar nu utan på hösten.
Jag har kollat runt där ett par gånger men det finns inget som inte finns här hemma, inte är det billigt heller.
Fredi
Min fru köpte lökar till mig när hon mellanlandade på Schiphol. Det blev inte en enda blomma av dem. Trist.
Monica M zon 4
Jag köpte jättestiliga liljor på Shiphol. Planterade dom i slutet av april för två år sedan. De blommade redan första året och de har överlevt vintern så jag hoppas de blommar i år igen. De var lite billigare än i vanliga affärer men det skilde inte många kronor.
Sylvia
Den affären på Schiphol är verkligen ingen höjdare, den är nog mest där för att göra reklar för Holland som just en lökland.
Man får åka ut till landet om man ska hitta riktigt billiga lökar. Marknader på olika städer är också en bra plats under rätta årstider.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon