Full version: Grusgång
djingis
Jag hade tänkt att ev. göra grusgångar i mitt trädgårdland.

Vad kostar det med att lägga på grus eller singel?
Caprice
Grus är väldigt billigt, det är frakten som kostar... Om du inte har släp och kan hämta själv..
Om du har släp, åk till närmaste grustag och köp, du hittar grustag i gulasidorna..

Caprice
krellus
Japp, det är frakten som kostar.
Vi lät en lastbil hämta hem 4 kubikmeter eller vad det nu får plats på flaket.
Killensomvillhagrönafingrar
När man köper grus i mindre mängd så ligger nog priset på 90 kr/ton + frakt.

Tänk på att det alltid går åt mer än man tänkt sig så köp ett helt lass det går oftast åt.
Om du själv kör släp så kan du fylla detta för 200-250 kr. Tänk på att det är rätt tungt bara.

Ha så roligt, det blir inte bara fint det är stärkande för kroppen med.
Och glöm inte univarsalverktyget för hantering av grus, kalla folköl wub.gif
krellus
He, he... helt rätt... universalverktyget är viktigt... tongue.gif
djingis
universalverktyg?? Det trodde jag var min man unsure.gif
Gittan i Zon5
Appropå grus wink.gif Jag ska göra en grusgång (av singel) som blir 60 cm bred, 5 cm djup och ca 20 m lång, det blir alltså 6 kbm, sen tog det slut på min mattekunskap, kan något snällt snille wub.gif tala om för mig hur många ton det blir huh.gif
Xelma
Det kan de säkert i grustaget smile.gif

6 kbm lär behöva mer än en vända med släp...
Ina
Jag tror att grus väger ungefär två ton per kubikmeter, kanske lite mindre... Men jag undrar om du verkligen ska ha 6 kubik till din gång - det verkar vara väl mycket... ska det inte vara 0,6? huh.gif
AndreasBlomquist
CITAT (Gittan i Zon5 @ 29-04-2005, 11:19)
Appropå grus wink.gif Jag ska göra en grusgång (av singel) som blir 60 cm bred, 5 cm djup och ca 20 m lång, det blir alltså 6 kbm, sen tog det slut på min mattekunskap, kan något snällt snille wub.gif tala om för mig hur många ton det blir huh.gif

Vet inte om det var något vidare med dina mattekunskaper från början wink.gif

0.6*0.05*20 = 0.6 kubikmeter...

Väljer du att köpa 6 kubikmeter så kan du dock lägga ut 50 centimeter med singel på din gång...
Grönblomman
http://www.molnsatra.se/info.php - bra sida, men lite dyrt? Dock det billigaste på nätet jag hittade - men grustag har säkert billigare!

1kbm = cirka 1400 - 1600 kg (räkna med 1600). Grus är dyrt tycker jag, väldigt dyrt! Det är ju bara sten ändå rolleyes.gif !

PS: Gittan zon 5, du har räknat lite fel smile.gif.
Pröva med 50 cm brett så sparar du mycket
----
Oj, titta det va inte dyrt! http://www.nybrogrus.se/
Natursingel 8-12 mm 1 625 - 117:-

Natursingel 8-12: upp till toppen
Okrossad (rund) småsten som används till trädgårdsgångar mm.
Anma
Hmmm.. gruspriserna varierar visst väldigt.... Vi fick hemkört 4 kubik grus (8-12mm) för 400kr

Att hämta med släp kostar 50kr lasset oavsett storlek på släp, och då får man så mycket grus man vågar lassa på... vilket man inte behöver göra själv, bara avlassningen.

Stenar får man hämta gratis, det är bara att åka till grustaget och välja en plats där dom inte jobbar för tillfället, det är kravet. Fast då får man bära själv...

Tur att man bor i sandskogarna.. ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon