lmpm
Söker namnet på en marktäckande växt. Bladen är gröna med vit kant. Hela blomman med bladverk är tät och styv, lite gummiaktig. Blommorna är blå/lila och blommar nu. Höjden är ca 10 cm. Är det någon som vet vad denna kan heta? En bild och ett namn är klar önskvärt. Har varit i alla lokala butiker i Skåne och letat efter denna. Har sett den i en trädgård.
kristerh
Kan det vara vintergröna wink.gif fast jag vet inte om de blir 10 cm höga
finns både helgröna blad och med vit kant.
krister
lantis
CITAT (lmpm @ 25-04-2005, 12:28)
Söker namnet på en marktäckande växt. Bladen är gröna med vit kant. Hela blomman med bladverk är tät och styv, lite gummiaktig. Blommorna är blå/lila och blommar nu. Höjden är ca 10 cm. Är det någon som vet vad denna kan heta? En bild och ett namn är klar önskvärt. Har varit i alla lokala butiker i Skåne och letat efter denna. Har sett den i en trädgård.

Ju, jag tror också att det är "stora vintergröna", vinca major.
Ina
Hittade en bra länk med fina bilder! Vinca major
Kakaduan
Kan det inte vara plister? (lamium maculatum)? Känner inte riktigt igen att vintergröna har vita kanter, men jag är nog inte så insatt. Plister finns i alla fall i en himla massa färger på både blommor (vita, rosa, lila) och blad (allt från lime till grönt och silver i olika blandningar) och är en utmärkt marktäckare.

www.bronson.ru/fito/nl/lav.html

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon