ned på våren el hur ska jag göra? Den skjuter från basen av plantan men jag vet inte vad jag ska göra av den. Sedan en annan fråga, är äppelmyntan perenn?
mamamaggan
25-04-2005, 12:26
Vet egentligen inte men jag klippte ner min eftersom den såg så tråkig ut efter vintern och den kommer fint nu.
Jag klipper ner malörten, den ser bättre ut när det kommer nytt nerifrån, men den kan skjuta även från gamla grenar.
Här i zon 4 är äppelmyntan perenn.
Mvh
Fenja
Hmm.. det ser lite dött ut nere hos myntan men jag är väl en pillmoster igen!

Får avvakta o se om myntan kommer tillbaka. Då klipper jag nog ur malörten då.

Jo, det syns nog inget om du pillar, det kommer små skott från rötterna och tar nog ett tag ännu innan du ser dem! Myntor är överlevare, trädgårdens kackerlackor, så ha hopp ännu!
Mvh
Fenja
Visst är äppelmyntan perenn, men om du har den brokbladiga sorten är den lite kitsligare än den grönbladiga. Min brokbladiga har börjat komma här i zon 3 medan den grönbladiga fortfarande dröjer.
Jag hade en malört som på andra året blev 2 meter och stod i en kryddspiral där allt annat var en eller ett par decimeter högt. Den bröt nytt överallt där den såg vintersjaskig ut. Nu har jag klippt ned den och den skjuter fart snabbare än det mesta i trägården.
Vill man ha en häck av något som är silvrigt, doftar och har roliga små gula blommor kan nog malört vara en idé...
Jag försöker sticklingföröka malörten nu. Någon som lyckats med det?
Det är ju den brokbladiga jag har! *attan också* Nåja, ja försöker ge mig till tåls även om det när solen skiner är svårt att inte vilja att allt ska explodera i grönska på en enda sekund!
Men den brokbladiga är mycket godare, och den är tålig den med. Komemr säkert tillbaka när du minst anar det! ;-)
Malört var det tråden började med ja - kan rapportera att mina avklippta stjälkar, grova som små, tagit sig snabbt som sticklingar. Såjord som hållits helblöt i 7 dagar, och nu är det rötter.
....ooops, bildtexten uteblev, iallafall, åbrodd Artemisia abrotanum används här ovan som kantväxt kring en av fyra kryddrutor. Åbrodden klipps ner till ca 40 cm i mitten av juli.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.