Jag har en cementring stående i norrläge på vårt lantställe. Eftersom vi inte kan flytta den vill jag gärna odla något i den. Jorden blir genomfrusen under vintern i ringen, och jag antar att den måste isoleras. Jag vill gärna ha tips på hur detta kan göras och därefter vilka växter som skulle kunna trivas där. Lantstället finns i Uppland, zon IV.
Kia
Många fleråriga växter överlever även om jorden fryser vintertid. Att odla i en cementring blir som att odla i en stor kruka. Se bara till att plantera växter som klarar norrläget. Är du säker på att det inte går att flytta till ett soligare läge?
Ingrid på Västkusten
25-04-2005, 15:09
Hej hopp,
Jag ahr en del odling i min cementring - man får se upp om den blir torr ( beror på diameter) men lökar är jättefint där.
Vackra bladväxter ...eller så kanske en liten damm :-))
gammelnalle
25-04-2005, 18:50
Välkommen till oss kiawah
Varför kan ni inte flytta den?? (antar att den är för stor och tung??)
Hur stor är den i diameter?
VAD vill du göra med den?? Grönsaker? Blommor? Damm??
Kärleksört och lavendel trivs bra i "min ring". Flyttade även dit en ros för ett par år sedan. Den överlever! Månadssmultron i kanten kommer upp år efter år! Nyhet för i år är tulpaner, som kommit en bra bit på väg, enda hindret för dem är väl isf rådjuren!!! Sedan brukar jag så olika sommarblommor.
Min ring skuggas ganska mycket av en nyponrosbuske.
Men det som garanterat kommer upp varje år är knölklockorna! Vackra, ok, men jag vill inte ha dem där! Rensa, rensa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.