Full version: Skola om hänglobelia
Magdis
De är yttepyttesmå fortfarande men jag vet inte hur stora de ska bli innan jag skolar om dem. De ska väl sättas i små grupper om jag fattat saken rätt? För inte ska man väl sätta dem en och en? Hur brukar ni göra?
Sulawesii
Smågrupper blir bra!
Annlo
Jag tänker inte skola om mina alls!
De sitter i små tuvor nu ungefär som när man köper dem!
Det jag gör är att fylla på med plantjord i de halvfulla krukorna så de får lite ny fräsch jord...

Hoppas att detta funkar jag har aldrig provat att så dessa små telingar förr!

Annlouice rolleyes.gif
Maria zon 6
Jag sår alltid mina hänglobelior direkt i 6x6 eller 9x9 krukor. Bottnar med vanlig plantjord och toppar krukorna med såjord. (Har jag inte såjord hemma för tillfället så funkar det även med bara plantjord!) Fuktar pekfingertoppen med tungan för att fånga upp de pyttesmå fröna som jag sen "smular" ner på jordytan. Per två påsar hänglobelia brukar jag ta en påse kantlobelia för att få buskigare plantor. Skola om häng/kantlobelia skulle jag aldrig göra, detta har funkat utmärkt för mig den senaste femton åren. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon