Full version: Ännu mindre träd
pisanggoreng
Hej

Vill sätta 3-4 små träd (eller annat; kanske stamrosor?) framför vårt hus. De kommer vetta åt väster och få en hel del sol och lika mycket vind. Vi bor i zon 1. Vi har haft lite funderingar åt sån där hängande sälg som inte blir så stor och någon japansk lönn (?), men skulle bli glada för mer tips och råd.

Kan man ha rododendron i solläge, förresten? Hade ju varit fint att ha något som är grönt året om.

För övrigt ska det liksom bli en "rad" med dessa träd/buskar framför huset, och där kommer nog också bli en liten uteplats. (Där finns en vinbärsbuske idag och en häck av vintergrön liguster som vetter mot gatan).

tack på förhand, smile.gif
Betty
uppstammade dvärgsyrener kanske..?
pisanggoreng
Kanske det... smile.gif
KURT
Många buskar kan stammas upp om man vill, som man tex kan göra med vinbär och krusbär. Men annars håller jag med om att dvärgsyren är det vackraste mindre trädet.
Cilla
För en rad i zon 1 som inte får bli högre än 1,5 meter skulle jag funderat på frukt- eller rosenhäck. Kan du skapa lite lä kan kanske aprikosträd vara något. Eller vinranka med druvor, eller ett blåregn som väller upp och ned på en ställning... Enstaka uppstammade rosor eller vinbär tål inte vind någe vidare.

Men det spelar roll vad du vill med växterna också - ska de inrama en sittplats, en gång, ska de ge lite lä eller insynsskydd elelr ska de vara fina från fönstret när du tittar ut... Ska de vara skötselfria eller gillar du att påta med växter, ska de blomma tidigt eller sent eller vara finast på vintern.
Och sedan är det frågorna om marken - är det ursprunglig mark elelr anlagd med stenkross under ett tunt jordskikt...

Rhododendron gillar ofta inte alls att stå ensamma mitt i en gräsmatta i sol. De vill stångas med träd och andra buskar eller en husvägg och inte få full sol hela dagen.
pisanggoreng
Tack för svaren.

Här kommer mina svar till dig, Cilla.

Häcken av vintergrön liguster ska stå kvar "framför" de planerade träden (träden ska m.a.o. stå mellan denna häck och huset). Så lite lä blir där väl, men det blåser ändå mycket och ofta här.

Träden ska inte inrama en uteplats eller ge lä, utan snarare vara lite prydnad- gärna både utifrån gatan och vardagsrummet som ligger på andra sidan...

Det verkar vara mycket jord under (så långt jag har grävt).

Vi påtar gärna med dem.

De får vara fina när de vill på året. smile.gif

Hur skulle japansk körsbär fungera, tro?
Hannele
Uppstammad svart vinbärsbuske köpte jag på höstrea, lagom plockhöjd. smile.gif
Hannele
CITAT (Cilla @ 26-04-2005, 13:18)
Rhododendron gillar ofta inte alls att stå ensamma mitt i en gräsmatta i sol. De vill stångas med träd och andra buskar eller en husvägg och inte få full sol hela dagen.

Kanske, men vi har Rhododendron 'Cunningham's White' på soligt torrt ber.
Våra växter har inte läst några trädgårdsböcker. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon