Full version: Bokrecension
farbror B
Tänkte att vi kunde delge varann lite läsvärt![/I]
Eva i Skåne
Kul idé!!!

Återkommer när jag valt bok smile.gif
pejori
är det inte någon speciell sitl som behövs?
eller kan det vara vad som helst?
deckargalning som jag är så rekomenderar jag VISKNINGAR av Dean Contz
ruggigt bra
farbror B
The summer that never was av Peter Robinson
(En ovanligt torr sommar, svensk titel)

När den gamla byn, som under femtio år legat under kraftverksdammen, plötsligt dyker upp en sommar, hittar en pojke kvarlevorna av en kvinna.
Alan Banks får i uppdrag att lösa ett gammalt mord, utifrån gamla berättelser, brev mm.

Har läst fler av hans böcker, men denna gillade jag mer än de övriga!
Berättelsen pendlar mellan nutid och dåtid, mellan sökande efter ledtrådar och en långsam färd mot det oundvikliga mordet.

En av de bästa detektivromaner jag nånsin läst!

Ina
"Silverkronan"
En svensk kriminalroman som utspelar sej på Gotland. Den är skriven av Anna Jansson och hennes polis heter Maria Wern. Jag gillar den därför att den är välskriven på flera sätt - både språkligt och intrigmässigt, inga sega passager när det är massa ovidkommande saker som ska fylla ut boken, alla händelser hänger ihop...
Jag vill inte skriva för mycket om vad den handlar om, det får ni ta reda på själva, men huvudpersonerna är Maria Wern och hennes kollegor som sommarjobbar på Gotland, en gotlandspolis vid namn Tommy Tryggvesson en kvinna, Mona Jacobsson, vars make blir mördad. Mycket spännande och lite överraskande när det gäller de inblandades relationer!
pejori
anna janssons böcker är jättebra.....
gillar hennes dialektala uttryck rolleyes.gif rolleyes.gif
Ina
CITAT (pejori @ 25-04-2005, 14:40)
anna janssons böcker är jättebra.....
gillar hennes dialektala uttryck rolleyes.gif  :rolleyes:

För sakran, Pejjan - läser du också Anna Jansson! wink.gif biggrin.gif

Då kan vi ju dra till med "Alla de stillsamma döda" också! Mera psykologisk thriller än ren kriminalroman - samma polis, annan omgivning och en lääääskig upplösning!
Helen B
CITAT (farbror B @ 25-04-2005, 14:33)
The summer that never was [b]av Peter Robinson
[color=purple]

Jag tycker ochså att den är bra!
En annan bra, lite underlig och udda bok är "Flickan från ovan" av Alice Serbold (har jag för mig). Den handlar om en flicka som blir mördad och man får följa hennes tankar och hur hon ser familjen och mördaren från ovan. Ruskig och bra.
Jag tycker även att Anne Holts böcker är bra. Någon som läst "Bortom sanningen"? Den var mkt bra.
Ina
CITAT (Helen B @ 25-04-2005, 14:55)
Jag tycker även att Anne Holts böcker är bra. Någon som läst "Bortom sanningen"? Den var mkt bra.

Har läst allt hon har skrivit.. "Bortom sanningen" är grymt bra och bra grym... wink.gif
farbror B
CITAT
är grymt bra och bra grym

Bra uttryckt!

Jag hade förresten fel i min titel förut, En ovanligt torr sommar, heter naturligtvis In a dry season på engelska.
Läser i stort sett bara på engelska och blandar lätt ihop titlarna när jag pratar om svenska översättningarna.

Nån som läst nåt av Peter Straub?
pejori
japp...massor rolleyes.gif rolleyes.gif
älskar steven king smile.gif
farbror B
Ghost story av Straub (gengångare) är en riktigt ruskig bok...
carol
No second chance
- Harlan Coben

yes blink.gif
farbror B
No second chance gillar jag inte så mycket, en trea av fem.. litye för mycket actiontrhiller över den. Men definitivt inte dålig!
Fenja
Spionthrillers!!
John le Carre - Mullvadstriologin, Lilla trumslagarflickan, Spionen som kom in från kylan och så vidare.
Frederik Forsyth - Täcknamn Odessa, Krigshundarna, Djävulens alternativ och Schakalen till exempel.
Tom Clancy - Jakten på röd oktober, Hedersskuld och Kardinalen från Kreml är några bra titlar av honom.

Nu blev det inga recentioner men gillar man spiongenren så är detta riktiga höjdare!!

Mvh
Fenja
carol
CITAT (farbror B @ 25-04-2005, 16:14)
No second chance gillar jag inte så mycket, en trea av fem.. litye för mycket actiontrhiller över den. Men definitivt inte dålig!

Där ser man hur olika det kan vara...
E-a
Trilogin om trälen Holme - Jan Fridegård

En väldigt intressant historia om hur det kunde vara att leva som träl på vikingatiden.

Läs den!!!!

Peter
Rossi
CITAT (Helen B @ 25-04-2005, 14:55)
En annan bra, lite underlig och udda bok är "Flickan från ovan" av Alice Serbold (har jag för mig). Den handlar om en flicka som blir mördad och man får följa hennes tankar och hur hon ser familjen och mördaren från ovan. Ruskig och bra.

Ja så lustigt det är! Alice Sebolds bok Flickan från ovan har blivit väldigt poppis men jag tyckte inte om den.

Jag läser runt 80-100 böcker om året så det är svårt att välja ut någon speciell men de här tycker jag väldigt mycket om:

Svart Krabba av Jerker Virdborg
Rödhake av Jo Nesbö
Smärtans hus av Jo Nesbö
Djävulsstjärnan av Jo Nesbö
Den sista frestelsen av Val McDermid
Fruset offer av Giles Blunt
Den lejde mördaren av Leif Davidsen
Fienden i spegeln av Leif Davidsen
Den besynnerliga händelsen med hunden om natten av Mark Haddon
Jonas Eckel av Karin Fossum
Slyngstad Events av Unni Drougge
Godnatt min älskade av Inger Frimansson
Svek av Karin Alvtegen
De galnas hus av Karin Fossum
Leontines längtan av Christina Herrström
Paranoia av Gretelise Holm
Långt långt härifrån av Niccolò Ammaniti
Håkan Nessers böcker om van Veeteren

+ böckerna av Unni Lindell, Anna Jansson m.fl. m.fl.

Avstår från att recensera alla här! *ler*
Bettson
En gammal favoritklassiker.

Momone av Simone Bertraut (reservation för stavningen).

En liten fransk flickas uppväxt hos alkoholiserade föräldrar. Ett fullkomligt gräsligt men äkta språk som i den miljön hon kommer ifrån känns äkta.
Var femte ord är en svordom ungefär.

Man blir både arg , upprörd å denna flickas vägnar. Man vill nästan åka och hämta henne direkt.

Det var länge sedan jag läste den men jag minns känslan av boken tydligt fortfarande.
pialotta
Patient 67 av Dennis Lehane
Psyk-thriller kanske är sammanfattande. Otroligt bra Vill inte säga mer, LÄS den!
kerstin z5-6
Urkällan
-Ayn Rand

-episk roman om skapande ,bitterhet,kärlek , existensialism men även ett annat synsätt på världen och människan
en roman ,men också ett filosofiskt inlägg .Tegelsten är förnamnet

Deckare
fader okänd -
John F Case
Olidligt spännande - om DNA forskning bla

Trädgårdsbok
Rock garden plants
Baldassare Mineo
Gott om bilder och skötselråd på både vanliga och mer ovanliga alpiner -stenpartiväxter
Engelsk text
pejori
CITAT (pialotta @ 25-04-2005, 20:22)

visst är den spännande!!!! biggrin.gif
fick den som talbok och skulle ha den när jag gått och lagt mej smile.gif
fick inte sova så mycket den natten biggrin.gif biggrin.gif
pialotta
pejori, så roligt att även du gillar Patient 67! Visst är slutet nåt alldeles särdeles blink.gif
pejori
ja...det var inte vad jag hade väntat mej inte. wub.gif
Åsa - Alingsås
Allt av Charles de Lint, kanske i synnerhet The Onion Girl, men han är svår att få tag på och finns nog inte översatt.
"I've taken to calling my writing "mythic fiction," because it's basically mainstream writing that incorporates elements of myth and folktale" Så beskriver han själv sin stil...
Själv läser jag nästan bara på engelska... Fast jag läser ju faktiskt också Anne Holt. Hon har nåt visst.

Stephen King är en given mästare i sin genre. För er (oss) som skriver borde hans "On Writing" vara obligatorisk!
Om ni läser science fiction så är Greg Bears "Eon" väldigt smart och intressant!

MVH, Åsa!
kerstin z5-6
Greg Bears "Eon" tyckte jag om -däremot klarade jag inte Patient 67 ... för många sakfel -yrkesskada ... ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Berit
CITAT (E-a @ 25-04-2005, 16:36)
Trilogin om trälen Holme - Jan Fridegård

En väldigt intressant historia om hur det kunde vara att leva som träl på vikingatiden.

Läs den!!!!

Peter

Håller med till 100%.

Den boken släpper man inte i första taget.

mvh
Berit smile.gif
Rossi
CITAT (pialotta @ 25-04-2005, 20:22)
Psyk-thriller kanske är sammanfattande. Otroligt bra Vill inte säga mer, LÄS den!

Bra, men lite flummig. Det känns som om författaren själv inte har kunnat hålla isär alla trådar. Men helt klart läsvärd!
Helen B
Jag har läst alla böcker av Karin Alvtegen och de är mycket bra. Speciellt "Svek". Den handlar om ett par där mannen är otrogen och om en kille vars flickvän ligger i koma. Deras historier vävs samman av en slump.
Den är oerhört spännande!!

Av Steven King har jag läst de flesta, skrivna före -95. Nu skulle jag inte få för mig att öppna en S.K bok....jag är ju så mörkrädd unsure.gif Alla böcker är dock sparade om mina killar vill läsa de när de blir tillräckligt stora.
farbror B
CITAT
Jag läser runt 80-100 böcker om året så det är svårt att välja ut någon speciell

[B]Äsch Rossi, du ska alltid vara så märkvärdig tongue.gif

Angående Stephen King, så finns det en del kvaliteter i hans, Straubs och Koontz böcker. De är moderna tiders sagor. Hjältarna är goda, skurkarna (monstren) är onda och kamp uppstår. Oftast vinner de goda i längden och så gott som alltid överlever hjälten.
Axplock ur deras böcker:

Straub

Gengångare (Ghost story)
De gamla vännerna har träffats varje månad för att äta gott och berätta historier. Plötsligt en dag berättar en av dom om några personer han mött och de andra känner igen samma personer från deras egna liv. Snart förbyts lugnet i staden mot fasa.

Koko
Några överlevande från Vietnamkriget dras samman, när ett antal bestialiska mord i sydostasien pekar på att bara en av dom i den gamla gruppen kan vara den skyldige. Briljant skrivet om rent vansinne.

King

Det (IT)
Läskigare clown får man leta efter... filmen blev en riktig kultare också..
AnnammA
CITAT (pejori @ 25-04-2005, 14:30)
är det inte någon speciell sitl som behövs?
eller kan det vara vad som helst?
deckargalning som jag är så rekomenderar jag VISKNINGAR av Dean Contz
ruggigt bra

Det är verkligen en höjdare när det gäller rysarklassiker!!!För en klassiker är det, från 80-talet, tror jag...

AnnA
AnnammA
CITAT (farbror B @ 25-04-2005, 14:33)
The summer that never was av Peter Robinson

När den gamla byn, som under femtio år legat under kraftverksdammen, plötsligt dyker upp en sommar, hittar en pojke kvarlevorna av en kvinna.
Alan Banks får i uppdrag att lösa ett gammalt mord, utifrån gamla berättelser, brev mm.

Har läst fler av hans böcker, men denna gillade jag mer än de övriga!
Berättelsen pendlar mellan nutid och dåtid, mellan sökande efter ledtrådar och en långsam färd mot det oundvikliga mordet.

En av de bästa detektivromaner jag nånsin läst!

Jag har också läst "Efter alla år av saknad" och "I ondskans spår" av samma författare, med samma huvudpersoner i. "I ondskans spår" var en riktig ruggig berättelse! Det har kommit en bok till, som jag ställer in mig på att också läsa. Det som är bra med dessa böckerna tycker jag är att du samtidigt med kriminalgåtan får följa en kriminalpolis och hans liv och leverne. Rekommenderbar författare för deckarläsare.

AnnA
Rossi
CITAT (AnnammA @ 27-04-2005, 09:16)
Jag har också läst "Efter alla år av saknad" och "I ondskans spår" av samma författare, med samma huvudpersoner i. "I ondskans spår" var en riktig ruggig berättelse! Det har kommit en bok till, som jag ställer in mig på att också läsa. Det som är bra med dessa böckerna tycker jag är att du samtidigt med kriminalgåtan får följa en kriminalpolis och hans liv och leverne. Rekommenderbar författare för deckarläsare.

AnnA

Jag har också läst de här böckerna och de som är översatta till svenska är bra.

Det finns ett flertal böcker om samma huvudperson sen tidigare men de är inte översatta. Jag har läst dem på engelska och tyvärr höll de inte samma klass som de senaste i serien. Enligt mitt tycke i alla fall.
AnnammA
Hej!

Lite Sience Fiction av Margeret Atwood: "Tjänarinnans berättelse" -en klassiker från 80-talet, som även finns på film; och hennes senaste(?): "Oryx och Crake". Två böcker som jag har funderat mycket på -tjänarinnan har jag läst om ett par gånger - ...
Sedan finns det lite roliga böcker om kvinnor som föddes på 60-, 70-talet, skrivna av Marian Keyes:"Sushi för nybörjare", "Sista chansen", "Änglar".Lättsmält och roligt! tongue.gif
En bra historisk roman om slavdriveri i U.S.A, som bygger på en verklig historia: "Kvinnorna vid Cane River". En annan sann historia om slaveri från vår tid är "Slav" av Mende Nazer&Damien Lewis.Otäck historia!
Romantiska historiska romaner från gamla Irland är berättelserna om Gracelin O'Malley av Ann Moore: "Gracelin O'Malley" och "Farväl Irland". Helt klart läsvärda!
Ska man läsa helt tokiga, halvknäppa romaner skall man läsa av Fay Weldon, hon som bl a skrev om hondjävulen... om ngn kommer ihåg den? Hon har skrivit en roman om kloonade kvinnor :"Avbilder"mfl...
Och varför nämner ingen "Den gröna milen" av Stephen King??? en mycket speciell följetongsroman av King.
Slutligen: en nagelbitare: "Fällan" av Peter Moore Smith.
Som synes : jag gillar att läsa olika genrer av böcker, och läser mellan varven mycket. Jag läser gärna om vissa böcker, därför att vissa böcker kan ge en dubbla läsupplevelser andra, tredje, fjärde gången (osv). Svårt att förklara, för det finns personer, som säger sig att andra gången de läser om en bok, så har de ingen behållning av den, eftersom de kommer i håg handlingen. Men sån är inte jag!

AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon