Jag läste lite grann i min bok om pioner igår:"Pioner" av Jane Fearnley-Whittingstall. En uppslagsbok, med en hel del fakta och bilder i. Även historiken kring Pioner.
Här står bla(citat:)"De kan också ibland finnas i krukor i trädgårdsbutiker.De klarar sig ganska bra rätt länge utan att sättas i jord. I Kina skickades de förr med bara rötter på båt från kalla bergsdistrikt till städerna i söder när blomknopparna var väl utvecklade.Dessa plantor kastades alltid bort efter blomningen. "Vidare:"Verkar rötterna torra när plantorna kommer låter du dem stå i vatten några timmar."
Den första träpionen jag köpte för en del år sedan, trodde också jag att den hade dött (under vintern), så jag grävde upp den och tog med den till plantskolan, men de tyckte också den såg död ut... Idag hade jag nog väntat ett tag.
Och jag har faktiskt en träpion i rabatten, som jag trodde gått hädan då jag tittade på den tidigare i våras. Den köptes förra våren, men jag blev tvungen att flytta den på sensommaren, då vi bytte fönster och byggde en veranda till ingången.När jag köpte den var där minst 5 knoppar på plantan, men de torkade in(jag tror den var för hårt driven i tex ett växthus) och sen blev den förflyttad, och den såg verkligen skraltig ut.

Men nu kommer där skott nerifrån... Så det blir spännande att se vad som sker framåt...Jag är osäker på om det blir några blommor, men det är liv i den iallafall, så nu får den vara kvar där den står!
AnnA