Full version: råttor
Ninni
Hej
Idag började jag gräva runt i komposten och ta vara på jorden därifrån. Upptäckte ett råttbo långt ner med smår skära bebisar. Jag vet att detta kan hända i komposten, hade bara inte tänkt att det skulle hända mig.
Funderade en stund på vad jag skulle göra, men döda dem det kunde jag bara inte göra. Råttgift är inte att tänka på eftersom det bor katter i området (koloniområde). Men det kan väl inte tå så lång tid innan de är utflugna ur boet?
Har försökt hitta info på nätet men där står det bara hur länge honan är dräktig (24 dagar), inte hur länge bebisarna är bebisar innan de blir vuxna...
Någon som har något tips?
Monica i Sörmland
Handlar det om råttor eller möss? Råttor trivs där de har mycket att äta, dvs att det skulle kunna bero på vad du lagt i komposten. Är det bara trädgårdsavfall, kanske det bara är varmt och gott där. Om du har en ihopsnickrad kompost, skulle du kunna klä insidan med nät som råttorna inte tar sig igenom, det måste alltså vara ganska finmaskigt för att hålla dem ute. Ska du stänga ute även mössen, får näthålen inte vara större än 9x9 mm.
Reserv
Råttor diar i 4-5 veckor och blir könsmogna vid 6-7 ceckors ålder, snabba ryck alltså laugh.gif Däremot så är fruktsamheten inte värst stor vid 18 månaders ålder heller. Dom får mellan 7 och 15 ungar i varje kull. Mössen skiljer sig inte nämnvärt i uppfödningen. smile.gif
Gossen Ruda
Det är inte otänkbart att honan flyttar ungarna nu när dom är "avslöjade". Kolla i morron så kanske dom är borta.
Ninni
tack för svaren. Jag ska titta varje dag...och kanske väsnas och peta lite runt om så de inte trivs lika bra längre.
Sen ska jag näta i botten på komposten och röra runt ofta....
KURT
Det finns många arter av gnagare, är du säker på att det är brunråtta? I en kompost skulle ha gissat på någon art av sork. Eftersom du "stört" dem så kan honan flytta ungarna, många gnagare flyttar regelbundet ungarna. Så du kanske inte behöver vänta så länge.
Ninni
Jag var där idag och petade runt lite och jag tror att de redan har flyttat. (vågade inte köra runt med grepen).
Och sork tror jag inte att det var. Jag kan inte mycket om råttor men mamma råtta såg ut som en...råtta...en brun råtta :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon