|
brittmarie
25-04-2005, 16:51
Stoppade ner några frön från julrosor i krukor som jag ställde ut på balkongen direkt efter sådden. Det har nu kommit upp 6 små plantor. Mina frågor är: vad ska jag göra med dem nu? De ska väl planteras om snart i blomjord, de är satta i såjord. Ska jag ha kvar dem i krukor eller ska de sättas ut i rabatt? Ska de tas in eller ska de vara kvar ute? När ska de i så fall flyttas? Som ni säkert har märkt så vet jag ingenting om vad som bör göras varken nu eller senare. Tar tacksamt emot alla tips, förslag och handfasta råd från er som vet mer.
kerstin z5-6
25-04-2005, 17:14
Skola om dem i blomjord i krukor -låt dem stå skuggigt tills de växt på sig vattna ! -sen kan du plantera ut dem på önskad växtplats i juni
brittmarie
25-04-2005, 17:35
Tack för det snabba svaret Kerstin Du verkar ha svar på allt. Ska plantera om dem snart, de behöver nog bli lite större först, än är det bara hjärtebladen som kommit. Men jag ska ställa dem mer skuggigt, nu står de i sol hela dagarna.
kerstin z5-6
25-04-2005, 19:49
Förresten är det klass för sig att överhuvudtaget få upp Julrosor från frö -Den enda jag vet är värre är Lunddocka ! Så nu vill jag veta allt i detalj ! om hur du gjorde ? Sen får DU svara på alla julrosfrågor sådeså
brittmarie
26-04-2005, 14:57
 Haa.haa,ha och lite fniss. Det tror du bara. Det lär dröja innan jag kan svara på frågor, får nog lita på till Dig Kerstin, och er andra här på Odla förstås. Hur jag gjorde? Ingenting känns det som. F ick 5 frön av 3 sorter från rara växter i slutet på februari, petade ner dem i varsin liten plastkruka i såjord. Ställde krukorna i ett litet plastväxthus av inte så bra kvalitet, trodde inte att det skulle klara av att stå ute men ställde iallafall ut det på fönsterbrädan på balkongen. Det gjorde jag direkt efter sådden, vattnade bara lite först. Det har sedan dess fått stå där. Locket tog jag av för en dryg vecka sedan, kanske två, för det blåste av och jag hade ingen lust att tejpa fast det igen. Det syntes då att något var på väg upp, så är det 1 vit julros, 2 stam- och 3 klockjulrosor där. Trodde själv att det skulle ta längre tid och var beredd på att tidigast få något nästa år. Hade läst att det skulle behövas både varm och kall period först. Men där bedrog jag mig tydligen. Låter de andra små krukorna få stå kvar. Kanske det kan komma något i dem också om jag bara väntar.Hoppas kan man ju alltid. Sedan locket blåste av så har de fått några droppar vatten ett par gånger, det är allt jag gjort än så länge. När man som jag inte är så kunnig så gör man så gott man kan och hoppas på det bästa, och tydligen gick det vägen den här gången. Brukar i allmänhet bara i all enkelhet peta ner frön i jorden och vänta på att det ska gro. Optimistiskt kanske men det har gått bra och en påse frö kostar ju inte så mycket om man skulle misslyckas totalt.
kerstin z5-6
26-04-2005, 19:08
 boink jag svimmar -julrosor från köpesfrö i februari.. inte färska alltså? Utan torra? JAG tycker du ska starta plantskola omgående, julrosor är dyra plantor Jag har bara fått upp nån enstaka efter helsäsongsväntan .. tog evigheter ... Grattis igen :)tack för tips-nu ska jag pröva igen ! K
brittmarie
26-04-2005, 19:22
lena:-)
27-04-2005, 20:04
Vad ska jag göra nu med julrosorna som jag har i kylskåpet..inte en suck av groddning. Det stod inte hur länge de skulle statifieras heller....Med tanke på vad som stått i denna tråden så borde jag kanske ge upp? Barnen undrar varför jag har jord i kylskåpet. Jag köpte ju fröna för att jag tyckte plantorna va så gräsligt dyra, men det borde finnas pop-up fönster för odlare som mig! Eller en varningsruta: Odlas bara av vana uppdragare Kan jag få köpa några plantor av dig brittmarie kanske
kerstin z5-6
27-04-2005, 20:09
Du kan ju pröva min metod -det tog "bara 11 månader sådär -stratifiera till maj -sätt ut i skugga -låt stå en hel säsong/över vintern med ..ute .. förhoppningsvis gror nån till våren .. ev redan i sommar .. OCH -om de stått i kyl 5-6 v nu .. så ta ut o testa ..i rumsvärme det är ju rätta knycken tydligen .. Annars får vi åka till BM du o jag ..
lena:-)
27-04-2005, 20:18
Tänk så klok man blir på detta forum. Det behövs inte något pop-up fönster eller andra varningsrutor. Jag har kommit på lösningen! Vi "Tokodlare" införskaffar oss en form av odlarGPS-system. Så fort vi närmar oss något totalt oodlingsbart så blir experterna varnade och skickar omedelbart föreskrifter till varnagel eller direkta förbud. Å andra sidan kommer vi ALDRIG att lära oss odlingens vedermödor med det systemet.... Det kanske krävs 11 måndader med blomjord och fröer i kylskåpet, otaliga misstag och hysteriska felköp för att bli fullfjädrad
kerstin z5-6
27-04-2005, 20:21
å andra sidan lyckas man bäst om man inte vet allt .. mina växter vet tex inget om att de bor i zon 5.-6 ...  Inte magnolian i alla fall som klarat sin 4 vinter nu
brittmarie
28-04-2005, 18:14
kerstin z5-6
28-04-2005, 20:18
Dom där ska du väl behålla , men du kan väl vara påhejare vid nästa årssådd åt oss har fått tips om en firma med förgrodda julrosfrö i England -vore väl attan om man inte lyckades med dem ...
brittmarie
09-05-2005, 21:56
En sak till om sådden av mina julrosor. Är ganska säker på att jag sådde fröna i mitten av krukorna, men det är inte där de kom upp. Vattnade efter sådden så de kan ju ha flyttat sig. Alla de frön som har grott har kommit upp precis intill krukkanten eller bara några millimeter (högst ca ½ cm) därifrån. Vet ej om det har haft någon betydelse, men det måste väl ha påverkat på någotsätt annars borde det väl ha kommit upp någonting mer i mitten tycker jag.
kerstin z5-6
09-05-2005, 22:24
aha .. mm sticklingar sätter man ju i krukkanten .. varmare o ev mer syre eller nåt -ett odlarknep -sår julrosen i krukkanterna då få se om det händer nåt ..  Väntar på mina färska frö De jag har ute har i alla fall knoppar nu:)
brittmarie
18-06-2005, 10:57
Snart börjar det blomma på min balkong. Mina julrosor verkar vara helt aviga, tur är väl det. Gjorde som du sa Kerstin, ställde dem skuggigt och ger dem lite vatten ibland. Men eftersom de här är mina först julrosor och jag ville se dem hela tiden, så lät jag en stå kvar i fönstret (på utsidan) där det är soligt i stort sett hela dagen. Och gissa vad som nu har hänt? Jo, den på fönsterblecket har blivit riktigt stor och har massor med knoppar. De är visserligen väldigt små så det blir pytteblommor, men vad gör det. Spännande är det iallafall. Om någon undrar så är det Klockjulrosen, Helleborus niger, som ska till att blomma.
kerstin z5-6
19-06-2005, 22:13
Jag säjer bara en sak Lyllos  O den klarar nog ett läge med ett par tim sol -även utomhus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|