Dzad
Har lyckats ta död på två stycken frösådda plantor i vår.... Har alltså dem inomhus. Båda dog genom att de föll ihop vid jordytan. Den första antog jag var p.g.a. att den var inne i en plastpåse och att det var för vått o fuktigt där. Den andra stod utan plastpåse och fick kanske det lite för varmt i solen inomhus. Kan hända den hade lite våt jord emellanåt också, men inte nån platpåse hade den på åtminstone.
Men det som jag undrar över är vad för slags jord&bevattning&förhållanden de trivs bäst i. Båda sådderna växte en del i början för att sen börja växa väldigt långsamt, och rotsystemet var väldigt litet.
bikiv
Vad är det för sort? Contortatall?
Zazu
kan passa på att fråga, hur fick du ut fröna?
jag har ett par kottar men de är omöjliga att komma in i laugh.gif
pinus contorta på latin wink.gif eller var det picea?
Thea
Contortans kottar behöver vanligen upphettning för att den ska sprätta ut fröna, de är anpassade till skogsbrand helt enkelt.. så det är väl bara att prova att elda kotten en aning. smile.gif (pinus contorta heter den nog, picea abies är gran)
Dzad
Contortatallen är en tall från amerika som har ljusgrönare barr och borde växa snabbare än tallarna här...

CITAT
kan passa på att fråga, hur fick du ut fröna?
jag har ett par kottar men de är omöjliga att komma in i

Hehe. De va inte så lätt.
Satt in dem i värmen några dagar, vilket gjorde det lite bättre. Men annars tog jag i med råkraft och försökte bända upp frönfjällen. Ibland tog jag i med kniven och försökte bända och ibland gick det bäst att såga kotten mitt itu. Alltid efter lite bändning så knackade jag kotten mot handen eller bordet... då flög ofta ett eller annat frö, ibland med vinge på, ut ur kotten... fick nog ihop många många frön på det här sättet, men fick lite småförstörda händer på köpet och det tog mycket tid. tongue.gif

Pröva med eldmetoden eller kanske det t.o.m. går med värmepistol... vet inte om det funkar själv, men akta dig så elden inte sprider sig i detta torra vårväder!
Dzad
Är det månne sandig jord som de mår bäst i?
Thea
CITAT (Dzad @ 26-04-2005, 15:00)
Är det månne sandig jord som de mår bäst i?

Drar mig till minnes ett försök på SLU där vi testade olika växters skuggtålighet, då satte vi gran- och tallfrön genom att bara strö ut fröna på en fuktig sandbädd i typ GB-lådor med lite plastfolie över. Sen hämtade vi in humus som rensades från större pinnar och barr som de små plantorna planterades i när de väl kommit opp, fast om man gör så får man förstås inte glömma att tillföra lite gödsel eftersom humusen inte är så värst näringsrik.
Zazu
CITAT (Thea @ 26-04-2005, 11:15)
Contortans kottar behöver vanligen upphettning för att den ska sprätta ut fröna, de är anpassade till skogsbrand helt enkelt.. så det är väl bara att prova att elda kotten en aning. smile.gif (pinus contorta heter den nog, picea abies är gran)

okej, då får jag testa det laugh.gif
Dzad
CITAT
Sen hämtade vi in humus som rensades från större pinnar och barr som de små plantorna planterades i när de väl kommit opp

Alltså ni tog med andra ord jord från skogen för att ge plantorna mer naturlig och passande växtjord?

Borde man göra på detta sätt med andra träd o buskar också... t.ex. lönn o ek... nog trivs de väl i vanlig blomjord efter omskolning?
Thea
exakt, det var för att efterlikna naturliga förhållanden (och eventuellt för att spara in en krona på jord..). De växte bra i det om man gödde. Men jag tror inte att det är nödvändigt att samla in jord om man inte är hemskt snål, man vet ju heller aldrig vad man får med sig när man tar in "naturlig" jord. Just lönn och ek växer väl (antar jag) i mer mullrik jord naturligt så de måste ju stormtrivas i vanlig blomjod.
Thea
CITAT (Thea @ 27-04-2005, 14:03)
vanlig blomjod.

helt vanlig blomJOD? jord ska det vara smile.gif
Trädet (ZonV)
Som jag har lärt mig, in med kottarna i ugnen 50 grader i ett dygn cirka gäller för tall, gran. Antar att det fungerar på concorta. Då spricker kotten upp samla ihop fröna, så fröna på en fuktig bommullsmatta (som man sår krasse).

P.S. Fröna dör om man provar med mikron!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon