Anni
Jag ska anlägga en damm (ca 5 meter i diameter) och undrar vilken dammduk och tjocklek ni rekommenderar? Räcker det med PVC-folie? 0,5 eller 0,8 mm? Alternativet är gummifolie, 0,8 mm, som är tre gånger så dyr. Men det kanske det är värt? Tacksam för lite goda råd.

hälsar Anni
zon 1
Kersti.T
Hej Anni,
Jag har också tänkt mig en damm i sommar men inte riktigt så stor som din, fast jag gärna ville. Jag tänker köpa gummiduk, den är ju lite dyrare men man har nog igen det på sikt tror jag. Dessutom måste jag nog skaffa något nät-aktigt undertill eftersom vi har sork och mullvad i gräsmattan. Inte trodde jag att det skulle vara någon fara men jag har läst andra inlägg där dom varnar för sork som gnager sönder duken och det vore förfärligt tråkigt om man fick tömma och laga det första man gjorde. Lycka till med din damm. Hälsningar Kersti.T
laugh.gif
Anni
CITAT (Kersti.T @ 20-03-2003, 18:28)
...Dessutom måste jag nog skaffa något nät-aktigt undertill eftersom vi har sork och mullvad i gräsmattan.

Tack Kersti, för att du påminner mig om sork och mullvad. Det har vi massor av här. Vad menar du med "nät-aktigt"?

Idag var grävmaskinen här och det tog bara 15 minuter att gräva dammen, som är 1,5 meter som djupast. Nu återstår finliret. Jag var egentligen inte alls beredd på att göra en damm just nu, men eftersom vi hade en grävmaskin här ville jag passa på att gräva för den också. Jag satt uppe halva natten för att söka info på nätet, men känner mig fortfarande osäker på hur jag vill ha den.

hälsningar Anni
kerstin z5-6
jag skulle ta gummi om det går -ångrar att jag inte gjorde det i början ...
e_sedell
jag håller med kerstin.

Jag hade alldrig hört någonting om PVC plast som damfolie förut, men det låter inte bra. Hur har det fungerat?
Pellepop
Visst !
Det är helt klart bäst med gummiduk !
Dels klarar den belastning från tunga stenar och den riskerar inte att spricka vintertid.
Min första damm sprack redan första vintern som ett resultat av tung tjock is och lite tyngre stenar. sad.gif
Nu är det bara gummi som gäller trots det lite högre priset.

Lycka till !

// Pelle
Anni
CITAT (e_sedell @ 20-03-2003, 22:12)
...Jag hade alldrig hört någonting om PVC plast som damfolie förut, men det låter inte bra. Hur har det fungerat?

Den informationen jag har fått i litteratur och hos leverantörer är att PVC-folien är den vanligaste. Till större dammar används däremot oftare gummifolien. När plastfolien först dök upp på 60-talet var den giftig. Dessutom var den inte UV-beständig. Numera är kvaliteten avsevärt förbättrad och leverantörerna lämnar 12 års garanti på både hållbarhet och att materialen är giftfria.

Gummifolien är mer töjbar än PVC-folien och den förändras inte vid temperaturväxlingar.
uno
Gummi eller PVC. Förra året klädde jag dammen med PVC Under denna en
skyddsmatta som skydd mot vassigheter. Köpet gjordes på rek. av en som vet och kan. Detta arr. blev betydligt billigare. Hoppas att jag om några år inte kommer att ångra mig.
Tyvärr klarade inte PVCduken isborret. Men det kanske ej heller gummiduken hade gjort. wink.gif
e_sedell
skulle du pimpla i dammen =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon