Full version: Flammentanz
Tinazon3
Skulle bli jätteglad om någon kan hjälpa mig med lite idéer vad jag ska göra med en två år gammal Flammentanz. (Min första och enda ros, än så länge). Planterad i en pergola vid en trappa, där man springer upp och ned hela tiden. Så här i efterhand inte alls så smart. Visst är den fin, men oj så taggig. Nu måste den alltså flyttas, men har inga idéer om vart. Den behöver ju ha nåt att klättra i. Har sett på Odla att en del av er har klätterblommor vid träd, låter jätteläckert. Har två små Äppleträd på tomten, men det blir ju inte så kul att plocka äpple. Byggnadsställningar runt hela huset, så någon spalje är inte att tänka på. Kanske snyggt med klätterrosor på en byggnadställning biggrin.gif men den ska snart ner. Så om någon har någon rolig/bra/uppfinningsrik idé tas den tacksamt emot.

Tina
Kajsa
Köp en vacker rosbåge eller om man är händig kan man skapa en av armeringsjärn och ha den ute i en rabatt, den behöver inte vara inpå husets väggar, gräv en stor rabatt om du inte har någon, ta en bit av gräsmattan. Äppleträden låter inte kul om man ska plocka äpple, som du skriver. Är rosen bara två år är det inte så jobbigt flytta den.
Tinazon3
Hej Kajsa!

Rosenbåge hade jag inte alls tänkt på, bra idé. Kanske till och med kan sätta en vid porten till huset. Tror att Flammentanz blir ganska stor (efter vad jag har läst mig till) och att den på sikt kommer att ta för stor plats i rabatten. Hhmmm funderar vidare.

Någon som vet om man kan knipsa bort de nedersta taggarna (så där en meter upp), eller förstör man rosen då. Är rädd att små barnhänder och ansikten kan göra sig illa.

Tina
Kajsa
Flammentanz kan bli 4-5 m hög och flera meter bred, min Flammentanz är två meter nu tredje året. Grannen har en Flammentanz som är 25 år, den är grov och taggig, inget man går i närkamp med, kanske bäst placera den så dina barn inte gör sig illa på den. Nog inte bra ta bort taggar, blir som ett öppet sår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon