*solis*
alla dessa ord har jag lärt mig hitintills:
jag tycker om,hund,pojke,nej,stol,bordet,duk,säng,hej,tallrik,daggmask,mugg,askkoppen,spade
,hej.
Jag har alltid velat lära mig arabiska.
gammelnalle
jag tycker om ASKKOPPEN????

biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
*solis*
CITAT (gammelnalle @ 25-04-2005, 21:09)
jag tycker om ASKKOPPEN????

biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif

vad menar du?
gammelnalle
CITAT
jag tycker om,hund,pojke,nej,stol,bordet,duk,säng,hej,tallrik,daggmask,mugg,askkoppen,spade
,hej.

läser jag som:
jag tycker om hund,
jag tycker om pojke osv......

inget allvarligare än så!!!

smile.gif smile.gif smile.gif sorry om du tog illa vid dig!!
*solis*
CITAT (gammelnalle @ 25-04-2005, 21:20)
CITAT
,hej.

läser jag som:
jag tycker om hund,
jag tycker om pojke osv......

inget allvarligare än så!!!

smile.gif smile.gif smile.gif sorry om du tog illa vid dig!!

NEJ; jag tog INTE illa vid, jag bara inte fttade vad du menade med att du gillade just ordet:askkoppen smile.gif

HI hi, det var meningen:jag tycker om som jag lärt mig på arabiska smile.gif
pejori
ARABISKA!!!!! ohmy.gif ohmy.gif
tycker att svenska är tillräckligt svårt jag rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif wub.gif
*solis*
CITAT (pejori @ 25-04-2005, 21:31)
ARABISKA!!!!! ohmy.gif ohmy.gif
tycker att svenska är tillräckligt svårt jag rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif wub.gif

Om man är en äkta babblerska som jag och inte kan hålla tyst så kan man lära tala vilket språk som helst laugh.gif
pejori
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif pratar du i sömnen också? rolleyes.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
*solis*
CITAT (pejori @ 25-04-2005, 21:41)
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif pratar du i sömnen också? rolleyes.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

OJ OJ OJ;om du bara visste, jag har jo så mycket att prata om med alla möjliga människor i drömmarnas värld tongue.gif biggrin.gif tongue.gif
amaira
Jag håller mig till serbokroatiska. Molim jedan sladoled. laugh.gif tongue.gif rolleyes.gif .

("önskar/be att få (eller nåt) en glass" ordagrant, när jag fått den säger jag Hvala!)

Arabiska är alldeles för svårt, klarar inte "ljuden", men jag kan skriva till ... A. På arabiska.
Magnolia
Arabiska är svårt men roligt! Det är så förvirrande att de inte skriver ut vokaler.
Airamya
Mmm, glass är gott smile.gif Serbokroatiska talar jag oxå smile.gif Men skriver det ej, mitt tangentbord behärskar inte deras alfabet.
pisanggoreng
Solis! Vad använder du dig av för läromedel? (Böcker, e-undervisning, CD-rom, kasetter..?)
amaira
CITAT (Magnolia @ 26-04-2005, 09:50)
Arabiska är svårt men roligt! Det är så förvirrande att de inte skriver ut vokaler.

De skriver ut vokaler, i början på vissa ord. Därav att jag kan skriva till "A"...

Jag talar inte serbokroatiska, tyvärr, men jag älskar språket, det är så vackert...

Ne govorim srbskohrvatski, mislim da je vrlo tesko - eller nåt.

rolleyes.gif
farbror B
Serbokroatiska heter väl ändå numer bosniska?
Åtminstone säjer mina bekanta därifrån så, det första ordet är ett påhitt av Tito. Volim srbski
Airamya
Nja, serbokroatiskan har delats upp i flera språk numera. Bosniska talas av muslimerna, serbiska av serberna och kroatiska av kroaterna. Påhitt av Tito? Dina bekanta är bestämt muslimer och patriotiska sådana låter det som, eller skämtsamma. Volim Srbski? Du älskar serbiska?
Mitt favoritord i serbiskan är tomat. Det heter paradajs smile.gif
*solis*
CITAT (pisanggoreng @ 26-04-2005, 10:22)
Solis! Vad använder du dig av för läromedel? (Böcker, e-undervisning, CD-rom, kasetter..?)

Jag lyssnar på mina grannar och frågar.
Gossen Ruda
Ett av serievärldens mest kända par i deckar/agent-världen är Modesty Blaise och Willie Garvin. När dom inte vill att nån skall fatta vad dom pratar om pratar dom arabiska. Det skulle inte funka nuförtiden i verkligheten med Al Quadia lurande i vassen. laugh.gif
Zazu
OJ!
det måste vara svårt.
jag nöjer mig med Español

Salam aleko(eller var det på kurdiska wink.gif ?)
pisanggoreng
CITAT (Zazu @ 26-04-2005, 17:34)
Salam aleko(eller var det på kurdiska wink.gif ?)

As-salam(u) 'alaikum (arabiska)

Denna hälsningsfras ("Må frid vara med er") hittas i alla språk som talas av muslimer.
Blomstertanten
unsure.gif Man kanske skulle lära sig kinesiska
Det är väl det språk som talas av flest människor i världen ?
tongue.gif Tänk vad många man skulle kunna prata med ! rolleyes.gif
gammelnalle
CITAT (Blomstertanten @ 28-04-2005, 13:08)
unsure.gif Man kanske skulle lära sig kinesiska
Det är väl det språk som talas av flest människor i världen ?
tongue.gif Tänk vad många man skulle kunna prata med ! rolleyes.gif

måste ju hacka på min favorithackerska......
smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

Kinesiska är ju inte ETT språk utan en hiskeligt massa olika dialekter... men du har ändå rätt för Mandarin (som jag trodde var en frukt...) är det mest talade språket enl denna länk

kolla kartan för de olika dialekterna

Majjister Bezzerwisser Mezzerschmidt...
sleep.gif smile.gif rolleyes.gif
Christoffer
Det skulle vara kul och praktiskt att kunna persiska, då majoriteten av alla utlandsfödda + andrageneration i Sverige kan detta språk.
pisanggoreng
CITAT (Christoffer @ 28-04-2005, 19:48)
Det skulle vara kul och praktiskt att kunna persiska, då majoriteten av alla utlandsfödda + andrageneration i Sverige kan detta språk.

Du skulle förmodligen nå fler utlandsfödda + andragenerationer med arabiska än persiska...(?)
Gossen Ruda
Kan komplettera herr bezzerwizzer med att även om det finns en mängd språk och dialekter i Kina så har dom dock bara ett enda skriftspråk. Eftersom skriftspråket inte är ljudbaserat går det bra. Skrivet med reservation för att jag kommer ihåg fel.
wolkenkrabber
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2005, 22:13)
Kan komplettera herr bezzerwizzer med att även om det finns en mängd språk och dialekter i Kina så har dom dock bara ett enda skriftspråk. Eftersom skriftspråket inte är ljudbaserat går det bra. Skrivet med reservation för att jag kommer ihåg fel.

i "mainland china" har dem föränklade tecken och i hong kong taiwan och alla cina town ut i världen har dem traditionella tongue.gif den finns det latinbaserade skriftspråk för utlänningar tongue.gif
Grönblomman
Jag både talar och skriver spanska jag! : laugh.gif

(Ja, läser just steg1 i spanska på gymnasiet, så det är inte konstigt då!)
*Felix matte*
och jag är stolt över att jag fick Finskan gratis wub.gif

Hedin mie sanon hyvä yötä teille kaikille... yskä otta niin paljon voima etten jaksa istoa tässä ja kirjotta.
*solis*
CITAT (Felix matte @ 28-04-2005, 23:06)

Hedin mie sanon hyvä yötä teille kaikille... yskä otta niin paljon voima etten jaksa istoa tässä ja kirjotta.

hyvää yötä ja nuku hyvin smile.gif
*Felix matte*
CITAT (solis @ 28-04-2005, 23:24)
CITAT (Felix matte @ 28-04-2005, 23:06)

hyvää yötä ja nuku hyvin smile.gif

näää... nu gick jag bet...ville bara säga... detsamma! wub.gif
Christoffer
Iranier pratar persiska, och det ska vara det folkslag som det finns mest av i Sverige, men hur är det med arabiskan?
Vilka mer utöver Irak pratar det? Har dålig koll på det där, men Sverige har
väl inte så många invandrare från de arabiskpratande delarna av Afrika väl? Fast det har jag iofs ingen statistik på.
amaira
I irak talar man arabiska också. Vi har gott om irakier i Sverige.

Finska ... wub.gif
Kan tyvärr inte alls huh.gif fast mammas mordersmål var finska och både mamma och pappa kunde.

Persiska lärde jag mig också litegrann en gång i tiden. (När jag säger "litegrann" menar jag ca 7 meningar sleep.gif )

Överlag har jag mycket svårt för att lära mig språk, till min stora livs-sorg. Tycker ju det är så intressant och roligt!!!

Klarar knappt engelskan... trots idog träning och idogt studerande.

Min dröm vore engelska, finska, tyska, spanska, "jugoslaviska" (eller vad det nu heter numera, "min" "dialekt" av språket) och persiska.

Sen skulle jag vara nöjd sleep.gif wub.gif *lovar - tror jag...*

Edit: förlåt Christoffer, det skrev du ju, det där med arabiska i Irak.
pisanggoreng
CITAT (Christoffer @ 29-04-2005, 00:26)
Iranier pratar persiska, och det ska vara det folkslag som det finns mest av i Sverige, men hur är det med arabiskan?
väl inte så många invandrare från de arabiskpratande delarna av Afrika väl? Fast det har jag iofs ingen statistik på.

"Alla" araber pratar ju arabiska (!) rolleyes.gif Och de kommer ju inte bara från Irak. smile.gif
Magnolia

Palestinier, libaneser, kurder från arabisktalande länder (eftersom de lärt sig det i skolan). Eftersom Koranen ska läsas på arabiska tror jag att de flesta muslimer kan en del arabiska; somalier, muslimer från fd Jugoslavien och kanske iranier också?
Christoffer
Då är det arabiska man borde ta och lära sig! smile.gif

Fast helst skulle jag vilja lära mig spanska.... det är ett så
vackert språk...
fjodor

men hallå!!! nog är det väl svenskar som är i majoritet i vårt land???

tror jag bestämt...

och jag vill nog se statistik innan jag tror nåt annat....

smile.gif smile.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif

jag minns att för att antal år sedan var det FLEST finska invandrare i vårt land...
*solis*
CITAT (fjodor @ 02-05-2005, 08:15)

men hallå!!! nog är det väl svenskar som är i majoritet i vårt land???

tror jag bestämt...

och jag vill nog se statistik innan jag tror nåt annat....

smile.gif smile.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif

jag minns att för att antal år sedan var det FLEST finska invandrare i vårt land...

Människor är vi allihoppa wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon