|
*solis*
25-04-2005, 20:05
alla dessa ord har jag lärt mig hitintills: jag tycker om,hund,pojke,nej,stol,bordet,duk,säng,hej,tallrik,daggmask,mugg,askkoppen,spade ,hej. Jag har alltid velat lära mig arabiska.
gammelnalle
25-04-2005, 20:09
*solis*
25-04-2005, 20:13
CITAT (gammelnalle @ 25-04-2005, 21:09) vad menar du?
gammelnalle
25-04-2005, 20:20
CITAT jag tycker om,hund,pojke,nej,stol,bordet,duk,säng,hej,tallrik,daggmask,mugg,askkoppen,spade ,hej. läser jag som: jag tycker om hund, jag tycker om pojke osv...... inget allvarligare än så!!!  sorry om du tog illa vid dig!!
*solis*
25-04-2005, 20:26
CITAT (gammelnalle @ 25-04-2005, 21:20) CITAT jag tycker om,hund,pojke,nej,stol,bordet,duk,säng,hej,tallrik,daggmask,mugg,askkoppen,spade ,hej. läser jag som: jag tycker om hund, jag tycker om pojke osv...... inget allvarligare än så!!!  sorry om du tog illa vid dig!! NEJ; jag tog INTE illa vid, jag bara inte fttade vad du menade med att du gillade just ordet:askkoppen HI hi, det var meningen:jag tycker om som jag lärt mig på arabiska
*solis*
25-04-2005, 20:35
CITAT (pejori @ 25-04-2005, 21:31) Om man är en äkta babblerska som jag och inte kan hålla tyst så kan man lära tala vilket språk som helst
*solis*
25-04-2005, 20:44
CITAT (pejori @ 25-04-2005, 21:41) OJ OJ OJ;om du bara visste, jag har jo så mycket att prata om med alla möjliga människor i drömmarnas värld
Jag håller mig till serbokroatiska. Molim jedan sladoled.  . ("önskar/be att få (eller nåt) en glass" ordagrant, när jag fått den säger jag Hvala!) Arabiska är alldeles för svårt, klarar inte "ljuden", men jag kan skriva till ... A. På arabiska.
Magnolia
26-04-2005, 08:50
Arabiska är svårt men roligt! Det är så förvirrande att de inte skriver ut vokaler.
Airamya
26-04-2005, 08:54
Mmm, glass är gott  Serbokroatiska talar jag oxå  Men skriver det ej, mitt tangentbord behärskar inte deras alfabet.
pisanggoreng
26-04-2005, 09:22
Solis! Vad använder du dig av för läromedel? (Böcker, e-undervisning, CD-rom, kasetter..?)
CITAT (Magnolia @ 26-04-2005, 09:50) Arabiska är svårt men roligt! Det är så förvirrande att de inte skriver ut vokaler. De skriver ut vokaler, i början på vissa ord. Därav att jag kan skriva till "A"... Jag talar inte serbokroatiska, tyvärr, men jag älskar språket, det är så vackert... Ne govorim srbskohrvatski, mislim da je vrlo tesko - eller nåt.
farbror B
26-04-2005, 09:51
Serbokroatiska heter väl ändå numer bosniska? Åtminstone säjer mina bekanta därifrån så, det första ordet är ett påhitt av Tito. Volim srbski
Airamya
26-04-2005, 09:56
Nja, serbokroatiskan har delats upp i flera språk numera. Bosniska talas av muslimerna, serbiska av serberna och kroatiska av kroaterna. Påhitt av Tito? Dina bekanta är bestämt muslimer och patriotiska sådana låter det som, eller skämtsamma. Volim Srbski? Du älskar serbiska? Mitt favoritord i serbiskan är tomat. Det heter paradajs
*solis*
26-04-2005, 15:47
CITAT (pisanggoreng @ 26-04-2005, 10:22) Solis! Vad använder du dig av för läromedel? (Böcker, e-undervisning, CD-rom, kasetter..?) Jag lyssnar på mina grannar och frågar.
Gossen Ruda
26-04-2005, 16:32
Ett av serievärldens mest kända par i deckar/agent-världen är Modesty Blaise och Willie Garvin. När dom inte vill att nån skall fatta vad dom pratar om pratar dom arabiska. Det skulle inte funka nuförtiden i verkligheten med Al Quadia lurande i vassen.
OJ! det måste vara svårt. jag nöjer mig med Español Salam aleko(eller var det på kurdiska  ?)
pisanggoreng
26-04-2005, 16:37
CITAT (Zazu @ 26-04-2005, 17:34) Salam aleko(eller var det på kurdiska  ?) As-salam(u) 'alaikum (arabiska) Denna hälsningsfras ("Må frid vara med er") hittas i alla språk som talas av muslimer.
Blomstertanten
28-04-2005, 12:08
 Man kanske skulle lära sig kinesiska Det är väl det språk som talas av flest människor i världen ?  Tänk vad många man skulle kunna prata med !
gammelnalle
28-04-2005, 16:21
CITAT (Blomstertanten @ 28-04-2005, 13:08)  Man kanske skulle lära sig kinesiska Det är väl det språk som talas av flest människor i världen ?  Tänk vad många man skulle kunna prata med !  måste ju hacka på min favorithackerska...... Kinesiska är ju inte ETT språk utan en hiskeligt massa olika dialekter... men du har ändå rätt för Mandarin (som jag trodde var en frukt...) är det mest talade språket enl denna länkkolla kartan för de olika dialekterna Majjister Bezzerwisser Mezzerschmidt...
Christoffer
28-04-2005, 18:48
Det skulle vara kul och praktiskt att kunna persiska, då majoriteten av alla utlandsfödda + andrageneration i Sverige kan detta språk.
pisanggoreng
28-04-2005, 19:33
CITAT (Christoffer @ 28-04-2005, 19:48) Det skulle vara kul och praktiskt att kunna persiska, då majoriteten av alla utlandsfödda + andrageneration i Sverige kan detta språk. Du skulle förmodligen nå fler utlandsfödda + andragenerationer med arabiska än persiska...(?)
Gossen Ruda
28-04-2005, 21:13
Kan komplettera herr bezzerwizzer med att även om det finns en mängd språk och dialekter i Kina så har dom dock bara ett enda skriftspråk. Eftersom skriftspråket inte är ljudbaserat går det bra. Skrivet med reservation för att jag kommer ihåg fel.
wolkenkrabber
28-04-2005, 21:27
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2005, 22:13) Kan komplettera herr bezzerwizzer med att även om det finns en mängd språk och dialekter i Kina så har dom dock bara ett enda skriftspråk. Eftersom skriftspråket inte är ljudbaserat går det bra. Skrivet med reservation för att jag kommer ihåg fel. i "mainland china" har dem föränklade tecken och i hong kong taiwan och alla cina town ut i världen har dem traditionella  den finns det latinbaserade skriftspråk för utlänningar
Grönblomman
28-04-2005, 21:59
Jag både talar och skriver spanska jag! : (Ja, läser just steg1 i spanska på gymnasiet, så det är inte konstigt då!)
*Felix matte*
28-04-2005, 22:06
och jag är stolt över att jag fick Finskan gratis Hedin mie sanon hyvä yötä teille kaikille... yskä otta niin paljon voima etten jaksa istoa tässä ja kirjotta.
*solis*
28-04-2005, 22:24
CITAT (Felix matte @ 28-04-2005, 23:06) och jag är stolt över att jag fick Finskan gratis Hedin mie sanon hyvä yötä teille kaikille... yskä otta niin paljon voima etten jaksa istoa tässä ja kirjotta. hyvää yötä ja nuku hyvin
*Felix matte*
28-04-2005, 22:29
CITAT (solis @ 28-04-2005, 23:24) CITAT (Felix matte @ 28-04-2005, 23:06) och jag är stolt över att jag fick Finskan gratis Hedin mie sanon hyvä yötä teille kaikille... yskä otta niin paljon voima etten jaksa istoa tässä ja kirjotta. hyvää yötä ja nuku hyvin  näää... nu gick jag bet...ville bara säga... detsamma!
Christoffer
28-04-2005, 23:26
Iranier pratar persiska, och det ska vara det folkslag som det finns mest av i Sverige, men hur är det med arabiskan? Vilka mer utöver Irak pratar det? Har dålig koll på det där, men Sverige har väl inte så många invandrare från de arabiskpratande delarna av Afrika väl? Fast det har jag iofs ingen statistik på.
I irak talar man arabiska också. Vi har gott om irakier i Sverige. Finska ... Kan tyvärr inte alls  fast mammas mordersmål var finska och både mamma och pappa kunde. Persiska lärde jag mig också litegrann en gång i tiden. (När jag säger "litegrann" menar jag ca 7 meningar  ) Överlag har jag mycket svårt för att lära mig språk, till min stora livs-sorg. Tycker ju det är så intressant och roligt!!! Klarar knappt engelskan... trots idog träning och idogt studerande. Min dröm vore engelska, finska, tyska, spanska, "jugoslaviska" (eller vad det nu heter numera, "min" "dialekt" av språket) och persiska. Sen skulle jag vara nöjd  *lovar - tror jag...* Edit: förlåt Christoffer, det skrev du ju, det där med arabiska i Irak.
pisanggoreng
29-04-2005, 08:45
CITAT (Christoffer @ 29-04-2005, 00:26) Iranier pratar persiska, och det ska vara det folkslag som det finns mest av i Sverige, men hur är det med arabiskan? Vilka mer utöver Irak pratar det? Har dålig koll på det där, men Sverige har väl inte så många invandrare från de arabiskpratande delarna av Afrika väl? Fast det har jag iofs ingen statistik på. "Alla" araber pratar ju arabiska (!)  Och de kommer ju inte bara från Irak.
Magnolia
29-04-2005, 10:29
CITAT (Christoffer @ 29-04-2005, 00:26) Iranier pratar persiska, och det ska vara det folkslag som det finns mest av i Sverige, men hur är det med arabiskan? Vilka mer utöver Irak pratar det? Har dålig koll på det där, men Sverige har väl inte så många invandrare från de arabiskpratande delarna av Afrika väl? Fast det har jag iofs ingen statistik på. Palestinier, libaneser, kurder från arabisktalande länder (eftersom de lärt sig det i skolan). Eftersom Koranen ska läsas på arabiska tror jag att de flesta muslimer kan en del arabiska; somalier, muslimer från fd Jugoslavien och kanske iranier också?
Christoffer
29-04-2005, 11:37
Då är det arabiska man borde ta och lära sig! Fast helst skulle jag vilja lära mig spanska.... det är ett så vackert språk...
CITAT (Christoffer @ 29-04-2005, 00:26) Iranier pratar persiska, och det ska vara det folkslag som det finns mest av i Sverige, men hur är det med arabiskan? men hallå!!! nog är det väl svenskar som är i majoritet i vårt land??? tror jag bestämt... och jag vill nog se statistik innan jag tror nåt annat.... jag minns att för att antal år sedan var det FLEST finska invandrare i vårt land...
*solis*
04-05-2005, 00:30
CITAT (fjodor @ 02-05-2005, 08:15) CITAT (Christoffer @ 29-04-2005, 00:26) Iranier pratar persiska, och det ska vara det folkslag som det finns mest av i Sverige, men hur är det med arabiskan? men hallå!!! nog är det väl svenskar som är i majoritet i vårt land??? tror jag bestämt... och jag vill nog se statistik innan jag tror nåt annat.... jag minns att för att antal år sedan var det FLEST finska invandrare i vårt land... Människor är vi allihoppa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|