Jag har gjort rabatt av mitt trädgårdsland, men det är ganska stort och därför måste jag göra en gång i bakkant. Men jorden är jag lite rädd om så den har jag grävt ur. Nu har jag en urgrävd gång som är ca 30 cm djup. Hur och med vad ska jag fylla den? Jag tänkte mig ha grus lägst upp och kanta med brädor. Men ska jag lägga markduk och i så fall ända i botten eller ska jag fylla med någon sort utfyllnad först? Det blir ju lite dyrt med grus, 30 cm djupt och 50 cm brett och 7 m långt.
/Åsa
kerstin z5-6
25-04-2005, 20:38
how about stenmjöl ?

billigt o bra
dammkillen
26-04-2005, 07:51
man kan lägga en markduk och sen fem centimeter av det material du vill ha i gången. det behövs ju inte mer för att du ska få en fin yta utåt sett. om man nu ska tänka enkelt och billigt.
vill man ha jättebilligt då låter man det bara vara jord =) i gången.
men det är ju bra med markduk va, då håller man materialet kvar på plats och det försvinner inte ner i jorden liksom och så stoppar det väl ogräset..
och sen när man lagt dit markduk och det där ytmaterialet då har du ju alltid kvar det om du vill göra om och flytta så är det ju möjligt.
=)
dammkillen
26-04-2005, 07:55
eller bräder, du kan lägga en brädgång av obehandlade bräder eller tryckinpregnerade bräder. det är väl en smaksak. det är väl en lite udda lösning.
men om du har en massa gamla bräder då blir det ju väldigt billigt för dig att lägga dit dom, dom ruttnar ju till slut men dom håller väl nåt år...
=)
det är ju en väldigt billig lösning om du har gamla bräder som ligger, då kan du lägga dom i gången, då får du ju en ren yta att gå på. det kan ju bli lite kladdigt i jorden när det regnar och så.
Tack för tipsen! Att jag ska ha grus längst upp är jag helt på det klara med. Men jag är ju så rädd om min matjord att jag vill ta vara på den och fylla med nåt billigt under markduken. Men stenmjöl går nog bra. Om jag lägger markduken ovanpå fyllnadsmaterialet men under gruset, vill det då blanda sig med matjorden? Jag tror inte att de brädor jag kommer att lägga längs sidorna blir så djupa att de når ända ned till alven.
/Åsa
dammkillen
26-04-2005, 22:34
matjord eller jord måste vara ett av de billigaste materialen. jag vet inte vad det kostar eller om det går att få tag i. =)
Jag köpte vanlig hederlig jord på återvinningstationen. De tog betalt per ton så det var bara att komma med släpet. För 640 kilo jord betalade vi 96 kr.

Vet dock inte om alla återvinningsstationer har denna servicen.
Ciczi
Problemet är att jag har så långt till stugan från ev försäljningsställen. Annars är det en bra ide det oxå.
/Åsa
pisanggoreng
27-04-2005, 10:02
Täckbark kanske?
Nu är gången gjord och det blev inte alls som jag tänkt mig

I botten blev det geoduk, sen hade jag sån tur att jag fick vägfyllnadsmaterial av en kompis som höll på att fylla med sånt och fått lite över. Ovanpå det sand och sen plattor. Nu hoppas jag det ska hålla oxå...
Dessutom är det i bakkanten av en rabatt så det kommer nog inte att synas så mycket. Men tack för alla tips!
/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.