Full version: Ta bort rotsystem
Anna G
Jag har två jättestora thujor på min nyköpta kolonilott och jag måste ta bort snart. Jag hade hoppats att de skulle gå att gräva upp så att jag kunde skänka bort dem men tyvärr var rotsystemet för stort... Hur får jag upp de stora rötterna så att jag kan odla annat där? Jag vill helst inte använda gift för att döda rotsystemet, finns det andra alternativ?

Thujorna står på var sida grinden och längst staketet växer rosor, min plan är att plantera klätterrosor och kanske klematis i en rosenbåge över grinden där thujorna har stått. Går det att plantera rosor där thujorna har stått eller måste jag gräva ur och fylla på med ny jord?
Fenja
Thuja tål att klippas hårt i rotsystemet så visst kan du prova att ge bort dem! Generellt sett kan du klippa ner rotsystemet strax under sjävla trädkroppens omfång. Är de väldigt gamla kan det vara svårt, men värt ett försök.
Ska du plantera annat bör du byta ut jorden, samtidigt får du ju bort en massa rötter också, så de inte konkurrerar om plats med de nya växterna.
Mvh
Fenja
Anna G
Fast jag har haft människor där som ville ha dem men de kunde inte gräva upp dem. sad.gif sad.gif Jag har även själv provat men spaden går inte ens ner i marken eftersom rötterna är jättestora, jättetjocka och ÖVERALLT unsure.gif. Thujorna är nog minst 20 år gamla och cirka 2,5 meter höga, ska de största rötterna upp måste jag gräva upp koloniområdets grusgång eftersom thujorna står precis på tomtgränsen...

Men innan jag byter ut jorden, hur gör jag för att få upp rötterna? Är det spade och spett som gäller eller finns det rejäla elektriska verktyg att använda?
Cilla
För att kunna flytta tujorna: Motorsåg eller grävmaskin för att få upp dem med så mycket rötter som möjligt, sedan renskärning av de avslitna rotdelarna med japansk manuell såg. Flytt brukar kunna ske på pressenning som man drar över marken korta sträckor. Om de överlever en flytt så här på våren vet jag inte. Ska de ha någon chans är behöver de mycket rötter och mycket vatten hela sommaren.

För att få bort stubbar och på exakt samma plats plantera nytt: Stubbfräs som du hyr eller hyr in med gubbe. De fräser ned stubben ca 50 cm och för att annat ska kunna växa behöver inte övriga rötter tas bort om det inte handlar om platsbrist. Döende rötter fungerar som organiskt material som sakta tillförs jorden. Om du använder gift eller inte spelar ingen roll, rötterna kommer antingen ligga giftfria och förmultna eller med gift och förmultna... Måste du ha bort mer än stubben för att få plats att plantera är det uppgrävning för hand eller maskin som gäller.

För att göra något av stubbarna och få dem att förmultna snabbare utan stubbfräsning: Motorsåga av den och plantera marktäckare över. Långsammare förmultning om du använder dem som piedestaler för krukor.

I städer planterar man ofta träd i hålen där tidigare träd stubbfrsts bort. Rötterna på de nya träden söker sig längs med de gamla där jorden är lite lättare genomtränglig, det är fuktigt och så småningom finns god näring när det bryts ned.

Rosor letar med sina rötter rätt ned i marken och om man bara kan gräva tillräckligt för dem i början (rosgropar brukar rekommenderas vara 70x70 cm) hittar de sin plats under marken. Man kan också gräva runt och under en rot, det gör inget om rosgropen har en eller ett par tvärsgående rötter genom sig bara gropen blir tillräckligt djup och vid.
KURT
Allra enklast är nog att bara såga ner dem så lågt som möjligt, och sedan fylla på med jord så att man får en upphöjd bädd. Kanske svårt om man vill plantera något nnat träd eller buske, men allt annat kan man plantera i en upphöjd bädd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon