Full version: rosor till tusen
nypan
...har blivit med ett gäng buskrosor och det vore underbart att höra utifrån era erfarenheter; vilka av dessa sjulingar klarar av mest skugga (bara 3-4 timmar sol per dag, maximum) och vilka måste absolut stå i ett soligt läge?
de ska planteras på en naturtomt, zon 4 ska alla klara av.

nevada
helena hybrida
therese bugnet
schneezwerg
martin frobisher
thisbe
louis bugnet

mvh nypan
Kajsa
Av dessa har jag inte Hybridan och Schneezwerg, men dom andra.
Kanadarosorna är skuggtåliga, Therese Bugnet, Louise Bugnet, Martin Frobisher, men har mina egna soligt. Blir mest blommor så.
Hybridan är skuggtålig, kan man ha i träd.
Nevada och Schneezwerg är också skuggtåliga.
Thisbe, myskrosor ska ha mycket sol, och bästa jorden.
Den är ömtålig, gräv ner den extra djupt. Vintertäck den.

I Rosor för nordiska trädgårdar del 2 kan du läsa om
skuggtåliga rosor, dina som du valt är med där.
kerstin z5-6
inga gör bra ifrån sig i bara 3 tim sol ...
nypan
menar du det, kerstin? du borde ju veta, men de rosorna som sägs tåla skuggigt norrläge då? jag menar förstås inte att det skulle vara mörkt under dagen, men direkt solsken måste det verkligen till? bra att veta, för jag kan ju välja andra växtplatser, med mera sol...minimum antal timmar per dag? /nypan
fruberglund
Läste nyss att de skuggtåliga rosorna i alla fall behöver sol på de översta grenarna för att må bra. Vad det nu kan betyda smile.gif
kerstin z5-6
Du kan plantera en torrväxt ,kalkälskande,
i skugga i våt lera ,med lite grus, och torv -ph surt
-antagligen överlever den -men blir aldrig lika fin som om den stått i soligt läge i väldränerad jord , med kalkrik jord runt fötterna

Det finns så mycket vackra skuggväxter -varför plantera rosor i skugga ?

Det är min personliga åsikt bara -att det är lättare att ,där man kan -arbeta med naturen i stället för mot ?

Skuggfördragande rosor sägs klara/behöva mindre än 6-8 men mer än tre timmars direkt sol ;)helena hybrida är nog den tåligaste men jag tycker att det är klent med blommor på kompisens ex i norrläge -den är bara ett taggmonster ..
Jag undviker sådana placeringar till mina rosor
nypan
ok, bra synpunkter, då ska jag sätta mig ner med en klocka i handen och en drink i den andra för att tålmodigt kolla antalet soltimmar på respektive spott där jag hade tänkt plantera rosbuskarna. det finns ju som sagt alternativ, men tänkte mig tåliga/robusta rosbuskar vid sittställen lite här och var. inte thisbe så klart för den ska stanna kvar i stan och omhuldas./nypan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon