LenaLotta
Önskar tips på vilken kompost jag ska köpa. Komposten måste vara absolut råttsäker, då jag haft problem med dessa. Komposterade enbart grönsaker och växtavfall, men enligt Anticimex tycker de om sådant också och rådde mig att skaffa en råttsäker variant.

Men vilken modell? Känner mig vilsen i djungeln. Priset egalt, bara den funkar. Tips någon?
KURT
Alla varmkomposter är gnagarsäkra. Skall du ha i trädgårdsavfall där så måste du ha en ganska stor volym.

Men om Anticimex säger att gnagarna äter växtavfall i komposten så undrar jag ju om inte gnagarna inte också äter växter i trädgården? Eller kan gnagarna skilja på växtavfall och växande växter? Eller skall man göra hela trädgården gnagarsäker? Skulle det vara så stort problem med gnagare i tädgårdskompost så skulle ju ingen kunna odla grönsaker!
LenaLotta
Nja, det var nog inte så att de åt just växtavfallet, det var väl frukt och grönsaksresterna de åt på. Nu var det väl inte bara komposten som var problemet, men kanske en bidragande orsak.

Komposten jag använde var någon gammal variant från förra husägaren och inte helt tät.
Iza
Det är nog svårt att hitta en helt gnagarsäker kompost.
De är ju ofta tillverkade av plast och det klarar odjuren att gnaga sönder(antligen därför som de heter gnagare).
Vi har en kompostbinge från Perstorp Green Line Master.
Senast vi tömde den sprang en stooor råtta rakt på min man, så till och med han blev rädd (den såg väl inget när den kom ut i ljuset).
Jag visste att komposten var bebodd eftersom den hela tiden var omgrävd,
det hade jag även talat om för min man men han trodde nog att det var en liten mus men tji vad han bedrog sig. biggrin.gif
tomba
En varmkompost som är köpt ska vara gnagarsäker men då måste man använda finmaskigt galler i botten (bör medfölja) samt se till så att alla delar sitter riktigt ihop. minsta lilla glipa och även en stor råtta kan ta sej igenom. I min minkfälla som har 2x2cm maskor fångade jag för en tid sedan en medelstor råtta den var till hälften ute ur fällan, så den behöver inte stort hål för att kunna ta sej igenom. sad.gif
Mina oljefat e fula men ngn råtta tar sej inte in sleep.gif sleep.gif smile.gif
nina L
CITAT (tomba @ 26-04-2005, 10:16)
Mina oljefat e fula men ngn råtta tar sej inte in sleep.gif sleep.gif smile.gif

Har du köksavfall i oljetunnan? Hurdant lock har du på?
KURT
Man kan såga ett fyrkantigt hål på sidan av ett oljefat, använda den utsågade delen som lock och sedan hänga oljefaten så att man kan snurra det runt. Så får man en fungerande kompost, skall den fungera vintertid så måste den isoleras.
tomba
Jag sågar botten av fatet ca 4-5 cm från falsen, sen klipper jag jack i tunnans kant och böjer in plåten. lockkanten bankar jag ut en aning varvet runt. Perfekt passform och säkert mot ovälkommna besökare. Jag har säkrat luftningen med ett täckdikningsrör som har båda ändarna under lockkanten och går ner under avfallet via de två "korkarna" i botten som jag använder som vattendränering.
ett finmaskigt galler täcker de båda hålen. sleep.gif sleep.gif
Öppnade fjolårets komposttunna i förra veckan använder det osållat i stora utekrukor med en aning sandblandad lerjord. Näringsbomb med lång verkan samt fukthållande. Ytan dressar jag med "prydligare" material sleep.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Det som blir över (om Ngt) smile.gif använder jag till "nyakompostväckare" wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon