Full version: Slipers
mgranath
Hur farligt är det att använda slipers i trädgården? Hur mycket arsenik lakas ur dem?

/Micke
KURT
Är det gamla slipers så har de redan lakats ur med regnvatten i 10-15 år. Då tror jag inte att regnvatten lakar ur så mycket mera. Men jag skulle ändå inte använda dem intill odlingar av något som jag skulle äta.

Slipers är miljöfarligt avfall och man kan inte slänga dem bland annat avfall och de bör inte eldas. Man får inte heller använda dem till husbyggen.
Sommartorparn
Jag har för mig att det numera finns mera miljövänliga "slipers" att använda för trädgårdsbygge. Eller? Själv tycker jag att lukten av solvarm kreosot har ett visst nostalgivärde....... biggrin.gif
fruberglund
CITAT (Sommartorparn @ 26-04-2005, 10:32)
Jag har för mig att det numera finns mera miljövänliga "slipers" att använda för trädgårdsbygge. Eller? Själv tycker jag att lukten av solvarm kreosot har ett visst nostalgivärde....... biggrin.gif

Ja, tänker på när jag var liten och gick i "lokstallarna" i min hemstad (gamla järnvägsspår som inte användes längre). Åhhhh, vad jag tyckte det luktade gott smile.gif
krellus
Vår granne på landet eldar slipers i kaminen vilket luktar som f-n....
Känns inte helt hälsosamt faktiskt.
Vad eldas när dessa är slut? Kökssoffan?
solsken
Eltekniker som är ute och ibland måste klättra i stolpar har väldigt hårda säkerhetskrav. De måste klä av sig ytterkläderna i ett särskilt rum och lämna dem där för tvätt, detta för att inte kreosoten ska spridas i omklädningsrum mm. Med tanke på det tycker jag inte man ska handskas med gamla stolpar och slipers alls. Det finns bättre material för trädgården.
huh.gif ... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon