Helen B
Hej, Jag planterade rosen för 2 år sedan och den är inte mer än en meter.
Den står i full sol. Gjorde en ordentlig planteringsgrop med rosjord. Den står nära (lutande) ett gamalt körsbärsträd där bara stubben är kvar. Kan det påverka rosen? Ska jag plantera om den en bit från stubben och inte lutande? Tror ni att det funkar att sätta rosen i en klätterställning. Dvs att den växer inne i ställningen. Jag har gjort en 2 meter hög i trä (typ 4 stolpar som möts högst upp med lister runt wacko.gif blink.gif wacko.gif konstig förklaring, eller förstår ni?
Nåväl,
hoppas att någon kan svara snart. Då vore jag så tacksam!! wub.gif
nina L
Hej
Jag kan inget om rosor, än, men jag vil lära mig. Själv har jag just planterat en honungsros, Lyckefund, vid ett träd, en levande Ask. Får se om den tar sig.
Jag funderar på följande:
Har du vattnat tillräckligt så att det även blir fuktigt runt ytterkanten av rötterna?
Har du sett till så att det kom jord runt rötterna när du planterade så att inga lufthål uppstog. Det kan göra att rötterna torkar och dör.
Har du gödslat ordentligt?
Inga mullvadar som gräver gångar runt rötterna?
Hur länge var rötterna i "luften" dvs utan jord, innan du planterade den? Jag har förstått att de är ganska så känsliga för torka. Eller omvänt kanske de var för fuktiga så att de uppstog mögelsvampar? Rötterna bör vara raka och inte böjda vid planteringen.
Helen B
Hej,
Ja på alla frågor utom mullvaden, av dem har jag noll smile.gif
Det är därför som jag är så fundersam. Alla mina andra klätterrosor växer som tusan och de står ganska så skuggigt. Hm...
Jag kanske ska prova med att flytta den, bort från stubben..funderar vidare.....
guns
Det tar flera år innan en ros uppnår full höjd. Räkna med 3-4 år. Jag tycker inte att du ska flytta den. Det du kan göra är att ge den ordentligt med kompost blandat med brunnen ko eller hästgödsel. Lycka till!
svanqvistj
Hejsan!
Vad jag förstår är det inte förrän på 3:e året en klätterros drar iväg ordentligt, så avvakta lite till innan du gräver upp den. D

en regeln stämmer i varje fall på min klätteros Illse Cron, det dröjde till 3:e sommaren innan den började växa till sig och då drog den i väg snabbt. En bekant har en rosenpark i anslutning till sin restaurang och har där bl a många New Dawn, för honom dröjde det också några säsonger innan de drog iväg på höjden.

Nettan.
Christina i Taxinge~
CITAT (Helen B @ 26-04-2005, 11:19)
Hej,
Ja på alla frågor utom mullvaden, av dem har jag noll smile.gif
Det är därför som jag är så fundersam. Alla mina andra klätterrosor växer som tusan och de står ganska så skuggigt. Hm...
Jag kanske ska prova med att flytta den, bort från stubben..funderar vidare.....

Nej, jag tycker inte du ska flytta din ros - den kommer! smile.gif
Du har gjort allt så rätt & riktigt med rosen, förstör inte genom att flytta den sad.gif

Min Hybrida dröjde också 2-3 år innan den tog fart, de är ofta lite långsamma i starten. Jag brukar tänka att de "jobbar under jorden" för att sen ha ork att växa till himlen biggrin.gif
Helen B
Ok, jag gör som ni säger: Låter den stå kvar! Längtar tills den börjar att växa.
Tack för alla svar wub.gif
Cilla
Honungsrosen Hybrida ska ju klara zon 5 men den är långsammare i starten hos mig än Lykkefund som ska klara zon 3. Om båda behöver etablera sina rötter under ett par år skulle det inte förbåna mig (som bara leker med rosor och jämför dem med träd som jag känner till bättre).

Däremot blir det ganska stark vätskekonkurrens mellan många träd och rosor i deras närhet och det regnar mindre under träd också, så det är inte fel att vattna, särskilt på våren och försommaren när grundvattnet sjunker och det inte regnar.
adamos
Tänk vad olika det kan vara, jag planterade 2 honungsrosor ganska så sent i fjol vår (maj) och de växte upp mot 2 m innan hösten kom. Den ena har en gren som är nästan 3 m. Blommade gjorde de också men bara på de nedersta grenarna, ska bli kul att se hur det går denna sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon