Jag undrar om någon vet om man får elda "när som helst" på sin tomt?
Det blev nämligen en hel del grenar att ta hand om efter en rejäl upprensning bland en massa buskar...
Har tänkt att elda i en tunna...
Jag har nu kollat med kommunen och kan nu lugna oroliga, eventuella, "grannar" med att i min kommun så får man inte elda.
Jag frågar för att jag vill lära mig...
Tack alla snälla för att ni tagit er tid att svara på mitt inlägg!
Kolla med din kommun, i många kommuner får man bara elda någon enstaka dag på våren rsp. hösten. I ALLA kommuner skall man kunna lämna grovsopr på återvinningsstation, men då kanske man måste åka en bit.
Tack för ditt svar...
Jag tänkte nog att det kanske är så man måste göra. Är ju nybörjare på "detta hära"... Iof så har vi inte jättelångt till sopstationen men vi har begränsad tillgång till släpkärra då vi inte har drag på vår egen lilla bil.
Så detta med att elda känns som en bra lösning och eftersom valborg är i antågande så...
Hannele
26-04-2005, 09:42
CITAT (~Vera~ @ 26-04-2005, 09:55)
Tja, vi har
gratis inlämning av sopor 9 gånger per år hos oss.
Jag tycker det är snuskigt och respektlös att börja elda så fort solen visar sej och
man vill vistas i sin trädgård och njuta av lite
frisk luft och fika!
tullmejs
26-04-2005, 09:51
Eldning av hyfsat torrt material är inte särskilt störande, men jag slipper gärna amatörerna som tycker att det är meningsfullt att elda (pyra) en hög sura löv...
Eldning är väl ganska fritt fram till 1 maj, efter det får man hålla sig till tunna, eller? Bäst att kolla med kommunen, som sagts.
Du vet att du ska ha luftinsläpp i botten av tunnan för att få drag?
Kakaduan
26-04-2005, 12:26
Kolla med kommunen. Där jag bor får man elda vecka 16 och vecka 46 om det inte är risk för spridning av elden då. Avgörandet ligger hos brandkåren.
Eldning i tunna omfattas av samma regler och man får dessutom bara bränna sådant som inte går att kompostera. Inga blad eller gräs alltså.
Kakaduan
peterinas
26-04-2005, 12:56
CITAT (~Vera~ @ 26-04-2005, 09:55)
Det blev nämligen en hel del grenar att ta hand om efter en rejäl upprensning bland en massa buskar...
Har tänkt att elda i en tunna...
jag eldar när jag får ihop lite och eldar med måtta . dels för brandrisken och röken . men ör en liten brasa då och då o gärna när det regnar eller ska till o regna
Mvh Peter
Det är bara torra grenar som jag tänkt göra mig av med och det är väl ändå ett "snällt" sätt att elda bort det?
Jag vet inte hur det är i andra kommuner men i Malmö och Burlöv kan man även ha en soptunna för trädgårdsavfall. Det kostar inte speciellt mycket och om man inte vill eller har plats att kompostera tycker jag att det borde vara värt pengarna. Då får man trädgårdsavfallet upphämtat vid sin tomtgräns varannan vecka hela året, sedan komposterar kommunen trädgårdsavfallet. Kompostjord säljs sedan billigt på återvinningscentralerna, har för mig att det är fyra 50-literssäckar för en hundralapp eller liknande.
Monica M zon 4
27-04-2005, 05:17
Jag gillar heller inte när grannarna eldar. Det är väl ok om dom gör det när det regnar och man ändå inte kan vara ute. Men nog sjutton är det nån som tänder eld när jag hängt ut tvätt och sitter ute och fikar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.