Full version: Nu gör jag så här!
Ullet
Skrik om nåt ser tokigt ut! Jag har köpt en änglatrumpet för första ggr i mitt liv. Nu tar jag den o sätter den i en fruktansvärt stor kruka fylld m P-jord o har den stående ute i växthuset tills det är dags att ta ut den på altanen. Blir det bra el ska jag göra nåt annat också? När börjar jag gödsla? Mkt vatten har jag fattat, nåt annat?
Fenja
En liten rot i en jättestor kruka full med blöt jord kan kanske göra att det börjar ruttna... Jag skulle kruka upp den i storlek allt eftersom för säkerhetsskull. Du kan börja gödselvattna tre-fyra veckor efter omplantering.
Mvh
Fenja
Ullet
Nje, nej, inte full m blöt jord! Är du galen på riktigt?! wink.gif wink.gif Bara kring själva roten. *S* Brukar inte vara så duktig på att övervattna mina växter faktiskt. laugh.gif laugh.gif Har liksom inte tid m omkrukning i ngn större skala, bebis trycker på rätt rejält nu även om jag har minst 10 v kvar om inte mer (fast det ska mkt till för det iofs)
Fenja
Ahh, DÅ kommer det att funka fint tror en galning! tongue.gif (Jag tror att det är på riktigt dessutom...)
Mina växter lever ömsom i ett träsk och ömsom i sahara... Grattis till magen och den lilla individ som ska titta fram snart!! wub.gif
Mvh
Fenja
Ullet
Heh, skönt att se att man inte är ensam som galning. *stångar huvudet i tangentbordet o ler saligt* tack för råden! smile.gif
boelzon4
Mina brukar bli ganska taniga trots att jag gödslar och gödslar. min kompis som jag fått sticklingen av får dem tät och frodig... och hon säger: Mycket gödselvatten. Så nu har jag läst lite och förstått att mycket gödsle betydet mycket gödsel, dvs EN FULL tioliterskanna med gödslat vatten VARJE dag! Plus eventuellt en med bara vatten vid varm väderlek...!!!
Det är vad jag skall testa i år alltså! har redan gjort i ordning ett varmt skyddat hörn där den skall få stå så snart det blir frostfritt, förra året fick jag inte ut den ur uterummet i tid så den blev för stor för att få ut genom dörren!
(Men fortfarande tanig alltså, jäkla växt!)
Fenja
Man kan kruka dem i ren kogödsel och börja tilläggsgödsla efter 4-5 veckor. Flytande gödsel vid varje vattning fungerar fint. Mängden vatten är ju direkt avhängig till krukstorleken...
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Ullis bor i ett träsk så hon nöjer sig med det .. och Ullet? jag har en x tra ängel om din skulle vilja gå hädan av nån anledning smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Airamya
Hm... jag har aldrig haft nån ängel... men de är ju saaaagolikt vackra, och... nu har jag ju fått det här erbjudandet från Odla... om 3 änglar för 139 :-... och känner mig lite sugen... men.... älskade vänner/plantskallar/experter, vad rekommenderar ni mig att göra? Jag simmar inte i pengar, jag har en hel trädgård stadd i förfall (som jag köpte förra sommaren) och har en hel del att göra där, källaren o garaget är kaos men jag har en inglasad altan att förfoga över, MEN jag kan ingenting om dessa skönheter OCH jag misstänker att de kräver en del skötsel (?) OCH de behöver kanske komma in på vintern (?) SÅ är det en vettig investering för mig eller bara dumt??

*phew*
morellen
Åh så många bra tips... Mina två pytteticklingar har dubblat sin höjd men jag undrar över en sak - toppa eller inte toppa???
Fenja
Hej och välkommen hit!
Om du vill ha blommor i år ska du inte toppa sticklingarna, det kan du i så fall göra i höst när du ställer dem till vinterförvaring.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon