Full version: Fågelbad
lindaker
Fick ett fint gjutet rabarberbladsfågelbad i present. Har ett bra ställe på gräsmattan för det men vad ska jag plantera runt? wink.gif
KURT
Vill du har något permanent, och förutsatt att du inte bor alltför långt norrut så skulle du kunna plantera buxbom! Annars kan man sätta nästan vad som hellst, det bör inte vara alltför högt och dominerande bara. Lavendel skulle också gå, men då kanske man borde höja upp badet lite så att det inte "försvinner" i grönskan.
Caprice
Varför vill plantera något runt fågelbladet..? huh.gif

Dels gillar fåglarna att kunna hålla utkik runtomkring sej när de badar, de har en förmåga att göra katter nyfikna... ohmy.gif
Sätter du tex buxbom runtomkring så ser inte fåglarna över kanten..

Och sedan så kommer badet att döljas, tycker det är vackert att se kanterna runt bladet...

Om du absolut vill plantera runtomkring skulle jag rekommendera att du höjer upp badet lite, kanske 20-30cm, och planterar ngt krypande runt... ?

Caprice
kristerh
CITAT (Caprice @ 26-04-2005, 12:51)
Varför vill plantera något runt fågelbladet..? huh.gif

Om du absolut vill plantera runtomkring skulle jag rekommendera att du höjer upp badet lite, kanske 20-30cm, och planterar ngt krypande runt... ?

Caprice

Jag håller med caprice, fåglarna måste få se om någon fara närmar sig.
krister
Grönblomman
Ja, det blir tomt utan någonting runt, vi växtmänniskor måste ha något annat än simpla pippisar att se på laugh.gif biggrin.gif laugh.gif , hehe nej då, men det blir nog bra om du höjer upp badet, placerar några vackra stenar runt omkring och sätta mkt låga, söta kanske blå blommor runt, men se till att "badet" sticker ovan!
amaira
Som ännu ett tips, om du önskar ett välbesökt bad, så ställ det inte alltför långt från något skyddande buskage.

För fåglar lurar faror även från luften (sparv- och duvhök t.ex.) och helt öppen mark aktar de sig ofta för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon